DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Pá 3. 12. 2021 | 19:00–20:15 | Divadlo na cucky

    Silvia Vollmann a kol. ZATROLLENO Divadlo na cucky Olomouc

    Simulace technologické apokalypsy a reflexe fenoménu trollení v autorské inscenaci umělecké šéfky olomouckého souboru Silvie Vollmann.

    Cena vstupenek: 140-190

    Inscenace Divadla na cucky, jak samotný název napovídá, ohledává téma, s nímž se uživatel internetu setkává skoro při každém připojení k WiFi síti – trollení. Nejčastěji se projevuje ve formě tzv. Flame War (svatá válka či plamenná debata), tedy záměrné vyvolání bouřlivé, ale obsahově vyprázdněné debaty na citlivé téma, např. migrační krize, islám, EU, sexuální menšiny aj. Cílem příspěvků je zažehnout intenzivní emocionální reakci mezi členy, která vede k polarizaci diskutujících a k narušení či úplnému znemožnění smysluplné argumentace.

    Jako „trollové“ jsou nazýváni uživatelé internetu, kteří soustavně a vědomě šíří dezinformace – ať už spontánně, či organizovaně prostřednictvím tzv. „trollích farem“, jež podle svědectví mohou být napojeny na státní aparáty a virtuálně útočit systematicky a na objednávku.

    Zvlášť exponovaným tématem, jež aktuálně rezonuje ve společnosti, je vedle koronaviru zejména zavádění technologie 5G. Právě nástup nové generace mobilních sítí s sebou nese zvýšenou aktivitu internetových trollů a stal se i východiskem pro olomouckou inscenaci, jež poukazuje na nedávnou kauzu v Jeseníku, který má být jedním z pěti českých měst pro testování sítě 5G. Skutečné události poskytly tvůrcům materiál pro apokalyptickou hypotézu, kam až jsme schopni ze strachu dojít.

    Úskalím komunikace na sociálních sítích a problematikou šíření dezinformací se režisérka Silvia Vollmann umělecky zabývala už v inscenaci HOAX, která cílila na mladé diváky (Divadlo Andreja Bagara Nitra, 2018). V Zatrolleno nyní přímo tematizuje (ne)možnost virtuální komunikace a její (ne)bezpečnost pro jedince i společnost. Riziko manipulace v kyberprostoru je totiž přímo úměrné naší aktivitě na síti.

     

    režie Silvia Vollmann

    text kolektiv
    výprava Daša Krištofovičová
    hudba Tomáš Valent
    projekce Pavla Baštanová
    video a vizuál Zdeněk Vévoda
    produkce a inspice Petra Pánková
    světla Josef Malík
    zvuk Ondřej Zunt

    hrají Milada Vyhnálková, František Maňák, Tomáš Žilinský

    Premiéra 23. 9. 2020

     

    Silvia Vollmann (1991) vystudovala režii a dramaturgii loutkového divadla na VŠMU v Bratislavě. Za inscenaci s prvky dokumentárního dramatu Hola, Madrid! (2013) byla nominována na cenu Dosky v kategorii Talent roku. Věnuje se autorským projektům zejména pro mladé publikum: budbabkar.2015, Chlap©i (2014; Štúdio 12 Bratislava), Jasne, v pohode (2016; Mestské divadlo Žilina) nebo HOAX (2018; Divadlo Andreja Bagara Nitra). V pražském Divadle X10 pohostinsky nastudovala hru Kryptogram (2020) dramatika Davida Mameta.
    Od sezóny 2017/2018 je uměleckou šéfkou olomouckého Divadla na cucky, kde dosud uvedla autorské inscenace Můj BF (2015), MATE (2016), Jsem do tebe (2018) a 1993 (v koprodukci s bratislavskou formací DPM; 2018). Inscenace Zatrolleno je jejím pátým zdejším počinem, který obdobně jako předešlé projekty vznikl metodou kolektivní tvorby.

    Divadlo na cucky je otevřený prostor pro kulturu na Dolním náměstí v centru Olomouce. Divadlo se vedle své vlastní tvorby věnuje také prezentaci hostujících umělců, tvůrčím dílnám pro všechny generace a podpoře společenského dialogu prostřednictvím besed a přednášek. Součástí kulturního centra je také kavárna Café na cucky a Galerie XY.
    Specifický mix inscenačních týmů a osobností (mj. Michal Hába, Patrik Lančarič, Šimon Spišák, Júlia Rázusová) při tvůrčí činnosti utváří svébytnou poetiku divadla. Scéna tenduje k experimentování a k ohledávání nových prostředků komunikace, reflektuje aktuální společenská témata jako nacionalismus, polarizace společnosti, vliv sociálních sítí, feminismus, národní identita nebo stereotypizace historických postav. Tvorbu divadla spolu s uměleckou šéfkou Silvií Vollmann výrazně formoval intendant Jan Žůrek, jehož na ředitelském postu v roce 2021 vystřídala Alžběta Kvapilová.

    foto Marcel Skýba