Menu

FOKUS: KOREA

Diváka Divadelní Flory čeká nová zkušenost. Vůbec poprvé se významněji podívá mimo evropský kontinent a objeví novou divadelní kulturu. Festival představuje dramaturgickou sekci Fokus: Korea, v rámci které uvedeme šest představení a dva workshopy zaměřené na současný tanec z jižní části korejského poloostrova.

Inscenace prozrazují aktuální trendy současného korejského tance a tvorbu rozkročenou od konvenčnějších přístupů až k experimentu. Jedná se o výsledky kolektivní práce i tvorbu přísných choreografů s jasnou vizí z řad mladší a střední umělecké generace. Sledovat můžeme vyhraněný postoj k tradici a čerpání z četných mezinárodních zkušeností, které vycházejí z hostování jednotlivých tvůrců v zahraničí i z příležitostí k mezinárodní spolupráci.

Korejský tanec na Divadelní Floře bude v roce 2019 zdobit špičkový výkon tanečníků, kteří disponují pozoruhodnou pohybovou technikou. Specifickým rysem korejské taneční scény je sklon k zahalování vlastích pocitů a postojů. Toto stereotypizující tvrzení na druhou stranu naruší skupina Goblin Party, která ve své provokativní performanci Silver Knife na jeviště přichází s nezaměnitelnou osobitostí a doslova energetickými erupcemi. Tvůrčí duo Choi–Kang experimentuje s externími nástroji choreografie, jako jsou kamery a videobrazovky. Usilují tak o jiné vnímání jevištního obrazu a ve svém zkoumání jsou jednoznačně úspěšní. Choreograf Kim Sung-hoon na jeviště přináší velkorysé obrazy, ve kterých se potápíme do temných lidských stránek. Využívá přitom pestrých scénografických přístupů a silně atakuje lidské emoce. Choreografka Bora Kim rozvíjí pro změnu intelektuální choreografický přístup a do centra svého divadelního zkoumání staví jazyk. Její dekonstruktivistické dílo hravě pracuje se sarkasmem a minimalistickým výtvarným gestem.

Tvorba jednotlivých tvůrců je často výrazně založena na potřebě vymezení se vůči tradici, reflektuje společenská témata, nebojí se ponoru do hlubin lidské psyché. Do jaké míry nám přijdou koncepty a myšlenky jednotlivých představení vzdálené či blízké, se můžeme nechat překvapit.

Jan Žůrek, dramaturg sekce Fokus: Korea