Krtek

ST 19. 5. 14:30 Konvikt / filmový sál / volný vstup

KRTEK
El Topo
Mexiko 1970

režie Alejandro Jodorowsky
scénář Alejandro Jodorowsky
kamera Rafael Corkidi
střih Federico Landeros
hudba Alejandro Jodorowsky, Nacho Mendez
hrají Alejandro Jodorowsky, Brontis Jodorowsky, Jose Legarreta,
Alfonso Arau, Jose Luis Fernandez, Alf Junco, Gerardo Zepeda



„Pokud jste osvíceni, je Krtek úžasný film. Pokud mu nerozumíte, jste omezený idiot.“

 

Alejandro Jodorowsky


Legendární psychedelický western, vrchol éry půlnočních filmů v USA v 70. letech 20. století. El Topo – mstitel bez minulosti – postupuje sérií zkoušek, které ho mají vystavit pokušení. Na cestě bez návratu opouští svého syna, proplétá se scenériemi a nástrahami pouště i vlastní mysli, aby se jejich cesty na konci zlověstně a krvavě protnuly. Krtek je více než uhrančivý western, více než kruté a nádherné obrazové podobenství. Nabídne také např. sexuální mučení františkánů, leguány vyzvané k tanci, lesbické pokušení na poušti, čtyři zkoušky mistrů koltu a tajemství meditace a zenu. To vše na mystické cestě za vykoupením.


Jodorowsky čerpá své symboly a mytologie odevšud: z křesťanství, zenu a laciné černé magie. Veškerou symboliku používá nikoliv s souladu s jednoznačným vyzněním, ale dodává jí řadu významů. Tyto významy se posouvají, proměňují, aniž by vytvořily jasné a přehledné logické vyznění filmu. Tento „efekt“ připomíná Eliotovu Pustinu, obzvláště pak ve vytváření symbolického významu, kde fragmenty mytologie podpírají ruiny postkřesťanské doby.

Roger Ebert, Chicago Sun-Times / 6. 11. 2007


Přes škatulku psychedelický western je to spíš antiwestern. A víc než psychedelii bez hranic možná vzývá existencialismus a deziluzivní filozofii o zlu a bezúčelném násilí, o krizi hodnot; surrealistickou vizi světa, v němž se smrká do svatých knih a krásná hudba zní ke znásilňování františkánů, které páchá skupina oplzlých a nalitých buranů. Lidé jsou tu zbabělí červi a slintající psi, zvířata, které je nejlepší zašlapat do písku, nebo mrzáci bez končetin a trpaslíci. Vizuální styl koresponduje s obsahem. Zářivě rudá krev se odráží uprostřed bělostného písku, ve zběsile pomalému tempu se řetězí zneklidňující výjevy děsivé krásy s odkazy na náboženství i (pop)kulturu.

Irena Hejdová, Aktualne.cz / 12. 4. 2008
zpět: ST 19. 5.  pokračovat: ČT 20. 5.