Menu

    Pá 24. 5. 19:00-21:15 | Moravské divadlo

    vstupenky

    Choderlos de Laclos NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI Moravské divadlo Olomouc

    ŠEPOTY A VÝKŘIKY
    Manipulace a intriky v bezostyšně vedeném souboji libertinských šlechticů – v hédonických reáliích  současného wellness centra… Milostná dobrodružství a nebezpečná hra s mezilidskými vztahy s neodvolatelnými důsledky – v úpravě a režii Davida Šiktance. Derniéra.
    BESEDA po představení

    režie David Šiktanc
    překlad Dagmar Steinová
    dramaturgie Michaela Doleželová
    dramatizace David Šiktanc
    scéna Nikola Tempír
    kostýmy Petra Krčmářová
    hudba Ondřej Švandrlík
    inspicient Ilona Bláhová

    premiéra 16. 3. 2018

    osoby a obsazení
    Vikomt de Valmont Petr Kubes
    Markýza de Merteuil Vladimíra Včelná
    Madame de Tourvel Natálie Tichánková
    Madame de Volanges Naděžda Chroboková-Tomicová
    Cecilie de Volanges Daniela Klevetová
    Madame de Rosemonde Vlasta Hartlová
    Rytíř Danceny Marek Pešl

     

    Epistolární román Nebezpečné známosti již v době svého vzniku (vydán 1782) budil velký ohlas a těšil se obrovské popularitě, neboť neskrývaně kritizoval mravnost ve vyšších vrstvách společnosti. Dílo známé zejména díky dvěma konkurenčním filmovým zpracováním – stejnojmennému oscarovému snímku Stephena Frearse (1988) a adaptaci režiséra Miloše Formana Valmont (1989) – převedl v aktualizované verzi na prkna Moravského divadla režisér David Šiktanc. Mistrní manipulátoři vikomt de Valmont (Petr Kubes) a markýza de Merteuil (Vladimíra Včelná) tak hazard s lidskými city rozehrávají v prostředí luxusního wellness centra. Jejich cynický souboj intrik ale zasahuje hlavně je samotné. Inscenace nastavuje temné zrcadlo dnešní společnosti, které stejně jako kdykoli v minulosti vládne faleš a pokrytectví.

    „Šiktancovi se daří budovat pozoruhodný tvar, kdy prolíná linii osobního boje obou manipulátorů – nejednou v rámci zcizovacích momentů v ostrých filmových střizích zručně vystupujících z rolí – s rovinou víceméně chronologicky uspořádaného děje přibližujícího osudy ostatních postav, jejich obětí. (…) Olomoucké Nebezpečné známosti (…) svádějí spíše obecnější souboj mravnosti a perverze a nabízejí především formálně propracovaný tvar, v němž jsou emoce často přehlušovány touhou po vnějškové dokonalosti.“
    PAVLA BERGMANNOVÁ, DIVADELNÍ NOVINY.CZ, 3. 4. 2018

    „David Šiktanc vtiskl olomoucké inscenaci slušný temporytmus, stále se něco děje, intriky se splétají dohromady a míří k neodvratnému tragickému finále. S lidskými city si zkrátka nelze jen tak hrát, každá akce má svou reakci. Současná verze Nebezpečných známostí přináší svěží převyprávění známého příběhu, které by se ale nemělo příčit ani konzervativním divákům.“
    LUKÁŠ DUBSKÝ, I-DIVADLO.CZ, 6. 9. 2018

    „Z hereckých výkonů je dominantní a nejlépe do své role obsazený Petr Kubes jako Valmont, který pracuje hojně se svým hlasem i skrze mikrofon a k publiku hovoří jako nebezpečný svůdce. Jasně dává najevo svou mimikou a gesty, co je zač, a po jevišti se pohybuje hbitě a nespoutaně.“
    PETRA KUPCOVÁ, DIVÁ BÁZE.CZ, 11. 4. 2018

    David Šiktanc (1987) absolvoval studium činoherní režii na DAMU, které roku 2010 ukončil ambiciózním absolventským počinem – inscenací Brechtova dramatu V houštinách měst. V letech 2013–2015 umělecky vedl činohru Divadla Josefa Kajetána Tyla v Plzni. V loňském roce působil jako kmenový režisér Činoherního studia v Ústí nad Labem, kde od nové sezóny nastoupil na post uměleckého šéfa. Debutoval zde inscenací hamlet je mrtev. bez tíže (2011), za kterou získal cenu Marka Ravenhilla. Následovaly titul Homo Faber (2017), Pornografie (2018) či Pan Kolpert (2019). Spolupracoval mj. se Západočeským divadlem v Chebu (Noc bláznů; 2016), Východočeským divadlem v Pardubicích (Živý obraz; 2016), Komorní scénou Aréna Ostrava (Divoká kachna; 2016) nebo se Studiem PalmOFF při Divadle pod Palmovkou (Dotěrnosti; 2017). Nebezpečné známosti (2018) jsou jeho druhou režií v Moravském divadle Olomouc – už v roce 2016 zde pohostinsky nastudoval „hru o minulosti“ Mariuse von Mayenburga Kámen (2016).

    Moravské divadlo Olomouc (MDO) patří k nejstarším divadelním budovám (otevřeno 1830) u nás. Čítá tři soubory – opera/opereta, balet a činohra. Od začátku sezony 2018/19 je ředitelem divadla David Gerneš, který po pěti letech vystřídal Pavla Hekelu. Nový ředitel slibuje do divadla přinést nové impulsy a přiblížit se tak i mladšímu diváctvu.
    V polistopadovém vedení činohry se vystřídala řada osobností – mj. Karel Nováček, Peter Gábor, Václav Klemens či Roman Groszmann – které se střídavými úspěchy čelily úskalí abonentského systému. Spolupráce s Univerzitou Palackého za šéfování Ivana Baladi vedla ke vzniku studia Hořící žirafy (1994–2003) spojeného s dramatikem Davidem Drábkem. Za šéfování Michaela Taranta a dramaturga Milana Šotka (2010–2016) se činoherní soubor generačně obměnil a repertoárově emancipoval – např. Glaserova režie Schimmelpfennigovy hry Arabská noc získala Cenu Josefa Balvína 2012. Od roku 2016 vede činohru autor divácky úspěšných komedií Roman Vencl.
    Soubor opery a operety pod taktovkou dirigenta Miloslava Oswalda uvádí klasické i objevné tituly – mj. Pololáníkovu operu Noc Antikrista v režijní úpravě J. A. Pitínského, jež získala cenu Divadelních novin v kategorii Hudební divadlo roku 2014/15. Za ztvárnění Falstaffa ve stejnojmenné inscenaci Verdiho opery v režii Andrey Hlinkové obdržel basista Jiří Přibyl Cenu Thálie 2014. V roce 1996 inicioval tehdejší ředitel MDO Václav Kožušník vznik Divadelní Flory – projektu, který se z oblastní přehlídky moravských vícesouborových divadel vyprofiloval do podoby jednoho z nejprestižnějších středoevropských festivalů. 

    foto: Jan Procházka