Dušan David Pařízek

Dušan David Pařízek (1971) patří k nejúspěšnějším českým divadelním režisérům u nás i v zahraničí. Spolu s Davidem Jařabem stál u zrodu Pražského komorního divadla, jež se pod jejich vedením (2002–2012) stalo nejprogresivnější a nejvyprofilovanější scénou u nás. Dramaturgicky se opíralo o náročná dramata autorů jako Schwab, Bernhard, Jelineková, Handke, k jehož textům se Pařízek vrací, např. inscenací Zdeněk Adamec/Sebeobviňování v produkci Divadla Na zábradlí, již uvedla i Flora 2022. A o deset let dříve festival nabídl – v souvislosti se zánikem Pražského komorního divadla – profilovou přehlídku sedmi titulů s názvem Žádná Komedie! 
Na počátku milénia se Pařízek etabloval na nejvýznamnějších německojazyčných scénách po celé Evropě, jako jsou např. vídeňská divadla Burgtheater a Volkstheater, dále Deutsches SchauSpielHaus Hamburg, Deutsches Theater Berlin, Schauspielhaus Zürich, Düsseldorfer Schauspielhaus, Theater Bremen, Schauspielhaus Bochum či prestižní festival Salzburger Festspiele. Je několikanásobným držitelem Nestroyovy ceny a ceny kritiků časopisu Theater heute.
Jeho tvorbu lze vnímat jako studii vztahů uvnitř středoevropských zemí a národních identit, které jsou navzdory společné historii značně různorodé a jejichž národní mýty je žádoucí podrobit revizi. To např. tematizoval koprodukční projekt Kauza Schwejk (na DF 2017), oceňovaná Moskoviáda (na DF 2023) i diptych Na západní frontě klid / Zelené koridory (na DF 2024).
Pařízkovo nastudování Směšné temnoty ve vídeňském Burgtheateru zvítězilo v prestižní anketě Theater heute a stalo se Inscenací sezony 2014/15 německojazyčné oblasti. Ohlas vzbudily také jeho adaptace v tamějším Volkstheateru Staří mistři (Bernhard) a Sebeobviňování (Handke). Všechny tři rakouské tituly exkluzivně nabídl v roce 2016 i program 20. Divadelní Flory v rámci profilu Regie: Dušan D. Pařízek, Wien

foto Lukáš Horký