DIVADELNÍ FLORA
Menu

6/4/2023

„Nahý tanec“ na Floře (vol. II)
Obnažená těla paměti

AKTUALITA

Na Floru se vrací nesmlouvavá experimentátorka, osobnost současného tance a fyzického divadla Miřenka Čechová. Svébytný styl všestranné umělkyně se opírá o dokumentární přístup a principy multimediality. Oběma jejími tituly z programu 26DF – Baletky a Invisible II / Barbora Kaufmannová – prostupuje téma bodyshamingu a jeho patologického působení na lidskou psychiku…

V apelativních Baletkách této „formě ponižování a kritiky jedince kvůli jeho tělesným aspektům“ tanečnice vzdoruje černým humorem i vlastní nahotou. Doslova obnažuje problém dogmatické baletní přípravy. Inspirovaná vlastní dívčí zkušeností předkládá Čechová drsné praktiky používané při studiu klasického tance: fyzicky i psychicky náročný, bolestný, osobnost degradující život dětských adeptek baletu na konzervatoři tak, jak jej sama zažila.

Na rozdíl od Čechové, která balet opustila a rozhodla se věnovat současnému tanci, její spolužačka z konzervatoře Barbora Kaufmannová v drilu vytrvala a vypracovala se na primabalerínu. Pak přišel konec. Čechová její příběh přetavila v doku-dance performanci Invisible II. Jde o druhý díl jejího cyklu o ženách-umělkyních, jež byly z různých důvodů nuceny skončit svou vrcholovou kariéru, jako v prvním díle herečka Hana Frejková (Invisible I / Hannah, 2020).
Kaufmannová s diváky sdílí nejen svůj dosavadní život zasvěcený klasickému tanci, ale i všeobecně zamlčované a mnohdy až šokující skutečnosti z prostředí profesionálního baletu, které dávno získaly status normálnosti.

Dnes již celosvětově etablovaný a hojně využívaný žánr umělecké tvorby docu-dance dává možnost nahlédnout za oponu vlastní taneční události přímo do reálného, často autobiografického světa interpretek a interpretů. Nejvýraznějšími reprezentanty žánru jsou francouzský choreograf Jérôme Bel, významná tanečnice v souboru pařížské Opery Véronique Doisneau, světoznámý reprezentant tradičního thajského tance Pichet Klunchun či Cédric Andrieux, epochální tanečník v Merce Cunningham Dance Company.
Miřenka Čechová se autorsky tomuto žánru věnuje dlouhodobě a na tuzemské taneční scéně je de facto jeho pionýrkou.

Dokumentární rozměr má bezesporu také transgenerační imerzivní performance Figuring Age, v níž choreografka Boglárka Börcsök scénicky zpřítomňuje příběhy pozapomenutých a dnes již zesnulých umělkyň, které se podílely na rozvoji moderního tance v Maďarsku.

(pokračování příště / první díl seriálu k četbě zde)

 

na programu 26DF (proklik na vstupenky):

so 13. 5. v 18.00 | Moravské divadlo
Miřenka Čechová & Spitfire Company BALETKY 

ne 14. 5. v 16.00 | S-klub 
Miřenka Čechová & Tantehorse INVISIBLE II. / BARBORA KAUFMANNOVÁ (16.00)

ne 14. 5. v 21.00 | S-klub 
Miřenka Čechová & Tantehorse INVISIBLE II. / BARBORA KAUFMANNOVÁ (21.00)

po 15. 5. v 10.00 | šapitó (volný vstup)
BESEDA S MIŘENKOU ČECHOVOU

 

foto Vojtěch Brtnický / Jan Hromádko / Tantehorse