29/4/2023
Divadlo jinak – na kolotoči,
v galerii, ve virtuální realitě…?
AKTUALITA
Podstatná část programu se letos poprvé odehraje v reálných kulisách největšího výstavního sálu Muzea moderního umění, v tzv. Trojlodí. Mnoho titulů z programu 26DF totiž překračuje žánrové hranice směrem k výtvarnému umění – zejména k instalaci, počítačovému designu či videoartu…
Divadelní instalace The Kids Are Alright (foto Mayra Wallraff)
Trojlodí v Muzeu moderního umění bude mj. hostit site-specific projekt maďarské tanečnice Boglárky Börcsök a německého filmaře Andrease Bolma Figuring Age, který kombinuje živou performanci a videoprojekci.
Diváky vyzbrojené sluchátky a empatií pak na „hřišti“ své divadelní instalace The Kids Are Alright přivítá Simone Dede Ayivi. Režisérka v ní zkoumá, jak vyrůstala druhá a třetí přistěhovalecká generace v Německu a jaké představy o „lepším životě“ má. Ayivi hlediště pojala jako inventář dětského hřiště – trenažer sociálního zrání i trpkého uvědomění si vlastní jinakosti, který zapovídá nahlížet realitu v novém domově skrz růžové brýle.
Brýle si naopak nasadí návštěvníci Arcidiecézního muzea: s VR brýlemi vyrazí na výlet k vševědoucímu univerzu a skrze fantaskní prostředí virtuální reality nahlédnou do budoucnosti. Unikátní instalaci I AM (VR) vytvořila německá divadelní inovátorka Susanne Kennedy spolu s multimediálními umělci Markusem Selgem a Rodrikem Bierstekerem.
Součástí autorské inscenace Lukáše Brutovského o střetu mužského a ženského principu od antiky po současnost Iokasté, kterou hrajeme v S-klubu, je výtvarná intervence Juraje Poliaka. Slovenský sochař na jevišti v průběhu představení vytváří ze sádrových odlitků abstraktní skulpturu, jež odkazuje k zašlým antickým časům obtištěným do mramoru.
A samozřejmě už letošní vizuální styl festivalu – pojatý jako dialog analogového a digitálního světa – je výrazným výtvarným počinem. O konceptu malířky Adély Janské a grafika Radima Měsíce jsme psali zde.
foto Mayra Wallraff / Andreas Bolm / Markus Selg a Rodrik Biersteker