Menu

    So 25. 5. 19:30-20:45 | S-klub

    vstupenky

    R. Bersch – U. Demling – N. Mitra – M. Riedel – J. Zezula DONALD TRUMP: THE ART OF THE DEAL

    SCHREIE UND FLÜSTERN
    „Je to moje druhá nejoblíbenější knížka. Víte, jaká je ta první? – Bible!“ (Donald Trump)
    Scénický komentář bestselleru určeného všem, kdo chtějí „vydělat peníze a dosáhnout úspěchu“. Reflexe postulátů a vizí nejmocnějšího světového státníka (herecký lídr mnichovského Residenztheateru Aurel Manthei) prizmatem textů světové dramatiky i pop-kultury. Světová premiéra v režii Manfreda Riedla.
    Po otitulkovaném představení v němčině a angličtině bude následovat BESEDA.

    režie Manfred Riedel
    dramaturgie Roland Bersch, Ursula Demling
    hudba Niel Mitra
    video Jaromir Zezula

    osoby a obsazení
    Donald Trump Aurel Manthei
    Melania Trump Eva-Maria Kapser

    světová premiéra 25. 5. 2019

    „Je to moje druhá nejoblíbenější knížka. Víte, jaká je ta první? Bible!“ řekl o své první knize The Art of the Deal (1987) Donald Trump. Sbírka rad, jak vést úspěšný business (v českém překladu Umění udělat dohodu, vyd. 2006), je spíše směsicí zápisků a vzpomínek na obchodní aktivity 80. let, nicméně navozuje podivný pocit aktuálnosti.
    Kolektiv mnichovských tvůrců se ubírá po myšlenkových stopách 45. prezidenta USA, jehož politický úspěch šokoval svět. V originální divadelní adaptaci rafinovaně prokládá úryvky z Trumpovy knihy citacemi z literatury i z popkultury: své výsostné místo tu našly Rimbaudovy básně, vzpomínky Traudl Jungeové na poslední dny s Hitlerem, ale také sbírka tweetů či mumble rap. Zneklidňující performance je chvilkovým zastavením v nekončící válce mezi pravdou a fake news, uměním a brakem. V roli kontroverzního státníka se představí herecká hvězda Residenztheateru – Aurel Manthei.

     

    Manfred Riedel (1977) po studiu divadelní vědy, historie a politologie pracoval jako asistent režie v mnichovském Residenztheateru. Asistoval výrazným režijním osobnostem, jakými jsou Dieter Dorn, Johan Simons, Thomas Langhoff, Anne Lenk či Jens-Daniel Herzog. Za inscenaci Muž, který snědl svět podle textu Nis-Momme Stockmanna, uvedenou v rámci 29. festivalu Theatertage v Bambergu, získal Stipendium Bayerisches Schauspiel. Od sezóny 2011/2012 působí na volné noze a vyučuje na Divadelní akademii Otto Falckenberga v Mnichově. Nejčerstvěji je jako režisér spolupodepsán pod kolektivní inscenací Donald Trump – The Art of the Deal, za níž stojí skupina tvůrců dlouhodobě spojených s mnichovskou institucí Residenztheater, resp. s uměleckou kolonií DomagkAteliers. Vedle Riedela ji tvoří Jaromir Zezula (kunsthistorik, hudebník a kulturní manažer), Niel Mitra (hudební umělec a producent), Roland Bersch (dramaturg a režisér) a Ursula Demling (dramaturgyně a light designérka). Skupina vyznává vizi divadla jako neovládnutelného stroje na zpracování témat v zásadě divadlu vzdálených. Na podkladě svých kompetencí z divadelní praxe, literární vědy a práce s audiovizuálními médii se ve společném debutu věnují fenoménu záplavy informací 21. století, z kterého vzešel i současný americký prezident.

    Aurel Manthei (1974) vystudoval herectví na Akademii Folkwang v Essenu. V letech 2002–2008 působil na scéně Schauspiel Leipzig, kde jej mj. režijně vedli Karin Henkel či Armin Petras. V Lipsku zároveň vyučoval na Akademii Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Dlouho se zaměřoval spíše na filmovou a televizní tvorbu (mj. role asistenta komisaře Stolberga v seriálu ZDF), než se s odchodem do souboru Schauspielhaus Zürich rozhodl plně věnovat divadlu. V Curychu také započala jeho intenzivní spolupráce s Frankem Castorfem, která pokračuje i na jeho současné domovské scéně Residenztheater. Pod Castorfovým vedením Manthei v posledních letech ztvárnil titulní postavy v dnes již legendárních inscenacích Baal, Dobrý voják Švejk anebo Don Juan. Jako protagonista inscenace Der Mieter (Nájemník) debutující režisérky Blanky Rádóczy se letos na jaře představil i na festivalu Radikal jung.

    foto: Jaromir Zezula