Jak je důležité míti Havla
Jak bylo (a je) důležité míti Havla
Letos v listopadu uplyne čtvrt století od tzv. sametové revoluce. Výročí dvou dekád svobodného vývoje naší země po pádu komunismu reflektovala Divadelní Flora v roce 2009, kdy její hlavní dramaturgickou linii vymezovalo motto „Válka idejí“; aktuální festivalový ročník do svého programu zařadil vzpomínku na Václava Havla.
Havel byl dramatikem, esejistou, ke konci svého života i (vytouženým) filmovým režisérem, od začátku 60. let minulého století výraznou personou společenského života v socialistickém Československu, v polistopadové éře pak jednoznačně nejvýznamnějším (a také nejrespektovanějším) tuzemským politikem; jedním z mála politiků světového formátu v našich novodobých dějinách. Z chemického laboranta, kulisáka, zaměstnance pivovaru, neústupného disidenta a vězně Husákova normalizačního režimu se stal v prosinci 1989 prezident, kterého do nejvyšší ústavní funkce v zemi jednomyslně zvolili poslanci komunistického parlamentu – titíž lidé, kteří o pár měsíců předtím schvalovali pendrekové zákony…
Peripetie Havlova života měly tedy stejně absurdní nádech jako jeho divadelní hry. Řada těchto textů, jimiž se proslavil po celém světě, a jejichž premiéry exkluzivně uváděly přední zahraniční scény, mohla být u nás inscenována (s výjimkou Havlovy rané dramatické tvorby) teprve s odstupem mnoha let – přesto si zachovala svou životnost a aktuálnost. Činohra pražského Národního divadla loni nastudovala alegorickou Zahradní slavnost (1963), královéhradecké Klicperovo divadlo barvitou gayovskou adaptaci Žebrácké opery (1972), soubor Spitfire Company a ostravští Bezruči se inspirovali realistickou jednoaktovkou Audience (1975); jen pár dnů před začátkem olomouckého přehlídky uvedla Havlova „domovská scéna“ – pražské Divadlo Na zábradlí – světovou premiéru inscenace Velvet Havel. Současný zájem o Havla-dramatika se nemohl nepromítnout do dramaturgie Divadelní Flory 2014. V rámci festivalového programu proto nabízíme kolekci výše zmíněných titulů (některé z nich i vícekrát) a věříme, že si tato živá, nesentimentální forma připomínky Havlovy osobnosti a tvorby najde své publikum – otevřené a vnímavé diváky, kteří si společně s pořadateli 18. Divadelní Flory budou moct znovupotvrdit, jak moc bylo – a stále je – důležité míti Havla…
Petr Nerušil
ZAHRADNÍ SLAVNOST Národní divadlo Praha
VELVET HAVEL Divadlo Na zábradlí Praha
ŽEBRÁCKÁ OPERA Klicperovo divadlo Hradec Králové
ANTIWORDS Spitfire Company Praha
AUDIENCE Divadlo Petra Bezruče Ostrava