DIVADELNÍ FLORA
Menu

21/5/2024

27. Divadelní Flora skončila

AKTUALITA

Autorskou inscenací Happy Birthday íránské divadelní a filmové režisérky Sahar Rezaei a prvním českým hostováním činoherního souboru Nationaltheater Mannheim vyvrcholil včera 27. ročník multižánrové Divadelní Flory, jejíž program letos zastřešilo motto Volnost…

foto Lukáš Horký a Michal Hančovský

Festivalový epilog obstaraly charismatické členky mannheimské činohry režírované Češkou Kamilou Polívkovou. Inscenace metaforického textu Ewe Benbenek Juices – na jejímž vzniku se podílel i scénograf Antonín Šilar a dramaturgyně NT Mannheim a Divadelní Flory Dominika Široká – měla světovou premiéru na konci loňské sezony.

Spolu s dalšími ženskými osobnostmi současného středoevropského divadla se všechny tři autorky zapojily do doprovodných aktivit DF realizovaných ve spolupráci s brněnským Centrem experimentálního divadla (CED). Na seminářích participovaly např. intendantka Maxim Gorki Theater Berlin Shermin Langhoff, programová ředitelka festivalu Radar Ost Birgit Lengers, umělecká šéfka Theater Dortmund Julia Wissert, kreativní producentkou Schauspielhaus Zürich Katinka Deecke spolu s českými režisérkami a dramaturgyněmi Miřenkou Čechovou, Lucií Ferenzovou, Sodjou Zupanc Lotker, Lenkou Havlíkovou nebo Viktorií Knotkovou. Na besedách a diskuzích tematizovaly problematiku zastoupení žen v manažerských pozicích kulturních institucí i vzájemné působení a prolínání východoevropské a německojazyčné divadelní tvorby.

Nevšední zážitky, naléhavá témata

Mezinárodní hlavní program 27DF ve dvanácti dnech pozval na činohru, tanec, operu, muzikál, fúzi break-dance a architektury, divadelní koncert i stand-up, doprovodný program pak na spoustu hudebních produkcí, workshopy, výstavu a především velké množství besed. Přehlídku slavnostně a zahájil v pátek 10. května ansámbl Schauspielhaus Bochum s inscenací Nový život německého režiséra Christophera Rüpinga. Večera se zúčastnil i ministr kultury ČR Martin Baxa, který nad 27DF převzal záštitu.

Ovace ve stoje si o týden později vysloužilo rovněž představení českého Divadla roku a režiséra Dušana D. Pařízka, které letošní Floru oficiálně uzavíralo. Adaptace Remarquova románu Na západní frontě klid, propojená do divadelního diptychu s inscenací hry Natalie Vorožbyt Zelené koridory, je naléhavým statementem Divadla X10 k ruské agresi na Ukrajině. Stejné téma bolestně autenticky rezonovalo také v obou produkcích polského choreografa Macieje Kuźmińského – ve sborovém vystoupení ukrajinských tanečnic Every Minute Motherland i v intimní zpovědi Darii Koval, jedné z hvězd letošní Flory.

„O všechny produkce byl, stejně jako loni, velký divácký zájem. Festival oslovil na sedm tisíc návštěvníků. Vřelou festivalovou atmosféru si pochvalovali všichni účinkující, kteří letos do Olomouce dorazili z jedenácti zemí,“ okomentovala průběh Flory její mluvčí Daniela Hekelová.

Příští festivalový ročník odstartuje v Olomouci v pátek 9. května 2025 a zastřeší ho motto Rovnost.