DIVADELNÍ FLORA
Menu

SCHREIE UND FLÜSTERN

Čtvrtým rokem se Divadelní Flora soustředí na uvádění německojazyčných činoherních inscenací; po profilové sekci „Regie: Dušan D. Pařízek, Wien“ (2016) či programových liniích „Das fließende Europa“ (2017) a „Gegen die Wand“ (2018) letos v největším rozsahu a nejreprezentativnější podobě – v rámci festivalového leitmotivu „Schreie und Flüstern“.

O zahájení i zakončení 23. Flory se postarají dva renomované německé soubory – vůbec poprvé do Olomouce dorazí drážďanská činohra a legendární Berliner Ensemble. Expresivních 9 dní vzhůru (9 Tage wach) Staatsschauspiel Dresden a režiséra Sebastiana Klinka na konci loňského roku několik týdnů dominovalo žebříčku prestižního serveru nachtkritik.de, adaptace Grassova Plechového bubínku (Die Blechtrommel) uměleckého šéfa jednoho z nejrespektovanějších evropských divadel, Olivera Reeseho, zase patří k nejpůsobivějším německým inscenacím posledních let. Exkluzivní menu připravili pro Floru mnichovští nezávislí tvůrci, kteří ve spolupráci s hereckými lídry tamního Residenztheateru uvedou na konci festivalu hned dvě světové premiéry – scénický komentář Trumpovy knihy The Art of the Deal (režie: Manfred Riedel) a komorní autorský titul skupiny Fritz Cavallo Šepoty a výkřiky (Schreie und Flüstern).

Festival tentokrát cílí na adaptace nedramatických děl a na představení výrazných interpretačních osobností. Na Floře se tak vedle tria mladých drážďanských herců (Moritz Kienemann, Eva Hüster, Jannik Hinsch) objeví charismatické hvězdy mnichovské a berlínské činoherní scény – Franz Pätzold, Aurel Manthei a Nico Holonics. Vidět všechny tři zmíněné herce – během tří dnů – na české divadelní přehlídce ve třech různých inscenacích, navíc dva z nich dokonce ve světové premiéře, považujeme v kontextu tuzemského divadla za mimořádnou a zřejmě stěží opakovatelnou událost!

 

Divadelní Flora, jejíž německý program – realizovaný s významnou podporou Česko-německého fondu budoucnosti – doplňují i koncerty skladatelů scénické hudby (Kriton Klingler-Ioannides, Alexander Maschke), besedy, semináře či filmová projekce, tak letos razantně deklaruje své perspektivní směřování. V rámci zahraniční činoherní linky se DF do budoucna zaměří výhradně na prezentaci německojazyčné divadelní tvorby, především počinů, které vznikají v obou historicky i kulturně spřízněných, sousedních zemích – v Německu a Rakousku.  

Chceme dlouhodobě „mapovat pestrý německojazyčný divadelní prostor“ a jeho živé a podnětné fenomény, jež budou inspirativním způsobem komunikovat či polemizovat s obsahově, žánrově nebo stylově propojeným výběrem českých (a slovenských) inscenací.

Věříme, že se náš záměr – reagovat na širokou škálu témat či aktuálních trendů plnokrevně reflektovaných významnými divadelníky světového formátu – setká s pozitivní diváckou recepcí a současně stvrdí pověst Divadelní Flory jako dramaturgicky jasně vyprofilované akce se zřetelně artikulovaným uměleckým názorem.

 

Dominika Široká & Petr Nerušil