Oliver Frljić
BALKAN MACHT FREI
Residenztheater Mnichov

ÚT 16. 5. 2017 — 20.00 Moravské divadlo

 
 
 
…Evropou obchází strašidlo… Ne, už to není komunismus, ale to, co z něj zbylo: Východoevropané. Migrují do Německa, berou Němcům práci… Dokonce i činohra Residentztheateru najímá levné pracovní síly! Z Chorvatska „najatý“ režisér a autor hry Oliver Frljić zde sebe sama představuje jako součást problému. Coby ústřední postava – v kongeniální herecké kreaci Franze Pätzolda – nahlíží povahu dnešního Německa. Výsledkem je grandiózně zuřivé spílání publiku. Co z Frljićových výčitek latentního rasizmu a politické pohodlnosti promlouvá k nám? A může vůbec divadlo tuto laxní angažovanost zlomit?
Balkan macht frei ve své surovosti ukazuje, jak aktuální, hořké a bolestivé může divadlo být. Nevšední formou uchopená problematika ekonomické migrace do „vysněného a blahobytného“ Německa je typickou ukázkou Frljićova kontroverzního politického divadla.

Franz Pätzold byl za ztvárnění režisérova alter ega nominován na Cenu Faust pro herce roku 2016.
Inscenace byla v prestižní kritické anketě Nachtkritik Theatertreffen 2016 zvolena čtvrtým nejsilnějším divadelním zážitkem minulého roku.

režie Oliver Frljić
dramaturgie a překlad Marija Karaklajić, Götz Leineweber
scéna a hudba Oliver Frljić
kostýmy Katja Kirn
světla Barbara Westernach

premiéra 22. 5. 2015
90‘ bez přestávky + debata po představení

hrají
Leonard Hohm, Alfred Kleinheinz, Jörg Lichtenstein, Franz Pätzold
 
 


Jedna z nejzásadnějších událostí divadelní sezóny! Grandiózně zuřivé spílání publiku!
Mathias Hejny, Münchner Abendzeitung, 25. 5. 2015


Pätzold zde není hercem, on je událostí této inscenace!
Jürgen Berger, Spiegel online, 25. 5. 2015


To skutečně bolelo. Jak bylo anoncováno: provokace násilím. A co je na tom ještě divadlo? Právě to! Politické divadlo.
Rosemarie Bölts, Deutschlandfunk, 23. 5. 2015


Frljić (…) v neposlední řadě svou reálnou waterboardingovou scénou mučení prokázal, jak aktuální, hořké a bolestné dokáže divadlo být.
Jürgen Berger, Goethe-Institut e. V., Internet-Redaktion, 11/2015


Zuřivě a beznadějně se Oliver Frljić v Residenztheater München bouří proti německému divadlu coby fabriky na dobrou náladu.
Petra Hallmayer, nachtkritik.de, 22. 5. 2015

Oliver Frljić (1976) se narodil v Bosně a Hercegovině, ale v 16 letech uprchl do Chorvatska. Na Akademii dramatických umění v Záhřebu vystudoval divadelní režii, ale svůj zájem rozšířil o studium filosofie a religionistiky. Po absolutoriu pracoval jako režisér, herec a dramatik. V roce 1995 založil divadelní soubor Le Cheval. V letech 2014–2016 působil jako ředitel chorvatského Národního divadla v Rijece. Na tuto funkci však rezignoval na protest proti chorvatské kulturní politice. Pravidelně spolupracuje s Theaterem Gratz, hostoval také v divadlech v Düsseldofu, Lublani, Krakově či Varšavě. Jeho inscenace má na programu řada festivalů evropského formátu, např. Wiener Festwochen.
Frljičova tvorba je považována za provokativní, až skandální, často se v ní dotýká citlivých tabuizovaných témat, otřásá národní hrdostí a identitou, zpochybňuje interpretaci nedávné historie a vytahuje potlačovaná traumata společnosti. Inscenace Balkan macht frei (2015) je jeho mnichovským debutem, v němž se, jak prozrazuje samotný název, dotýká „nacistického dědictví“ v dnešní německé společnosti.
 

Residenztheater Mnichov neboli Bavorská státní činohra je jedním z nejrespektovanějších divadel německy mluvící oblasti. Tvoří jej tři scény v srdci Mnichova: vedle hlavní budovy je to rokokový sál Cuvilliéstheater, v kterém se uvádí především současná dramatika, a experimentální scéna Marstall.
Na úspěšnou historii divadla psanou mj. Frankem Baumbauerem či Dieterem Dornem nyní navazuje rakouský režisér Martin Kušej, který zde od sezóny 2011/2012 působí jako intendant. K režírování zve renomované německé tvůrce, jako jsou mj. Frank Castorf, David Bösch, Andreas Kriegenburg či Ulrich Rasche. Prostor ale dostávají i nadějné mladé talenty či mezinárodně uznávaní režiséři jako Milo Rau a Oliver Frljić. Ansámbl činohry, který se svými 50 členy patří k největším souborům v Německu, se může opřít o výrazné herecké tváře, jako jsou Bibiana Beglau, Sibylle Canonica, Sophie von Kessel, Thomas Loibl, Franz Pätzold, Manfred Zapatka, Aurel Manthei aj. Vysokou úroveň scény potvrzuje pravidelná účast na prestižní přehlídce Theatertreffen.