Narodil ses v Ústí?
Ne. Já se narodil ve Frýdlantu v Čechách. Za úsvitu v malé nemocnici u zámečku. Protože tatínek dělal politickou kariéru, dostal se jako žurnalista sem do Ústí. Dostali tady byt a maminka navíc potřebobovala jít od tchýně, takže jsem od tří let vystaven kyselému dešti zde v Ústí, a to až do puberty. Mezitím tatínek stačil napsat ňáký ptákoviny protirežimní a dostat se na třiapůl jařiny do kriminálu a tím pádem jsem se „pro vysoký počet uchazečů“ nikam nedostal. Takže jsem šel do učení. Maminka, která vždycky pevně velela našemu domu, řekla: „Podívej se, budeš mít čisté zaměstnání, takový plášť a šroubováček, budeš dělat spojového mechanika.“ Ačkoliv jsem chtěl dělat pingla nebo něco takového. Když jsme podepsali učňovskou smlouvu, zjistilo se, že učiliště je v Brně. Tam jsem odešel, první rok plakal, protože jsem se musel živit manuálně. Chtěl jsem spáchat sebevraždu. Pak jsem začal pokuřovat a vůbec - zkazil jsem se. Po škole jsem se vrátil na rok a půl domů, puberta se mnou mlátila od futra k futru, pak mě naštěstí zavolali vojáci. Potom už se mi nechtělo zpátky domů, zůstal jsem v Brně. Nejprve v ČKD v Blansku jako ten spojovací mechanik. To bylo naprosto masakrální, v pět vstávat, v šest si píchnout a chodit s těma Kolbenama do toho údolíčka
v Blansku.
Kdy jsi začal s divadlem?
Už ve škole na základce. Ale pořádně až v Brně, to jsem se přihlásil do ochotnického kroužku DSJS, Divadelní studio Josefa Skřivana. A už jsem se kolem toho pořád motal, přes všechny ty práce a nepráce. Byl jsem kulisákem u Mrštíků, a pak už byl Mundstock. Tenkrát mi napsali Šery s Arnoštem (Peter Sherhaufer a Arnošt Goldflam, brněnští režiséři), že tedy jako cvičně možná něco hrát umím a dostal jsem se na volnou nohu. To bylo nejdivočejší období mého života. Tam jsem si na tu svoji slinivku zadělal. A potom mi řekla Lagronka (Lenka Lagronová, dramatička), protože se také rekrutovala z onoho podhoubí, abych to zkusil na dramaturgii. Tak jsem tam šel. Jenže tu mi naprosto zhnusil Pegy Nekolný (Bohumil Nekolný, dramaturg, někdejší pedagog DAMU), protože jsem byl neposlušný člověk a odmítal jsem ze Tří sester dělat komedii. Byla to dálková škola. Všechny dálky jsou tak trochu odpadkové ústavy. Já dělal i ekonomku dálkově. Mezi Rozepínací Danou a všemi ostatními děvčaty...
Ty jsi dělal ekonomku?
Tam mě vzali. Národ potřeboval ekonomy.
DAMU jsi dodělal?
Nedodělal. Protože jsem pořád byl na té volné noze, šlastal jsem a přišla revoluce, ale hlavně kvůli Pegymu. Nelituju toho. Já prostě nechtěl pokračovat ve střední škole. Ale samozřejmě
v tom hrál roli i chlast a moje bordelářství.
Jak jsi přišel ke svým jazykovým schopnostem?
Už kdysi dávno. Já měl mindrák, že všichni ostatní budou mít maturitu a já nic, tak jsem chtěl mít co nejvíc státnic. A možná mi to pánbůh nadělil. A naši se o mě starali, já dostal velmi aristokratickou výchovu, kromě šermu a vyšívání a jízdy na koni skoro všechno.
Poslední dobou se víc než hraním na jevišti realizuješ u stolu při překládání...
Já už jsem stará páka, já nevím, jestli v sobě posbírám tu „novou věcnost“, ke které se tady teď směřuje. Můj svět je nejvíc práce s textem, s jazykem nebo na mikrofon. To máš tak, baleťáci chodí do důchodu v pětatřiceti, mě je dvaačtyřicet. Myslím, že už ani nemám ty jevištní ambičky. Ještě třeba pod Michalem (Michal Lang, bývalý režisér ČS), to jsem měl strach a vůli, chtěl jsem být dobrý. A teď už si chci užívat. A je to možná lepší, že se tak nestresuju.
Jak jste se vlastně stal Achabem?
Je to přezdívka, s biblickým králem nemá nic společného. Jako puberťákovi mi rostly chlupy jenom tady (ukazuje na část obličeje mezi spánkem a tváří - pozn. autora), takže jsem měl mormonské vousy jako slavný kapitán Achab z Bílé velryby. A protože jsem zrovna začal skotačit na ochotnickém jevišti a bylo nás tam víc Jardů a Petrů, každej časem pro přehlednost vyfasoval nějakou přezdívku. A mně zůstal ten Achab.
(z rozhovorů s režisérem)
|