Jiří Havelka
ELITY – kriminální příběh s politickým pozadím
Slovenské národné divadlo Bratislava
PO 15. 5. 2017 — 19.30 Moravské divadlo
Odkud pocházejí lidé, kteří dnes ovládají a de facto vlastní naši zemi? Jaký je jejich morální profil či politické přesvědčení? Autorská novinka Jiřího Havelky na objednávku činohry SND pojednává o změnách iniciovaných sametovou revolucí.
Podtitul „Minulost je před námi“ akcentuje socialistický stín stále se vkrádající do slovenské (a neméně do české) současnosti.Odvážná společenská reportáž se zamýšlí nad podstatou a paradoxy moci, otevřeně ukazuje na „persóny“ polistopadových dějin, kteří na základě svých znalostí tržního hospodářství a přístupu k informacím stanuli na vrcholu nově se tvořícího systému a dnes svou temnou minulost popírají.V napínavém kriminálním příběhu Havelka vykresluje věrný psychologický portrét staronových elit.
režie Jiří Havelka
dramaturgie Daniel Majling, Miriam Kičiňová
scéna Lucia Škandíková
kostýmy Tereza Kopecká
hudba Vladislav Šarišský
premiéra 1. 4. 2017
hrají
Richard Stanke, Dano Heriban, Alexander Bárta, Emil Horváth, Táňa Pauhofová, Emília Vášáryová, Richard Autner, Dávid Uzsák
Perfídnosť zla je ukázaná v priereze spoločnosti. Nikto mu neunikne a napokon zlomí (takmer) každého. A potom sú tu tí druhí. Šikovnejší, pružnejší. Vedia, čo chcú, a keď treba na ceste za cieľom udať matku za to, že si píše so svojím bratom v cudzine, nemihnú ani okom. (…) Inscenácia je najadresnejšia v epilógu. Konšpiračný byt sa síce rozpadol, no nahradilo ho moderné televízne štúdio. Naši starí známi si oholili fúzy, prezliekli saká, popíjajú šampanské a riadia krajinu. V odpovediach na ostré otázky moderátorky svoju minulosť popierajú, banalizujú alebo sa drzo označujú za obete. (…) Je zrejmé, že hercov a herečky projekt nadchol, čo sa odrazilo v presvedčivých a nešablónovitých kreáciách. Výrazná je najmä Táňa Pauhofová, ktorá v postave herečky prekonáva svoj vysoký štandard.
Soňa J. Smolková, Pravda.sk 6. 4.2017
Režisér, autor, herec a moderátor Jiří Havelka (1980) patří mezi nejvšestrannější persony českého kulturního prostoru. V roce 2003 absolvoval režii na KALD DAMU, kterou jako vedoucí od roku 2011 vede. Začínal ve Studiu Ypsilon (mj. 2005: Drama v kostce;2008: Drama v kostce, pokus 2), dnes režírujena dalších studiových scénách: Dejvické divadlo – Černá díra (2007), Wanted Welzl (2011), Kakadu (2014); HaDivadlo – Indián v ohrožení (2008), Svět v ohrožení (2012); Divadlo na Zábradlí – Šílenství (2014), Krásné psací stroje! (2016). Na Nové scéně ND zaujal jeho Experiment myší ráj (2016). S domovským souborem Vosto5 nastudoval ceněné sondy do české historie Pérák (2011) a Dechovka (2014, Cena Divadelních novin) či kosmickou performanci Kolonizace (2016). Pravidelnětvoří s VerTeDance – v roce 2014 se choreografie Korekce stala Taneční inscenací roku azískala Cenu Divadelních novin.
Divadelní Flora v uplynulých letechkromtitulů Vosto5, na nichž se Jiří Havelka spolupodílel (Karavan Evropa, Špialová ruka, Operace: Levý hák, Souboj Titánků či improvizovaný Stand'artní kabaret), nabídla i jeho režisérský profil. V jeho rámci byly v roce 2015 uvedeny taneční Korekce, iluzionistický hold filmovému mágovi Poslední trik Georgese Mélièse, němou grotesku Šílenství a generační doku-výpověď Regulace intimity.
Slovenské národní divadlo (SND) Bratislava začalo psát své dějiny v roce 1920. Dnes ho tvoří tři stálé soubory – činohra, opera a balet – jež využívají historickou budovu na Hviezdoslavově náměstí a novou budovu otevřenou v roce 2007.
V čele činohry SND, kterou v poválečném období prošla řada vynikajících tvůrců (Peter Mikulík, Pavol Haspra, Miloš Pietor, Ľubomír Vajdička), stojí od roku 2013 výrazný režisér Roman Polák. Pod jeho vedením se vedle klasické a soudobé světové dramatiky na repertoáru prosazují texty slovenských autorů jako Klimáček, Olekšák, Uličiansky, Majling, Schulczová aj. Dramaturgie činohry přímo iniciuje vznik původních her (mj. Leni, Slovo Válkovo, Bál, Labyrinty a raje Jána Amosa), jež díky provokativnímu společensko-politickémupřesahu často vyvolávají bouřlivé divácké reakce a žádoucí diskuzi. Příkladem je Gindlovo dokumentární drama o divokých 90tkách v Polákově režii Karpatský thriller – předloni byl na programu Divadelní Flory. Kromě něj mohli festivaloví diváci zhlédnout i Polákovu vynikající inscenaci pro SND s Martinem Hubou a Dušanem Jamrichem Popel a vášeň (2008).
Foto: Vladimír Novotný