7/3/2023
„Nahý tanec“ na Floře (vol. I)
AKTUALITA
Tanečnice, performerky a choreografky Teresa Vittucci a Doris Uhlich se řadí k osobnostem, jež se zasazují o autentický obraz těla v tanci. Namísto standardizovaných osob přivádějí na jeviště „normální“ těla, nikoli „normovaná“. Těla, která jsou v rozporu s představou společnosti o klasických, krásných „tanečních tělech“. Namísto dokonalosti akcentují rozmanitost, jinakost, kterou v jejich dílech zprostředkovávají mj. handicapovaní, nazí či ne zcela štíhlí jedinci…
Doris Uhlich v performanci TANK. (foto Katja Ilner)
V Curychu působící rodačka z Vídně Teresa Vittuci (1985) umělecky prozkoumává feministické a queer pohledy na popkulturu, historii a další kulturní fenomény. V angažovaném sóle Hate Me, Tender, za nějž obdržela prestižní Schweizer Kulturpreis, s velkou dávkou ironie dekonstruuje mýtus Panny Marie a ženský ideál, který zosobňuje. Svěží performance na pomezí stand-upu a tance radikálně přepisuje postavu Madony a vytváří její nový, feministický obraz.
Jedna z nejuznávanějších rakouských choreografek Doris Uhlich (1977) nahlíží budoucnost lidského těla v éře jeho chirurgické i genetické dokonalosti. V performanci TANK se dostává až na hranici sci-fi: inspirována motivy z filmů Vetřelec, Tvář vody či Avatar vytváří v obří zkumavce scénické aranžmá tělesných modifikací, kterým trefně komentuje vztah lidského těla a nových technologií. Doris Uhlich odvážně demonstruje potenciál nahoty nad rámec erotiky a provokace. Do svých produkcí také zapojuje jedince s různorodou fyziognomií a fyzickým postižením a přispívá tím k diskuzi o inkluzi v tanci.
Není proto náhodou, že obě inovátorky spolupracovaly s choreografem a aktivistou Michaelem Turinským, jenž na loňské Floře zazářil v sóle Precarious Moves. Spolu s Teresou Vittucci vytvořil performanci We Bodies (2019), v níž se konfrontují s domnělou monstrozitou vlastního těla.
Doris Uhlich zase v inscenaci Ravemachine (2016, Zvláštní uznání v cenách Nestroy), samplovala zvuky elektrického vozíku svého tanečního partnera Turinského a převáděla je do úderných beatů, jež každého po svém inspirovaly k pohybu.
V českém prostředí je zastánkyní přirozenosti a hlasitou kritičkou předsudků a drilu na tanečních konzervatořích například choreografka a performerka Miřenka Čechová.
(pokračování příště)
na programu 26DF:
so 13. 5. v 20.00 | S-klub
Boris Kopeinig & Doris Uhlich TANK + beseda po představení
st 17. 5. v 20.00 | S-klub
Teresa Vittucci HATE ME, TENDER: Solo for Future Feminism + beseda den poté