AKTUALITY
VISEGRAD DANCE PLATFORM? Vyprodané sály, nadšení diváci i umělci. Co se vám letos na Floře nejvíc líbilo? Už jste někdy někoho zabili? Mezi inkubátorem a peepshow Tisíc a jedna Flora: Příběh Vojty Varyše Bez titul(k)u by to nešlo Dneska jsem se málem udusil Když se přepisují dějiny. O tom, jak naložili Jiří Havelka a Zábradlí Fascinuje mě, jak Witkacy přemýšlel „Je to dosť nechutné“ A ten znáte, jak přijde Rudolf Hrušínský do nebe? Najprv si aspoň otvoriť ústa Ema si to užívá měrou vrchovatou Sousedské vztahy teplé jako led Příběh Jana Žůrka Žena udělá všechno, aby nebyla sama Diváka neoklameš! Ani Poslední trik není poslední Peklo? To je začarovaný kruh! Kolik Olomoucí znáš, tolikrát jsi člověkem Ol'hová, Bárdos, Fialová, Roth Olomouc přivítá v následujících dnech věhlasné slovenské herce. Seznamte se! Až se divím, jak to všechno do sebe zapadá Momentálně asi není v Čechách úspěšnějšího a známějšího divadelního režiséra mladé generace. Přinášíme vám exkluzivní rozhovor s Jiřím Havelkou, jehož režijní profil najdete v programu letošní Flory. Výběr slovenských hvězd ve špičkových inscenacích Jedna z programových linií 19. DF nese název Fokus: Slovensko. Diváci se v Moravském divadle seznámí s výjimečnými inscenacemi i respektovanými hereckými osobnostmi ze sousední země. Divadlo Na zábradlí i slovenská divadla - ředitel festivalu Divadelní Flora Petr Nerušil představuje letošní program Od 8. do 17. května bude v Olomouci na jedenácti městských scénách probíhat již 19. ročník mezinárodního festivalu Divadelní Flora. Co nás letos čeká a jaká představení bychom si neměli nechat ujít? To prozradil ředitel festivalu Petr Nerušil. 19. DIVADELNÍ FLORA Olomouc 8.–17. 5. 2015 Od 8. do 17. 5. bude v Olomouci na jedenácti městských scénách – za účasti divadelníků ze sedmi evropských zemí – probíhat již 19. ročník mezinárodního festivalu Divadelní Flora.
Součástí letošního 20. ročníku festivalu DIVADELNÍ FLORA 2016 bude také konference s názvem VISEGRAD DANCE PLATFORM?, která se bude zabývat smyslem a podobou společné prezentace Česka, Maďarska, Polska a Slovenska na poli současného tance. Realizaci konference podpořil Mezinárodní Visegradský Fond. Bližší informace již brzy!
Skončila 19. Divadelní Flora
Po deseti nabitých dnech byl v neděli zakončen program 19. ročníku mezinárodního festivalu Divadelní Flora. Olomouc přivítala umělce ze sedmi evropských zemí, divákům bylo nabídnuto více než pět desítek akcí, hrálo se na 11 scénách i v ulicích města. Většina produkcí byla vyprodána.
Anketa
Členka Spitfire Company Katja Henriksen Schia s námi chvíli po představení SNIPER´S LAKE i přes zjevnou únavu prohodila za budovou S-Cube několik slov o příbězích uprchlíků a odpustila i to, že slovo refugee se z některých nejmenovaných hlav nadobro vypařilo. K jedné otázce nakonec svolil i umělecký šéf souboru Petr Boháč.
Po prvním festivalovém uvedení inscenace ANIMAL EXITUS jsme hovořili s prokřehlými tanečnicemi ze Spitfire Company Markétou Jandovou a Barborou Látalovou i uměleckým šéfem Petrem Boháčem. K odhalení, v čem byla repríza „mrazivější“ a „teplejší“ než obvykle, došlo na Konviktu v sálu.
Začalo to před sedmi lety, když mi do Polska zavolal Martin Bernátek, abych měsíc nato jel kamsi do Olomouce na nějakou Divadelní Floru a psal o tom do snad Rozrazilu (onlajn).
Aká by to bola prehliadka tvorby Jiřího Havelky, keby sa nepredviedli jeho „detí“ z pražského DAMU? Režisér tu od roku 2011 vedie Katedru alternativního a loutkového divadla.
Tomáš Uher přichází po právě odehraném představení zpátky do sálu a najednou zaznívá hlasité: Jóóóóó!! V návalu euforie z výhry nad Finskem a nad ještě stále horkým kafem jsme si nejenom s Tomášem povídali o jídle, rodinných obědech i o věnečcích.
Kdyby někdo v prosinci 2013 přišel s tím, že jeden divadelník, případně soubor vybere ocenění skoro ve všech kategoriích divadelně kritických cen, zřejmě by sklidil zasloužený smích, případně (a to je o dost pravděpodobnější) by to společnost neřešila.
V potemnělém divadelním sále jsme po odehrání PARS PRO WITKACY poprosili Magdalenu Reiter, aby nám odpověděla na pár otázek. K našemu potěšení se rozpovídala mnohem více, než jsme předpokládali.
Stačí mu položiť jednu otázku a je to, akoby ste priliali olej do rozpáleného ohňa. Napriek tomu je rád, že sme viedli rozhovor plný metafor. Robo Roth a jeho vyznanie na dnešný život na Slovensku.
Der Tod. The death. La mort. La muerte. Smrt ve všech svých podobách – smrt oběšením, zastřelením, předávkování se prášky, ale i popírání, odmítání smrti. Chtěli byste brečet? Nemáte šanci, protože POŽITKÁŘI autorského dua Viceníková–Mikulášek vám k tomu nedají prostor.
Podsúvané štátne zákazky, tieňové financovanie politických strán a miesto zverejnenia kompromitujúcich článkov tučne predané inzercie. Paródia na demokraciu?
Po inscenaci Šílenství, kdy pukaly stehy na stehně a ve Fakultní nemocnici Olomouc zaznamenali první odpolední stahy, jsme prohodili několik slov s herci Divadla Na zábradlí. Do víru velkoměsta mířil Petr Čtvrtníček, Ladislav Hampl i Leoš Noha a náš vyžhavený štáb kladl ty nejkrásnější možné otázky.
Jen málo inscenací dokáže podnítit vnitřní euforii tak mocnou, že se člověk cítí, jako by chvíli chodil po povrchu jahodového slunce v neoprenu. Zároveň je to typ radosti, která se pozvolna změní v chuť umřít, a je jen otázkou, zda hned, nebo o něco později. Inscenace Anny Petrželkové BÁBY, která otevřela profil Divadla Na zábradlí, má přesně takovou moc.
Můj divadelně florový příběh začal před deseti lety. Tehdy sestávala redakce festivalového zpravodaje výhradně ze studentů divadelní vědy a já tam byl přizván do týmu, byť jsem studoval filozofii a tělocvik.
Janu Oľhovou jsme přepadli po představení v divadelním klubu Moravského divadla. Po krátkém vydechnutí a osvěžení nám odpověděla na pár otázek o režisérovi Lukáši Brutovském, její postavě Raise Pavlovně Gurmyžské a o LESu všeobecně.
S herci Divadla Andreja Bagara z Nitry Martinem Nahálkou, Alenou Pajtinkovou a dramaturgem Danielem Majlingem jsme se na schodech před Konviktem rozvykládali nejen o Potkanech, ale i o režisérovi inscenace Romanu Polákovi a dramaturgické volbě tématu. (A správně festivalově došlo nakonec i na pivo a tvarůžky.)
Fantazijní inscenace Divadla Drak v režii Jiřího Havelky POSLEDNÍ TRIK GEORGESE MÉLIÈSE si zábavnou formou pohrává s motivem iluze a smrti. Hlavní hrdina Georges Mélièse je výraznou osobností kinematografie. Tvůrcům se úspěšně podařilo nadšení z kouzel, fíglů a schovávaček převést na jeviště.
S Davidem Prachařem jsme se sešli ihned po představení, a přestože byl žíznivý, tak nám věnoval několik svých drahocenných minut pro následující rozhovor. Popovídali jsme si o pekle, strachu, představách a nezapomněli jsme se ani zeptat na spolupráci s 420PEOPLE a Janem Nebeským.
Koncept městské hry Tisíc a jedna Olomouc ve spolupráci Divadla na cucky a budapešťského souboru KOMA Bázis umožňuje účastníkům nahlédnout do vnitřního života města a stát se součástí příběhů, které se skutečně staly. A co vy, opravdu znáte Olomouc tak dobře, jak si myslíte?