Baladický příběh o Čertu a Pánubohu na motivy původních romských pohádek
Jak vznikla má „rozmarná zpěvohra”
Psal se rok 1973 a já byl postaven před rozhodnutí vybrat si hru, kterou bych se spolužáky-herci režijně nastudoval ve školním divadélku Marta
jako své absolventské představení na divadelní fakultě JAMU. Tipů jsem měl několik, ale tu se mi dostala do rukou kniha romských pohádek Marie Voříškové.
A troufalý nápad napsat si hru pro svoji režii „vlastnoručně” byl na světě.
Využil jsem motivu dvou pohádek („Lavuta” a „Čertí plácek”) a toho mála, jež se mi tehdy podařilo o Romech-cikánech, o jejich způsobu života a
jejich ústní lidové slovesnosti sehnat a pustil se do psaní. Hry, z níž by tryskalo hřejivé lidství, lidská soudržnost, pospolitost, porozumění,
soucítění i chápající pousmání. Hry, kde by se slovo mluvené, recitované a zpívané nenásilně prolínalo, stejně jako by herecká akce přirozeně přecházela
v tanec. Hry, která svůj velký předobraz viděla v inscenaci zpěvohry-muzikálu K. Gärtnerové a E. Brylla „Na skle malované”, již s úspěchem v té době
inscenoval režisér P. Hradil v Mahenově činohře v Brně.
Děj mých „cikánských pohádek” byl přizpůsoben zvláštnostem života kočovných cikánů a orámován sporem cikánského Pánaboha a čerta o cikánovu duši
(odtud název „Kdo je pánem nad cikánem?“), aby pak oba na konci došli ke zjištění, že na jeho duši, tak jako na duši každého člověka, mají více či méně
nárok oba. Hra se zrodila, my ji v jarních měsících r. 1974 nazkoušeli, a mohu-li vyjít z vlastních vzpomínek a z několika dobových kritik v tisku,
vzniklo milé, úsměvné a roztančené představení plné humoru, básnivé metaforičnosti, pěkných písniček (spolužák Karel Cón) a studentského dovádění.
Tím by mohl být osud mé dramatické prvotiny završen. V roce 1981 si ji však vyhlédli v Šumperku, kde se jí s příslovečnou invencí chopil legendární
režisér František Čech. Bohužel tam byl titul nasazen jako představení pro malé děti (což autorem rozhodně nebylo zamýšleno), a tak byla inscenace
okleštěna o některé podstatné motivy. Nu a nyní se mého „studentského hříšku” zmocnili Tešínští (ani vlastně nevím, kde jej vyštrachali).
Pánové Fekar (dramaturg) a Kosek (režisér) přišli se zajímavým nápadem použít mých „idylických” Cikánů, kde pochopitelně dobro nakonec vítězilo nad zlem,
jako kontrastu ke kruté realitě romské (tedy i naší) současnosti. Už první verze, přes některé připomínky, mne zaujala.
Těším se tedy na výsledek toho dlouhého a složitého procesu, jakým je příprava podobné inscenace. Tedy na premiéru.
A k té VŠEM zúčastněným z celého srdce přeji divadelnické ZLOMTE VAZ!
Zdeněk Kozák
|