Ivana Uhlířová – Vojtěch Mašek
MIMO ZÁPIS
Studio Hrdinů Praha
PO 15. 5. │ 16:30 S-klub ZMĚNA TITULU!!!
Na počátku bylo slovo. Věta. Deník, který napsal švýcarský malíř Paul Klee. Scénická koláž Mimo zápis ale není ani životopisné drama, ani portrét umělce. Zabývá se složitým tématem tvorby, vzniku uměleckého díla, identity, autorství, aktu tvoření. Chce postihnout způsob myšlení průkopnického malíře, jeho snahu o precizní uchopení reality a vytvoření pravidel pro vznik díla.
Na půdorysu situace, kterou je nutkání detailně zaznamenat skutečnost, se pohybují dva aktéři – dvě personifikované části jedné osobnosti, intuitivní a rozumová. Napětí, které mezi nimi vzniká, je způsobené jak poctivou snahou o dokonalý výkon, tak soubojem o vůdčí postavení. Třetí postavou je deník, text, zkoumaný objekt, o nějž a s nímž se hraje.
Režijní debut herečky Ivany Uhlířové ruku v ruce s Kleeho odkazem klade filozofické otázky a zároveň s tvůrčí hravostí tvoří dadaistickou nonsensovou poezii, vnímá absurditu a paradox lidské existence.
režie Ivana Uhlířová
dramaturgie Eva Prchalová
scéna Antonín Šilar
hudba Aid Kid, Veronika Linhartová
zvuk Aid Kid
producent tvůrčí skupiny Jakub Felcman
hrají Václav Dragoun, Michal Kern a Ivana Uhlířová
premiéra 7. 4. 2017
délka: 60‘ bez přestávky
Každá hra potřebuje nutně pravidla. Jedině tak se může vymknout ze zákonitostí všedního života, vytvořit si hermetický svět, na jehož území mizí rozdíl mezi skutečností a fantazií.
Paul Klee
Kdo má zkušenost s tím, že otevře sešit a chce zapsat první větu, tak zná to síto, kterým projede spousta vět, aby zůstala ta jedna, která je hodna zapsání.
Ivana Uhlířová
Uhlířová v rámci režie vsadila na průnik klauniády a filosofických promluv. Představení tak vypadá, jako by Voskovec s Werichem přijeli hrát na konferenci myslitelů. (…) Gagovosti slouží i fakt, že komunikace obou aktérů vlastně neprobíhá v dialozích, ale v jakýchsi přestřelkách jedné mysli. Přesto se oběma hercům iluzi dialogu navodit podařilo, a to vynikající prací s hlasovým projevem a gestikou. (…) Vyzněním je inscenace vlastně spíše zábavnou hříčkou s hlubokým obsahem. Jak správné dada má být.
Dominik Melichar, Divadelní noviny, 2. 5. 2017
Ivana Uhlířová (1980), rodačka z Rýmařova, po absolutoriu na Janáčkově konzervatoři v Ostravě nastoupila do angažmá v Divadle Petra Bezruče. Dále působila v Divadle Na Vinohradech, v Divadle Husa na provázku (mj. Kníže Myškin je idiot, 2004) či v MeetFactory (mj. monodrama Země beze slov, 2008). Objevila se i ve filmech Nuda v Brně, Pouta, Hořící keř, Klauni aj.
V Divadle Komedie ztvárnila od roku 2005 řadu (většinou hlavních) postav: za roli Alžběty v Horvathově dramatu Víra, láska, naděje získala v roce 2010 svou druhou Cenu Alfreda Radoka (předtím Talent roku 2006) – inscenaci pozvala Divadelní Flora 2012.
Ivana Uhlířová se prosadila i na zahraničních scénách – přesvědčila v německy mluvené roli v curyšském Schauspielhausu, což jí následně přineslo nabídku režiséra Christophera Rüpinga k hostování v Kammerspiele v Mnichově (v adaptaci Dostojevského románu Hráč). Dušan Pařízek ji obsadil do jediné ženské role (nadporučík Lukášová) ve svém mezinárodním projektu Kauza Schwejk, v níž s obdivuhodnou lehkostí přechází z němčiny do češtiny.
V poslední době ji podle vlastních slov „popadla odvaha, začít dělat věci úplně jinak a úplně jinde“, a tak vloni na podzim přišla s autorským debutem s názvem Lidový kousek. Letos navázala scénickou koláží Mimo zápis pro domovské Studio Hrdinů.
Vojtěch Mašek (1977), komiksový scenárista a výtvarník, několikanásobný laureát prestižní komiksové ceny Muriel, vystudoval dramaturgii a scenáristiku na FAMU. Spolu s Džianem Babanem je autorem komiksových stripů pro kulturní čtrnáctideník A2, divadelních představení Jožkalipnikjebožíčlověkaneumílhát! 1—10 či komiksových knih Sloni v Marienbadu (2004), Za vším hledej doktora Ženu (2006), Poslední chobotango (2008), Pandemonium aneb Dějiny sousedství (2008) a Hanka (2009). Je iniciátorem projektu Recykliteratura. Podílel se na komiksové řadě Češi podle scénáře Pavla Kosatíka k seriálu ČT České století – jeho díl Jak Gottwald zavraždil Slánského je řazen k nejzdařilejším z celé série.