RITTER, DENE, VOSS
režie Petr Nerušil
překlad Zuzana Augustová
světla Martin Hamouz
zvuk Václav Hruška
animace a projekce Vladimír Vaca
obraz Worringera Ondřej Hruška, Pavla Baštanová
los Jana Musilová
premiéra 16. 2. 2015
hrají
Ludwig Tomáš Uher
starší sestra Simona Vičarová
mladší sestra Petra Dosoudilová
Svou nemilosrdnou existenciální analýzu sourozeneckých vztahů, volně odkazující k životním osudům významné rakouské rodiny Wittgensteinů, napsal dramatik Thomas Bernhard v roce 1986 pro tři herce Burgtheatru – Ilse Ritterovou, Kirsten Deneovou a Gerta Vosse. Od své vídeňské premiéry se hra dočkala řady úspěšných uvedení na předních evropských jevištích. Nyní téma „sourozenecké lásky“ dvou hereček vídeňského Josefstadtu a matematického génia ze Steinhofu v olomouckém Divadle na cucky nově rozehrává trio Petra Dosoudilová, Simona Vičarová a Tomáš Uher. Režisérovi Petrovi Nerušilovi se podařilo osobitě postihnout typické Berndhardovské motivy, jako je otázka umělecké originality či morální devastace člověka, který se snaží vymanit z izolace.
Bernhardův text inscenuji proto, že patří k nejlepším hrám, které jsem v životě četl. Řeší problém rodinné determinace, míru osobní svobody i důležitost autenticity lidského konání, přitom však nepostrádá ironický nadhled a prvky absurdní komiky, což jsou mile typické rysy Bernhardovy tvorby.
Petr Nerušil
Sourozence tak navzájem pojí pouze společná minulost, stará křivda a příjmení. Aktuální téma k hovoru už téměř nemají. Když už spolu komunikují, většinou promlouvají v monolozích. I když jsou společně v jedné místnosti, je každý sám se svými problémy, které se občas částečně protínají. (…) Celý děj se odehrává během jednoho dne v době oběda. Místo šťastného rodinného setkání se však podává beznaděj, jízlivost a opovržení.
Kristina Jochmannová, Helena v krabici, 8. 3. 2015
Petr Nerušil (*1972)
Po nedokončených studiích na FF UP v Olomouci (teorie a dějiny literatury, divadla a filmu, bohemistika, filozofie) krátce působil jako novinář a tiskový mluvčí. Od roku 2001 stojí v čele festivalu Divadelní Flora, od roku 2005 jako jeho ředitel. Před osmi lety měla v olomouckém Divadle hudby premiéru jeho inscenace hry Yasminy Rezy Obraz (s Dušanem Urbanem, Martinem Mňahončákem a Pavlem Juřicou), začátkem letošního roku (prem. 16. 2. 2015) nastudoval pro Divadlo na cucky text Thomase Bernharda Ritter, Dene, Voss s Petrou Dosoudilovou, Simonou Vičarovou a Tomášem Uherem.
Divadlo na cucky
Nezávislý alternativní soubor, jehož tvorba se pohybuje v širokém rozpětí mezi činohrou a tancem, přičemž se vždy snaží o ryze současnou estetiku i reflexi aktuálního kulturně-společenského dění. Soubor je utvářen umělci nejen z řad divadla, ale také dalších oblastí (animace, architektura, film, grafika, hudba). Specifický mix inscenačních týmů utváří svébytnou poetiku směřující k experimentování a ohledávání nových prostředků komunikace.
Soustřeďuje se na autorské projekty (Kabaret na cucky, Poiésis, Jsem nebe), na generační uchopení klasických textů (Mme Bovary, Racek, Slečna Julie, Antigona) a v neposlední řadě na objevnou dramaturgii (L. de Weck, S. Kane, G. Steinbuch, T. Bernhard). Režírovali zde renomovaní tvůrci Ján Mikuš (2008: Western), Anna Petrželková (2010: Vyčištěno), Jan Frič (2009: Někdo přijde; 2012: Červená Karkulka) či Jiří Jelínek (iDolls – EMOčně dEMOliční EMOkál či Groteska, obě 2011). Soubor pravidelně spolupracuje s choreografkou a tanečnicí Hankou Košíkovou (2012: Doupě; 2013: Dej mi štěstí; 2014: Dorian).
Od roku 2013 divadlo provozuje vlastní scénu v bývalé Kanovnické rezidenci na ul. Wurmova 7, kterou proměnilo v otevřenou platformu pro setkávání umělecké (rezidenční pobyty), vzdělávací (nejen environmentální projekt Za()hrada) či volnočasové (workshopy tance či storytellingu).
Aktivity Divadla na cucky jsou produkčně zaštítěny obecně prospěšnou společností DW7, jež je také významným koproducentem jednotlivých inscenací. V minulosti se podílela na projektech s českými skupinami Nanohach, VerTeDance, Handa Gote a Vosto5, švédskou choreografkou Charlottou Öfverholm, holandskými United-C či slovenskými Debris Company.