DIVADELNÍ FLORA
Menu

14/6/2023

Ozvěny 26DF v médiích

AKTUALITA

Ochutnávka reportáží, rozhovorů, recenzí na představení a ostatních reflexí 26. ročníku Divadelní Flory v nejrůznějších periodicích, rozhlasových i televizních relacích a v dalších médiích. (průběžně aktualizováno)

Divadelní noviny přinesly v čísle 12/2023 rozhovory se Simone Dede Ayivi a s Teresou Vittucci, jejíž fotka se objevila i na obálce. Vydání obsahovalo také reflexi festivalu od Tomáše Blatného nebo Kritický žebříček festivalových titulů. Takřka každodenní zpravodajství z 26DF poskytovala online verze Divadelních novin – Jiná Flora (9 dílů).

Česká televize, generální mediální partner DF, v neděli 14. května odvysílala reportáž v rámci Událostí v kultuře. V den zahájení festivalu 11. května měl ředitel DF Petr Nerušil živý vstup v pořadu Události v regionech (Ostrava).

Týdeník Respekt, hlavní mediální partner DF, anoncoval konání festivalu už v čísle 18/2023. Dále publikoval komentář Jana H. Vitvara – Dělníci kultury (č. 20/2023). Jeho redakční kolegyně Silvie Lauder poté zveřejnila příspěvek Moderní taneční příběhy ženskou sílu a vytrvalost neskrývají, ale ukazují a oslavují v rubrice V pasti pohlaví – Newsletter Silvie Lauder o postavení žen v Česku i ve světě (online); soubor jejích komentářů o ženské emancipaci vyjde letos v červnu knižně. Oba novináři na Floře moderovali tematické besedy. Redaktor Pavel Turek pozval na koncert Kid Be Kid. Respekt se k 26DF vrátil i v čísle 22/2023 v rubrice Kultura/Mix. Jan H. Vitvar vzpomněl Floru i v podcastu České televize Backround ČT24, jehož byl 30. 5. hostem (od min. 0:09:20).

O 26DF referovaly hned čtyři stanice Českého rozhlasu. Pro Český rozhlas Vltava mapovala festivalové dění kritička Pavla Bergmannová – celkem měla tři živé vstupy (15., 19. a 25. května). 
Český rozhlas Plus odvysílal rozhovor s ředitelem Petrem Nerušilem (online v archivu od minuty 0:16:20). 
Český rozhlas Olomouc natočil o 26DF reportáž. Následně se o festivalu zmiňoval v souvislosti s novou operou Titus: reportáž ČRo Vltava – Mozaika a rozhovor s režisérem Jiřím Havelkou. A také s druhou inscenací, která měla v rámci 26DF svou premiéru – Tancem dervišů: rozhovor s režisérkou Barbarou Herz a článek na iRozhlas.cz. ​​Stanice ČRo Radio Wave zařadila 26DF do kulturního přehledu a redaktorka Hana Řičicová o programu festivalu hojně mluvila ve vysílání.

Deník Mladá fronta DNES přinesl velký rozhovor s ředitelem Petrem Nerušilem – v tištěném vydání vyšel 5. května a je také dostupný online na serveru iDNES.cz. Regionální mutace tištěného obsahu MF DNES Olomoucký kraj pak na titulní straně otiskla zprávu o zahájení 26DF.

Taneční a performativní program reflektoval internetový časopis Taneční aktuality – např. recenze Lucie Štádlerové. Portál Opera PLUS publikoval recenzi Lucie Kocourkové nebo rozhovor s dramaturgyní DF Jitkou Pavlišovou. Blog Podhoubí přinesl analýzu čtyř performancí od Barbory Etlíkové.

Slovenský server MLOKi.sk přinesl rozhovor s dramaturgyní DF Dominikou Širokou. Rozsáhlou analýzu Martina Gaideczky otiskl odborný časopis kød (konkrétne o divadle), vydávaný Slovenským divadelním ústavem v Bratislavě.

Studentské reflexe – často šlo o příspěvky účastníků FloraLabu, edukativního programu pro VŠ studenty divadelních a divadelněvědných oborů – jsou k dispozici na serverech Kritické theatrum a Divá báze.

Fotogalerii snímků z představení 26DF otiskly Olomoucké listy 6/2023. Každodenní report přinášel server Olomouc.cz. Pozvánky na 26DF natočily obě regionální televize – TV Morava (online zde) i TV ZZIP (online zde). Dvojstranu věnoval Floře časopis Muzea umění Olomouc Muzeion 2/2023 (s. 58–59).

Děkujeme za zájem a těšíme se na další ohlasy, které na této stránce průběžně doplňujeme.

................................

Za organizací Divadelní Flory Olomouc stojí silný tým dramaturgů, kteří velmi zkušeně staví program tak, aby spolu jednotlivá díla komunikovala, otevírala celospolečenské otázky a podněcovala dialogy. Je hezké sledovat, jak festival roste z divadelního festivalu do společensko-kulturní události s velkým intelektuálním a společensky angažovaným přesahem.
Lucie Štádlerová, Taneční aktuality 27. 5. 2023

Inscenace z oblasti tanečního a pohybového divadla se na letošní Floře soustředí v projektech ženských autorek, tanečnic a choreografek, které se bez obalu a obav vyjadřují k současné společnosti a sdílí své osobní příběhy a postoje, přinášejí řadu témat: tělo jako objekt a jeho emancipace, udržitelnost či neudržitelnost extrémní estetiky, tělo jako nástroj, tělo jako archiv, extenze těla coby potenciál i narušení a změna percepce. Z tuzemska nechyběla dvě z posledních děl Miřenky Čechové, choreografie Terezy Lenerové, souboru ME-SA, ze zahraničí sóla Teresy Vittucci nebo Doris Uhlich. A k tomu vynikající činoherní inscenace. Bylo by krásně moci se na deset dní odsunout do Olomouce a žít jen divadlem ve městě, o jehož genius loci se stará i monumentální katedrála. Ale i z krátké návštěvy si člověk odnáší mnoho.
Lucie Kocourková, Opera PLUS, 21. 5. 2023

Z panoramatu projektů uvedených na festivalu vyvstalo, že se i v umění čím dál tím víc daří otevírat témata, o kterých nebylo zvykem mluvit veřejně, a dávat prostor marginalizovaným zkušenostem a lidem, kteří jimi prošli. (…) je klíčové umět jako divák a divačka potlačit svoje ego a uvědomit si, že naše zkušenost není univerzální a už vůbec ne ta jediná „správná“, „normální“, otevřít se novému a jinakému, učit se naslouchat, reinterpretovat zajeté narativy a rozvracet stereotypní myšlení. Umělci a umělkyně na letošním ročníku Divadelní Flory dali k tomuto způsobu přemýšlení spoustu inspirativních podnětů.
Tomáš Blatný, Divadelní noviny, 12/2023

Považuji za dobré znamení, když se problém, o němž se často hovořívá na ideologické úrovni, najednou rozpadne do nepřehlednosti. Značí to podle mne, že už nejde o nic abstraktního, ale o živé, do hloubky prožívané a promýšlené téma. Čtyři taneční performance z letošní Divadelní Flory Olomouc naznačují, že se společenská diskuse o ženství postupně dostává do této fáze. Svědčí pro to mimo jiné skutečnost, že by mezi nimi bylo těžké najít jiného společného jmenovatele, než že ve všech účinkovaly ženy, které měly také hlavní podíl na vymýšlení konceptu. (…) Všechny čtyři zmíněné počiny považuji za odvážná vyjádření (či alespoň gesta tímto směrem) osobních témat každé z umělkyň. Každé je schopno ze své perspektivy přispět k debatě o tom, jakým způsobem se už proměňuje nebo by (ne)měl být proměněn obraz ženy ve společnosti. 
Barbora Etlíková, Podhoubí.com, 16. 6. 2023