ČT
1. 5. 2003
18.00
|
Divadlo SNP Martin |
volně podle Moliérovy hry napsali R. Polák a R. Císař |
STRIPTÍZ TARTUFFE |
překlad | Svatopluk Kadlec Vojtech Mihálik (veršované pasáže) |
scéna | Jozef Ciller |
kostýmy | Mária Cillerová |
hudba | Róbert Mankovecký |
dramaturgie | Peter Kováč Róbert Mankovecký |
režie | Roman Polák j.h. |
premiéra | 23.3.2002 |
osoby | obsazení |
Paní Pernellová | Helena Sudická j.h. |
Orgon | Martin Horňák |
Elmíra | Renáta Rundová |
Damis | Miloslav Kráľ |
Mariana | Lucia Jašková |
Valér | Andrej Hrnčiar |
Kleantes | Ján Kožuch |
Tartuffe | František Výrostko |
Dorina | Jana Oľhová |
Filipko | Martin Hronský |
František Výrostko byl za titulní roli oceněn výroční cenou bratislavského Literárního fondu. |
Prečo taká úprava francúzskeho klasika? |
Čo prinesie takto upravený, zosúčasnený Tartuffe divákovi od aktérov javiska Divadla SNP? |
Téma pokrytectva úspešne kráča dejinami M. Polák, Nový DEŇ, 27.3.2002 Cnostný Tartuffe L. Čavojský, Literárny týždenník, 11.4.2002 Striptíz Tartuffe ako sen D. Podmaková, Pravda, 5.4.2002 |
Režisér Roman Polák (1957) byl v letech 1988–1990 uměleckým šéfem Divadla SNP Martin. V sezóně 2000/2001 režíroval v martinském divadle vlastní úpravu Moliérova Dona Juana, která je stále součástí repertoáru. V loňské sezóně působil jako umělecký šéf Státního divadla Košice. | Roman Císař (1952) je v současnosti dramaturgem pražského Činoherního klubu. S režisérem Polákem spolupracoval na inscenaci hry Paula Claudela Saténový střevíček v pražském Národním divadle (prem. 31.1.1993) a adaptaci hry Bernarda-Marii Koltése Návrat do pouště v Činoherním klubu (11.12.2000) v hlavní roli s Emílií Vášáryovou. |
Moliére (1622-1673) |
„Byl hercem od hlavy až k patě; zdálo se, že má několik hlasů; všechno na něm hrálo – jediným krokem, úsměvem, mrknutím či pohybem hlavy dokázal vyjádřit víc věcí, než by nějaký velký řečník pověděl za hodinu.“ Donneau de Visé „Režijní mistrovství Moliéra na poli mizanscény dokazují masové (zpravidla závěrečné) scény jeho komedií. Přivádí v nich totiž na scénu téměř všechny účinkující postavy.(...) Jedině ten, kdo ví, jak je těžké zdůvodnit a organicky zkoordinovat a naplnit pohyb třeba jen tří herců na jevišti, ví, jaká to musela být práce. (...) Na druhé straně je však třeba říct, že právě zvládnutí takovýchto scén je znakem kvalitního režiséra.“ Peter Sherhaufer Hrou Tartuffe se Moliére pustil do nebezpečného boje s politickými silami, za nimiž stála bigotní náboženská seskupení, tzv. tajné kabaly. Až roku 1669, po rozpuštění jedné z nejvlivnějších kabal – Společnosti nejsvětější svátosti oltářní – byl Tartuffe povolen a s velkým úspěchem inscenován jako veřejný projev tajného politického vítězství... (z programu martinského divadla) |
Představení je uváděno ve spolupráci s Klubom slovenskej kultúry a pořadateli EDO 2003 |
|