DIVADELNÍ FLORA
Menu


FOTO Report z 27. ročníku Divadelní FloryPDF


Divadelní Flora
je 

– jedna z nejvýznamnějších kulturních akcí v České republice, která mapuje divadelní trendy a v rámci ročníkového motta reflektuje umělecké i společenské fenomény 

– tradiční festival se silnou diváckou a mediální recepcí, programově kombinující uvádění středoevropských činoherních inscenací s nejnovějšími počiny z oblasti současného tance a performance art (s akcentem na prezentaci německojazyčné divadelní scény) 

– multižánrová přehlídka s tematicky propojeným doprovodným programem (koncerty, workshopy, besedy, instalace, projekce a další aktivity)

– projekt, jenž formou debat, přednášek, seminářů či dílen cíleně propojuje festivalové publikum s tvůrci a interprety – včetně VŠ studentů, participujících na česko-slovenském edukativním programu FloraLab

– dramaturgicky vyprofilovaná mezinárodní platforma mezioborového setkávání s unikátně komunitní atmosférou

1666725694-001

V kontextu českých festivalů je Divadelní Flora jedinečná. 
Je to takový český Wiener Festwochen a taky trochu Theatertreffen. 
Skvělý festival.
Jiří Havelka, divadelní a filmový režisér
 
Divadelní Flora je nejbáječnější festival, jaký znám!
Stefanie Reinsperger (Berliner Ensemble), německá Herečka roku 2015
 
Město Olomouc může být na Floru opravdu hrdé. Být tváří takového festivalu je pro mne samozřejmě pocta!
Stanislav Majer, český Herec roku 2017

Lidé se po představeních nerozprchnou, společně se přesunují dál. Je to jako rock'n'rollový festival. Úžasné, miluji to tady! Nezáleží na tom, jestli jste technik, herec, režisér, dramaturg, organizátor festivalu nebo divák, který přišel na představení. Na Floře se necítíte jako host, ale jako součást rodiny.
herec Franz Pätzold, laureát Nestroy Preis 2020, Residenztheater Mnichov & Burgtheater Vídeň

Organizátoři se mohou těšit z toho, že díky zaměření na náročnější představení a zároveň unikátně komunitní atmosféře je jejich akce čím dál relevantnější nejen v tuzemských, ale i v evropských divadelních vodách.
Jan H. Vitvar, vedoucí kulturní rubriky týdeníku Respekt – v reflexi posledního „předcovidového“ ročníku (DF 2019)
 
Otváracia inscenácia festivalu útočila na všetky zmysly divákov a omráčila drsnou expresivitou hereckého prejavu.
Lucia Galdíková, Mloki.sk – o zahajovací inscenaci 23DF 9 Tage wach Staatsschauspiel Dresden

Holonics dělá velkou čest festivalovému mottu. Snad nikdy jsem na jevišti neslyšela slovo obdařené takovou významovou hloubkou. Velice důstojné zakončení nejambicióznějšího českého festivalu.
Petra Zachatá, Divadelní noviny – o finální inscenaci 23DF Die Blechtrommel Berliner Ensemble

Díky skvělému dramaturgickému výběru bylo každé představení nejen uměleckým, ale i občanským zážitkem, na což Olomouc běžně není zvyklá.
Petra Kupcová, Divadelní noviny – v reflexi netypicky podzimní 24DF (2021)

Festival má v sobě cosi klidného, přemýšlivého a velkorysého. Právě takové atributy nesmíme v současném světě ztratit.
Eliška Raiterová, Divadelní noviny – v reflexi posledního festivalového ročníku (2022)

Mohu říct, že jsme vděční za příležitost být tady. Bylo pro nás ctí otevřít Divadelní Floru.
norská choreografka Ingun Bjørnsgaard

Flora přiváží představení, která kladou otázky týkající se člověka jako takového, společnosti, ve které žijeme, a taky divadla samotného. Zároveň je to festival s naprosto nádhernou, dokonalou atmosférou.
Veronika Štefanová, Český rozhlas Vltava

Divadelní Floru považuji za nejprogresivnější festival u nás. Když tam přijedete, nebude se vám chtít odjet.
Lenka Dombrovská, Divadelní noviny

Neodmysliteľný filozofický charakter každého ročníka Flory prináša provokatívne a spoločensky apelatívne inscenácie reflektujúce dianie na českej i zahraničnej politickej scéne.
Jakub Molnár, Mloki.sk

Tituly, které Flora nabízí, jsou často skrytými poklady a zprostředkovávají návštěvníkům nové perspektivy.
Tereza Cigánková, Taneční aktuality
 
Flora z českých festivalů nejvíce usiluje o kontinuální vazby, o hlubší dramaturgii. Není pouhým bazarem projektů, které momentálně letí nebo dostaly ceny. Snaží se deklarovat svůj jasný názor na to, co je současné progresivní divadlo.
Ivan Buraj, umělecký šéf HaDivadla
 
Flora má obrovsky vzestupnou úroveň a každý rok mě překvapí, že je možné ji ještě někam posunout. 
Kamila Polívková, režisérka a kostýmní výtvarnice
 
Divadelní Floru osobně považuji za nejprestižnější divadelní festival v České republice.
Jan Horák, umělecký šéf Studia Hrdinů

Flora je festival s velkou tradicí a jasně zaměřenou, promyšlenou dramaturgií.
Michal Lang, ředitel Divadla pod Palmovkou

Úžasný festival na světové úrovni. Vůbec s ničím ho nemůžu srovnat…
Andrijana Trpković, scénografka a kostýmní výtvarnice

Nejlepší český divadelní festival.
Dušan D. Pařízek, režisér

Kontexty se proplétají a skvělá atmosféra naplňuje sál. A přitom je ústředním tématem válka, smrt, a především ztracenost ve světě, neschopnost orientace, odcizení se od sebe a také od planety, na které žijeme. Nelze než konstatovat, že se na Flore zrodila velká věc.
Jan Doležel pro festivalový Zpravodaj – v reakci na světovou premiéru mnichovské performance Šepoty a výkřiky 

Až potkáte někoho z Residenztheateru, vyřiďte jim mé srdečné: „DANKE“, protože jsem umřel a znovu se narodil.
Martin Macháček pro festivalový Zpravodaj – v reakci na festivalové uvedení inscenace Balkan macht frei Olivera Frljiće

Slyšel jsem, že Divadelní Flora je jako Woodstock, že je to vůbec nejlepší festival – blázniví lidé, skvělé publikum a všichni jsou přátelští… – A je to pravda!
Sebastian Klink, německý režisér 

Po funkčné príklady dobrej praxe netreba chodiť až tak ďaleko za hranice, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.
Ján Balaj, kurátor mezinárodního festivalu Divadelná Nitra

Olomoucká Divadelní Flora patří k dramaturgicky nejpromyšlenějším festivalům v zemi. Nejen štědrým časovým rozpětím či přesahy do jiných umění a fundovanými diskusemi už teď připomíná menší Wiener Festwochen
Petra Zachatá, Divadelní noviny

1666725695-002

Divadelní Flora proběhla poprvé v roce 1997 jako minipřehlídka moravských vícesouborových divadel, jež na jediném jevišti odehrála kvarteto představení.

Mnohaleté pořadatelské úsilí přetavilo původně skromnou prezentaci čtyř moravských souborů do podoby mezinárodní akce, jejíž dopad výrazně překračuje hranice regionu i České republiky – v místo inspirativních divadelních setkávání a navazování uměleckých i produkčních kontaktů. Flora dnes nabízí několika tisícovkám diváků možnost seznámit se s nejnovějšími výboji a trendy nekomerčně orientovaného divadla a každoročně proměňuje historické, kulturní i správní centrum Olomouckého kraje v živou, dynamicky se rozvíjející divadelní platformu.

Tematicky vymezená dramaturgie 26DF (zastřešená ročníkovým leitmotivem Jinakost) nabídla v květnu 2023 přes šest desítek akcí – činoherní, operní i taneční inscenace, performance nebo divadelní instalace – včetně dvou premiér; vedle divadelních představení byly její součástí rovněž koncerty, besedy, workshopy nebo semináře, prezentace a další edukativní aktivity česko-slovenské studentské platformy FloraLab. O všechny produkce festivalového programu byl mimořádný divácký zájem – s pozvanými hosty z České republiky, Německa, Švýcarska, Rakouska, Maďarska a Slovenska se v průběhu dvanácti dnů na desítce scén potkalo na šest a půl tisíce návštěvníků.

Během posledních ročníků DF exkluzivně uvedla například německojazyčné Inscenace roku v podání Burgtheateru Wien a Maxim Gorki Theateru Berlin.
Opakovaně hostila Residenztheater München, Berliner Ensemble či vídeňský Volkstheater. Pozvala do Olomouce Theater Bremen, Schauspiel Köln, Staatsschauspiel Dresden, Schauspielhaus Bochum nebo Thalia Theater Hamburg.

Představila nejvýznačnější slovenské činoherní soubory (SND Bratislava, DAB Nitra, SKD Martin) a zástupce nezávislé německé scény (Frankfurt, Mnichov, berlínští Rimini Protokoll).

Od roku 2016 Flora nabídla reprezentativní fokusy na norskou, nizozemskou, korejskou, visegrádskou a německojazyčnou (SRN / Rakousko / Švýcarsko) taneční a performativní scénu, retrospektivy vybraných tuzemských souborů (Divadlo Komedie, Studio Hrdinů, Spitfire Company, Divadlo Na zábradlí, HaDivadlo aj.) a také profilové sekce předních tvůrců a tvůrkyň (Jan Mikulášek, Daniela Špinar, Jiří Havelka, Dušan D. Pařízek, Johana Pocková & Sabina Bočková, Miřenka Čechová, Miroslav Bambušek, Ivan Buraj nebo Michal Hába).

V posledních pár letech Divadelní Flora prezentovala tvorbu výjimečných zahraničních osobností: Christine Gaigg, Ingun Bjørnsgaard, Yael Ronen, Olivera Frljiće, Rabiho Mroué, Olivera Reeseho, Antonia Latelly, Mii Habib, Stefana Kaegiho, Rafaela Sancheze, Manuely Infante, Fernanda Belfiora, Guilherma Miotta, Boglárky Börcsök, Doris Uhlich, Teresy Vittucci, Susanne Kennedy, Adrienn Hód, Simone Dede Ayivi, Hakana Savase Miçana a řady dalších renomovaných inscenátorů a inscenátorek z celé Evropy, ale i z Brazílie, Chile, Izraele, Japonska, Koreje, Libanonu či Sýrie.
Na festivalu vystoupily od roku 2016 (jubilejní 20. ročník DF) desítky špičkových zahraničních ansámblů, interpretů a interpretek (tanečníků a tanečnic, performerů a performerek, herců a hereček) z více než dvaceti zemí tří kontinentů.

O průběžně rostoucí reputaci Divadelní Flory svědčí, vedle jmen renomovaných režisérů a režisérek, choreografů a choreografek i protagonistů a protagonistek žánrově pestrého mixu divadelních titulů, uvedených za posledních sedm ročníků DF, a doložitelných pozitivních mediálních recepcí a reakcí většiny festivalových hostů, i prohlubování spolupráce se zahraničními partnery DF – kromě umělců také s mnoha institucemi, fondy či nadacemi nebo donátory z neveřejné sféry.

01

 

FOTO Report z 26. ročníku Divadelní Flory v PDF

Tištěné Zpravodaje Divadelní Flory (23.–26. ročník) online v PDF

------------------------

Logo DF ke stažení 

Roční zprávy v PDF ke stažení

27. DF 2024
26. DF 2023

25. DF 2022
24. DF 2021
23. DF 2019
22. DF 2018