Menu

    Út 10. 11. 2020 20:00-21:15 | Divadlo na cucky

    Silvia Vollmann a kol. ZATROLLENO Divadlo na cucky

    Simulace technologické apokalypsy a aktuální reflexe fenoménu trollení v čerstvém autorském projektu umělecké šéfky olomouckého souboru Silvie Vollmann.
    beseda po představení

    foto Marcel Skýba

    Nová inscenace Divadla na cucky ohledává fenomén, s nímž se uživatel internetu setkává skoro při každém připojení k síti – trollení. Nejčastěji se projevuje ve formě Flame War (svatá válka či plamenná debata), jejímž záměrem je vyvolání bouřlivé, ale obsahově vyprázdněné debaty na citlivé téma, např. migrační krize, islám, EU, sexuální menšiny, očkování aj.
    Slovo „trolling“ neoznačuje pouze útočné reakce v on-line diskusích, ale objevuje se i v kontextu hromadného šikanování na sociálních sítích. Jako „trollové“ jsou pak nazývány osoby (často s fiktivní identitou), které soustavně a vědomě šíří konspirační teorie a hysterii – ať už dobrovolně, či organizovaně prostřednictvím tzv. „trollích skupin a farem“, jež podle svědectví mohou být napojeny i na státní aparáty a útočit systematicky a na objednávku. Cílem takových příspěvků je vyvolat intenzivní, polarizující reakci mezi členy, která vede k narušení či úplnému znemožnění smysluplné argumentace.
    Zvlášť exponovaným tématem, jež aktuálně rezonuje ve společnosti, je vedle koronaviru zejména zavádění technologie 5G. Právě nástup nové generace mobilních sítí s sebou nese zvýšenou aktivitu internetových trollů a stal se i východiskem pro olomouckou inscenaci, jež poukazuje na nedávnou kauzu v Jeseníku, který má být jedním z pěti českých měst pro testování sítě 5G. Skutečné události poskytly tvůrcům materiál pro apokalyptickou hypotézu, kam až jsme schopni ze strachu dojít.
    Úskalím komunikace na sociálních sítích a problematikou šíření dezinformací se Silvia Vollmann umělecky zabývala už v inscenaci HOAX, která cílila na mladé diváky (Divadlo Andreja Bagara v Nitře, 2018). V Zatrolleno nyní režisérka přímo tematizuje (ne)možnost virtuální komunikace a její (ne)bezpečnost pro jedince i společnost. Riziko manipulace v kyberprostoru je totiž přímo úměrné naší aktivitě při chatování.
     

    režie Silvia Vollmann
    text kolektiv
    výprava Daša Krištofovičová
    hudba Tomáš Valent
    projekce Pavla Baštanová
    video a vizuál Zdeněk Vévoda
    produkce a inspice Petra Pánková
    světla Josef Malík
    zvuk Ondřej Zunt

    hrají Milada Vyhnálková, František Maňák, Tomáš Žilinský

    premiéra 23. 9. 2020

     

    Silvia Vollmann (1991) vystudovala režii a dramaturgii loutkového divadla na VŠMU v Bratislavě. Za inscenaci s prvky dokumentárního dramatu Hola, Madrid! (2013) byla nominována na cenu Dosky v kategorii Talent roku. Věnuje se autorským projektům zejména pro mladé publikum: budbabkar.2015, Chlap©i (2014; Štúdio 12 Bratislava), Jasne, v pohode (2016; Mestské divadlo Žilina) nebo HOAX (2018; Divadlo Andreja Bagara Nitra). V pražském Divadle X10 letos pohostinsky nastudovala hru Kryptogram dramatika Davida Mameta.
    Věnuje se rovněž tvorbě pro děti, ať už jako režisérka pohádek v renomovaných slovenských loutkových scénách (Žilina, Bratislava, Košice), nebo jako externí spolupracovnice stanice RTVS (Rozhlas a televízia Slovenska), pro niž od roku 2015 produkuje zábavně-vzdělávací programy.
    Od sezóny 2017/2018 je uměleckou šéfkou olomouckého Divadla na cucky, kde dosud uvedla autorské inscenace Můj BF (2015), MATE (2016), Jsem do tebe (2018) a 1993 (v koprodukci s bratislavskou formací DPM; 2018). Novinka Zatrolleno je jejím pátým zdejším počinem, který rovněž vznikl metodou kolektivní tvorby.
     
    Divadlo na cucky je otevřený prostor pro kulturu na Dolním náměstí v centru Olomouce. Divadlo se vedle své vlastní tvorby věnuje také prezentaci hostujících umělců, tvůrčím dílnám pro všechny generace a podpoře společenského dialogu prostřednictvím besed a přednášek. Součástí kulturního centra je také kavárna Café na cucky a Galerie XY.
    Specifický mix inscenačních týmů při tvůrčí činnosti utváří svébytnou poetiku divadla. Scéna tenduje k experimentování a k ohledávání nových prostředků komunikace, reflektuje aktuální společenská témata (nacionalismus, polarizace společnosti, vliv sociálních sítí) a každoročně dává vzniknout nejméně jedné inscenaci zaměřené na mládež. Tvorbu divadla formují umělecká šéfka Silvia Vollmann a ředitel DW7 Jan Žůrek v úzkém dialogu s hostujícími režiséry (Michal Hába, Patrik Lančarič, Šimon Spišák).
     
     
    foto Marcel Skýba 
     

za podpory:

pořadatel: v partnerské spolupráci:

generální mediální partner: hlavní mediální partneři: