ČTVRTEK 1.5.2003 | PÁTEK 2.5.2003 | SOBOTA 3.5.2003 | NEDĚLE 4.5.2003 | PONDĚLÍ 5.5.2003 |
Striptíz Tartuffe, Divadlo SNP Martin |
Milí přátelé a příznivci múzy Thálie, Vaše redakce |
|||||
Námestie – osudové setkání Slovenské Divadlo Andreja Bagara z Nitry představí poutavou komorní inscenaci koncipovanou jako herecký koncert dvou hereckých osobností (Adela Gáborová a Jozef Dóczy). Hra pojednává o dvou opuštěných starších lidech, kteří se náhodou „najdou“ na náměstí, kde hledají nedopalky cigaret, zbytky jídla, ztracené ošacení… Ve skutečnosti však chtějí najít upřímný pohled, chápavé slovo nebo porozumění někoho druhého, blízkého. Zlosti, hněvu, lítosti a opovržení zažili už přesmíru a nyní touží po lásce, dotyku blízkého člověka, porozumění jejich věku, zvyklosti i slabosti. Slzy a smích, úsměvy i trpkost, bolest i radost. To vše se střídá ve vodopádech jejich slovních soubojů, her, dobírání se sebe navzájem a milých vyznání. Dramaticky i poklidně přežívají den za dnem. Náhodně se setkali a přitom nacházejí svůj nový smysl života. Inscenace vypovídá o tom, že štěstí přichází v maličkostech, jež se lépe užívají ve dvojici, v překonávání osamělého bloudění. Michal Horňák |
|||||
Vlak života – vysněná cesta ke spáse „Nemáme právo smát se čemukoli. Musíme rozlišovat mezi vysmíváním a jiným způsobem pláče. Dějiny mého lidu jsou dlouhým sledem tragických událostí, které nás uvrhly na pokraj šílenství, smrti a barbarství. To neviditelné pouto, které nás Židy v průběhu staletí drží pohromadě, je kombinací náboženství, humoru a permanentní tragédie, kterou nám nezbývá nic jiného než snášet. Tragédie a její protějšek: humor. To je naše kultura. Tragickým událostem se nesmějeme. Smějeme se, abychom přežili. Je to součástí naší přirozenosti. To nám nikdo nemůže vzít. Narodili jsme se s oběma vlohami. Ve svém filmu jsem chtěl vzkřísit všechny ty postavy: Rabbiho, Josiho, Mordechaje, Ester, Suru, kteří všichni byli členy naší rodiny. Natočil jsem je na celuloidový pás, abych je vtiskl do paměti diváka, kde, doufám, nalezli svůj nový a nesmrtelný domov.“ Radu Mihaileanu
Před deseti lety natočil americký režisér Steven Spielberg film dějově se vztahující ke 2. světové válce - Schindlerův seznam(1993). Černobílé drama se stalo po jistý čas mementem brutality nacistické okupace za panování Adolfa Hitlera. Jak už to však bývá v lidské (konzumní) společnosti zvykem, povědomí o zpracované tematice holocaustu se začalo v mysli diváků postupně vytrácet. Jediným efektivně použitelným způsobem boje proti „rozumové děravosti“ či „skleróze filmových fanoušků“ je stále se opakující snaha tvůrců o návrat do minulosti poznamenané vyhlazováním lidských ras nebo útokem na důstojnost opovrhovaných vrstev společnosti. Autorský počin Francouze rumunského původu reflektuje tematiku židovství v době holocaustu způsobem nekonvečním a do jisté míry zcela originálním. Radu Mihaileanu, jehož rodiče byli za války deportováni do koncentračních táborů, zpracoval palčivou problematiku lidstva prostřednictvím přítomného humoru, aniž by zlehčoval či banalizoval zločiny fašismu. Děj filmu se pohybuje na hranici reality a fantazie, čímž do středu zájmu vstupuje nejen vnější (objektivní) skutečnost, ale především vnitřní (subjektivní) myšlenkové spojitosti stvořené představivostí přímého aktéra ve vyprávění. Vlak života je reflexí tragických událostí na pozadí tragikomického pojímání reálného dění.
Michal Horňák |
|||||
Striptíz Tartuffe Divadlo SNP Martin, jehož počátky sahají do minulého století, patří k nejvýznamnějším slovenským divadlům,
pravidelně se účastní vrcholných domácích přehlídek i zahraničních festivalů (např. Slovenské divadlo v Praze). S tímto provokujícím titulem
hostovalo s příznivým ohlasem již v Praze a Hradci Králové. Inscenace je druhá z triptychu moliérovek tohoto souboru - doplňují ji inscenace
Ubohý Lakomec a Don(a) Juan(a) ve které Román Polák přepsal klasického Dona Juana do ženského světa, kde jsou ženy dominantní svůdkyně.
Striptíz Tartuffe je taktéž autorským přepracováním klasického příběhu o pokrytectví, jež pan Jean-Baptise Poquelin alias MOLIÉRE uvedl
v premiéře roku 1669. Renata Vášová |
|||||
Apokalipsa – Teatr „A“ Gliwice
Teatr „A“ Gliwice je autorské, režijní divadlo, které v roce 1996 založil režisér Mariusz Kozubek. Od tohoto roku má soubor na svém repertoáru
asi osm inscenací čerpajících ze starozákonních motivů a polských legend. Některé inscenace jsou vystavěny na scénickém propojení hudby a obrazu,
jiné mají spíš formu muzikálu. -kš- |
|||||
Upozorňujeme p. t. diváctvo na jedinečnou příležitost zhlédnout mimořádné představení,
kterým bude ukončen 7. ročník Divadelní Flory, a to... |
Festival se koná pod záštitou hejtmana Olomouckého kraje Jana Březiny Tento dokument byl vytvořen za finanční podpory Olomouckého kraje. Názory vyjádřené v tomto dokumentu jsou názory studentů FF UP, a v žádném případě nemohou být chápány jako oficiální názory Olomouckého kraje.
redakce Festivalového zpravodaje: Michal Balák, Michal Horňák, Petr Klár, Iva Mítková, |
|