9/11/2021
Výlet do zákoutí lidské psychiky skrze umělou inteligenci
AKTUALITA
Režisér ze světoznámého režijního kolektivu Rimini Protokoll Stefan Kaegi se spojil s renomovaným spisovatelem Thomasem Mellem a s oceňovanou činohrou Münchner Kammerspiele a vznikl výjimečný projekt, který uchvátil diváky napříč zeměkoulí. TÍSNÍVÉ ÚDOLÍ / UNHEIMLICHES TAL s robotem v hlavní roli uvádíme 12., 13. a 14. listopadu v sále Mozarteum.
V představení nevystupují herci, ale robot, jehož předobrazem je právě spoluautor Thomas Melle, který celý život zápasí s diagnózou bipolární poruchy. „Namísto sebe pošlu na turné robota. Ten se následně postará o záležitosti, které jsou mi proti srsti.“ Na první pohled utopická myšlenka se stává východiskem inscenace, ve které robotický řečník zve na strhující exkurz do světa protéz, 3D tiskáren a umělé inteligence, aby se nakonec podíval až na „dno lidské podstaty“.
Režisér Stefan Kaegi si už dvacet let pohrává s hranicemi toho, co si můžeme představit pod pojmem divadlo. Herce vyměnil za experty z ulice, diváky posadil do přívěsu kamiónu anebo z nich udělal delegáty simulované klimatické konference. V divácké výbavě tudíž často nechybí technické pomůcky jako sluchátka, tablety či smart phony. Kaegi a Rimini Protokoll se zkrátka pravidly divadla neřídí, ale v duchu moderní doby je vymýšlejí nanovo. Výsledkem jsou vzrušující a neopakovatelné zážitky, které si našly fanoušky od New Yorku až po Singapur či Melbourne.
V představení TÍSNIVÉ ÚDOLÍ vyvstávají otázky: Co dělá člověka člověkem? Co ho odlišuje od stroje a co mají naopak společné? Kam posouvají tyto hranice ve světě, v kterém se rozvíjí genetické inženýrství a kde se pod kůži implantují čipy? Konec konců, i robot Melle mrká, gestikuluje a přitakává… A vůbec: je toto ještě divadlo? Anebo se před námi naopak rýsuje jeho budoucí podoba?