DIVADELNÍ FLORA
Menu

7/4/2024

Host 27DF: Maciej Kuźmiński
Programový blok WOLNOŚĆ

AKTUALITA

Jedním z hostů 27DF bude uznávaný polský choreograf Maciej Kuźmiński, který exkluzivně povede taneční workshop a v rámci festivalové linie WOLNOŚĆ uvede hned dvě inscenace, které citlivě reagují na ruskou agresi na Ukrajině…

foto Karl Heinz-Mierke / Aleksander Joachimiak

Absolvent hudební a taneční konzervatoře Trinity Laban v Londýně Maciej Kuźmiński (1985) patří k nejuznávanějším polským choreografům současnosti. Ve své tvorbě vychází z vlastní pohybové metody Dynamic Phrasing, kterou na tanečním workshopu exkluzivně představí i na 27DF. Jednou z nejvlivnějších událostí se pro Kuźmińského stala ruská agresivní válka na Ukrajině. Od jejího vypuknutí v únoru 2022 vytvořil již pět inscenací, které se různými způsoby vztahují k této tragické události. Flora uvede dvě z nich, jež vznikly dokumentární metodou.

Taneční dílo Every Minute Motherland vzešlo ze spolupráce Kuźmińského s ukrajinskými tanečnicemi, které do Polska uprchly před válkou. Mimořádně působivá, emotivní choreografie nalézá vyjádření pro „to nevyslovitelné“ prostřednictvím společného jazyka tance. V kontrastu ke každodennímu zobrazování válečných událostí v médiích, kde se válka odehrává v otupující smyčce, směřuje Kuźmiński naši pozornost k intimním výpovědím tanečnic, jejichž traumatické zážitky se stávají existenciální zkušeností nás všech.

Takové trauma si nese i tanečnice Daria Koval, jejíž osobní příběh choreograf na základě společného výzkumu přetavil v sugestivní sólo, které silně rezonuje mezinárodním publikem a sbírá ceny na festivalech napříč Evropou (Solo Dance Concest Gdaňsk, Solocoreografico Frankfurt nad Mohanem). Resistance Movement je strhující osobní výpovědí o destruktivnosti války a neuvěřitelné vůli se jí vzepřít.

Programový blok WOLNOŚĆ je pořádán s významnou finanční podporou Česko-polského fóra a Polského institutu v Praze.

Polskou linku letošního ročníku DF dokreslují další dva tituly s polskou stopou. Operu Ad Matrem podle skladeb nejznámějšího polského skladatele 20. století Henryka Góreckého pro Moravské divadlo vytvořil režijní tandem Petr Erbes – Boris Jedinák.
Inscenace Juices metaforicky odkrývá tabuizované pracovní podmínky východoevropských imigrantek v Německu. Německo-polská dramatička Ewe Benbenek se při psaní hry inspirovala i zkušeností své rodiny. V Nationaltheater Mannheim drama o transgenerační zátěži nastudovala Kamila Polívková, pro niž šlo o režijní debut na německé scéně.