ORFEUS
režie Tomáš Hanzlík
orchestr Václav Návrat, Jana Spáčilová – housle, Jakub Janečka, Tomáš Hanzlík – violy, Petra Machková Čadová – violoncello, Michal Reich – kontrabas, Marek Kubát – theorba, Jitka Kocůrková – pozitiv, Vratislav Hrabal – saxofon
premiéra 16. 5. 2015
účinkují
Orfeus Michal Mačuha
Hudba, Euridika Juliana Synková
Silvie Michaela Dvořáková
Nymfa, Proserpina Markéta Israel Večeřová
Naděje Šimon Hron
Pastýř, Apollón Rostislav Baláž
Pastýř Jindřich Kovalčík
Pastýř Jan Gottwald
Pastýř, Pluto Pavel Maška
Pastýř, Chárón Jan Vaculík
Jedna z prvních a nejslavnějších oper v novém přebásnění Tomáše Hanzlíka. Kombinuje historicky poučenou praxi s improvizací a alternativními nástroji. Původní partitura je krácena v recitativech, aby měla přístupnější stopáž i pro nespecializované a dětské publikum. Inscenace se vrací k původnímu mytologickému konci příběhu, tak jak byla původně zamýšlena i Monteverdim. Režijně kombinuje principy barokního divadla, commedie dell‘arte a mimoevropských tradičních divadelních postupů. Inscenace je provozována jako cestovní divadlo. Je další položkou v rozsáhlém a kočovně provozovaném repertoáru Ensemble Damian (Coronide, Endymio, Yta innocens, Torso, Lacrimae Alexandri Magni, Facetum musicum, Voda a vzduch, Svět podle Plinia, Strašná travestie o těhotném starostovi).
„Když jsem slyšel už asi dvacátou naprosto odlišnou interpretaci Monteverdiho Orfea a věděl, že partituru instrumentoval i Carl Orff, bylo mi jasné, že je to volný prostor pro realizaci individuálních pojetí. Je to nezničitelná věc a já za ní stále cítil něco jiného, než mi v náznacích skýtaly různé nahrávky i inscenace. Předně: Orfeus byl nový moderní tvar, který slučoval poezii, hudbu a divadlo podle antického vzoru. Co je antické drama a v co se dnes proměnilo? V muzikál. Bohužel ho má v moci jen masová kultura a pop. Jak ale přiblížit tu barokně-renesanční myšlenku dnešku? Možná ty barokní nástroje nejsou to nejdůležitější. Možná je to právě naopak, poučit se maximálně z výdobytků autentiků, ale pak spíš postupovat obráceně – odstranit všechny dobové neaktuální manýry. Tedy: 1. Srozumitelná řeč – současná čeština bez operní manýry. 2. Pryč s ozdobami. 3. Nově realizovaný číslovaný bas, kombinující historické nástroje s alternativními (ruchovými). Vizuálně by mělo jít víc o pohádkovou podívanou než o „umění“, které je vznešené, ale dost často nudí nejen prostý lid...“
Tomáš Hanzlík
Tomáš Hanzlík (*1972)
Skladatel a muzikolog, umělecký vedoucí Ensemble Damian a impresário kočovného divadla Theatrum Schrattenbach. Vystudoval obory hudební výchova a muzikologie na Univerzitě Palackého v Olomouci a vedle pedagogické činnosti se věnuje kritickým edicím staré české hudby a pravidelně koncertuje jako dirigent, vokalista a hráč na smyčcové nástroje.
Od roku 1998 pořádá v Olomouci hudební festival Baroko, který se zaměřuje na uvádění novodobých premiér neznámých děl. V roce 2004 nastudoval v projektu Národního divadla Praha Bušení do železné opony vlastní operu Yta innocens a záhy i tituly Coronide a Torso. V řadě Barokní opera a oratorium pražského FOK představil titul La Nascita del Diamante (2004) a v rámci festivalu Hudební fórum Hradec Králové českou premiéru videoopery Three Tales (Tři příběhy) Steva Reicha (2006). Na objednávku Národního divadla složil latinskou operu Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého, prem. 25. ledna 2007) a v roce 2009 měl v Moravském divadle Olomouc premiéru jeho muzikál Labyrint vášně. Svůj skladatelský styl označuje jako neobarokní minimalismus.
Ensemble Damian
Od prvního veřejného vystoupení v roce 1995 se Ensemble Damian zaměřuje téměř výhradně na autentickou interpretaci barokní a soudobé hudby. V první oblasti čerpá z bohatého fondu českých a moravských archivů, ve druhé spolupracuje převážně se skladateli Vítem Zouharem a Tomášem Hanzlíkem, který je zároveň uměleckým vedoucím souboru.
Ensemble Damian má pohyblivý počet členů podle provozovaných skladeb. V největším obsazení dosahuje velikosti komorního orchestru a sboru. Soubor se věnuje převážně scénickému provádění barokních i soudobých oper. Cílem není historická rekonstrukce, ale živý a současný tvar, který je dobře srozumitelný širokému spektru diváků. V řadě projektů soubor kombinuje historické, moderní a netradiční nástroje. Soubor působí při Katedře hudební výchovy UP Olomouc.
Největším projektem Ensemble Damian bylo účinkování na operním „maratonu“ Pražské barokní slavnosti (2011), kde odehrál 72 představení. Od roku 2013 pořádá soubor na domácí půdě obdobnou akci pod názvem Olomoucké barokní slavnosti, dále vždy koncem roku realizuje festival Opera Schrattenbach, zaměřený na soudobé hudební divadlo.