21/4/2024
Ženský hlas na Floře (vol. I)
Nezavírat oči před bezprávím
AKTUALITA
Nepoddajné ženské hrdinky jsou protagonistkami podstatné části letošního výběru. Pro každou z nich „volnost“ znamená něco jiného – ať už svobodné přijetí vlastní identity, nezávislost umělecké tvorby či touha po emancipaci a důstojném životě. Anebo vymanění se z duševních traumat, jako v soudním dramatu s excelující Marií Štípkovou, které na 27DF uvede Švandovo divadlo…
Brilantní Marie Štípková – hořká proměna z ambiciózní advokátky ve sklíčenou ženu s traumatem. (foto Dita Havránková)
Advokátka Tessa v napínavém dramatu Na první pohled svádí nerovný souboj s rigidním soudním systémem, který namísto obětí sexuálního násilí chrání spíše agresory. Čerstvá hra australsko-britské autorky Suzie Miller Prima Facie (právnický termín pro „předběžné projednání obžaloby“, doslovně „na první dojem“) si brzy po evropské premiéře v roce 2022 získala světovou proslulost. A už na podzim 2023 ji v režii Lucie Ferenzové na repertoár zařadilo Švandovo divadlo. Progresivní pražská scéna se na palčivá, mnohdy kontroverzní témata zaměřuje – o čemž svědčí (vloni nadvakrát na Floře vyprodaná!) adaptace románu Édouarda Louise Dějiny násilí.
Inscenační tým využil konzultací se známou advokátkou a aktivistkou Lucií Hrdou, která se specializuje na domácí a sexualizované násilí. Festivalové uvedení přichází nedlouho poté, co Poslanecká sněmovna ČR schválila redefinici znásilnění. Titul byl v Cenách divadelní kritiky nominován na Inscenaci roku, Marie Štípková za svůj mimořádný herecký výkon získala nominaci jak v této anketě, tak Cenách Divadelních novin. V rozhovoru pro Respekt (č. 47/2023) prozradila, zda má s postavou Tessy něco společného: „Táty jsem se vždycky ptala, jak bych mohla jako advokátka hájit někoho, o kom vím, že udělal něco špatného. Jasno v tom nemám dodnes. Nedokázala bych hájit hajzla,“ vysvětlila, proč navzdory přání otce-právníka zanechala studia práv a pokračovala jen ve studiu herectví na DAMU.
Dramatička Suzie Miller při psaní hry vycházela ze skutečných případů. Prostředí justice vykresluje jako elitářské derby, kde se v zájmu „vítězství v procesu“ zapomíná na oběť a kde rozhoduje „žonglování mezi paragrafy“.
Pohnutý životní příběh herečky Ireny Kristekové zase inspiroval Miřenku Čechovou, která její vzpomínky na traumatické dospívání v dysfunkční rodině přetavila do originálního stand-upu Iris – ale o tom v příštím díle.
Obě inscenace uvádíme v týž den – v sobotu 18. května – a obě doprovodí besedy s tvůrčími týmy.
(pokračování příště)
NA PROGRAMU 27DF:
Suzie Miller NA PRVNÍ POHLED (Švandovo divadlo Praha) 18. 5. v 17:30 | Moravské divadlo (vstupenky)
Iris Kristeková & Miřenka Čechová IRIS (Tantehorse) 17. 5. (vstupenky) + 18. 5. | CENTRAL (vstupenky) + beseda