Fedotov je zakletým Dostojevským
Na první pohled konstanta Fedotovovy režijní magie: na scéně defilují před užaslými diváky, kompatibilními s divadelními výpověďmi nespoutané obraznosti, schopnými nechat se fascinovat divadlem, přízraky obyvatel širé Rusi. Ztracené osudy proklatců uprostřed všeobecné zaostalosti a zároveň na pokraji společenské propasti, pádů do beznaděje ubíjejícího prostředí ...
Oč méně bědným je ušlechtilý kníže Myškin sžíraný ukoptěně popanštělými lidskými stíny rodiny generála Jepančina a uhranutý fatální, sebezničující bezprostředností až k smrti svobodné Nastasji Filipovny než sud vodkou páchnoucího kupčíka Rogožina nebo o rublíky škemrajícího generála Ivolgina?! Myškinovo hoře z rozumu zákonitě ústí do nového zapomnění
v padoucnicových záchvatech.
Fedotov nalezl v Česku konečně herečku schopnou do posledního gesta, kroku či pohybu svalu v obličeji naplnit představu o fatální ženě, pro kterou se umírá v soubojích, a v případě vítězství i tak nezbývá než se propíjet k smrti. Anebo se vraždí, jak to učinil Rogožin. Nastasja Filipovna Lucie Žáčkové je nejlepší Filipovnou, co se na české scéně těchto nezkrotných individualistek urodila. Filipovnou zářící, ubíjející a ubitou.
Fedotovovský je posun Rogožina od obvykle u nás tradovaného ďábelského, vášnivě a živočišně jednajícího nevzdělaného Rusa k obtloustlému zástupci majetného ruského kupectva. Norbert Lichý, zároveň autor nesmírně sugestivní scénické hudby k inscenaci, ho obdařil samolibostí, oplzlostí, avšak širokou ruskou duší.
Myškin Josefa Kaluži je méně velkým dítětem, o to víc dospělým člověkem vědomým si omezení zhoubnou chorobou. Chce žít, dobývat, trpí však – za sebe i za jiné. Plejádu přízračně fedotovovských figur naplňují identickými výkony Vítězslav Kryške, Zdena Przebindová, Markéta Viktorová, ...
J. P. Kříž, Právo
|