pá 9. 5. | 15:00–16:00 | Divadlo na cucky | 300 / 200 Kč
Tomáš Loužný, kol.
Divadlo na cucky
Hledání odpovědi na otázku „Proč se trápíme v éře existenčního blahobytu, v zemi sociálních jistot, kde není válka?“
Expozice člověka v milostném vztahu, člověka v práci a člověka ve světě stiženém klimatickou krizí – tři příběhy o zběsilosti lidského bytí v režii Tomáše Loužného.
pá 9. 5. | 18:00–19:00 | S-klub | 350 / 200 Kč
Michel Friedman
Maxim Gorki Theater Berlin
Křehký přepis poetické autobiografie věnované „všem, kteří žijí na okraji společnosti“.
Vzpomínky předního německého intelektuála na rodiče, kteří přežili holokaust, očima výrazného talentu nastupující divadelní generace – režisérky Leny Brasch – a v reprodukci charismatické Vidiny Popov.
Jarní prolog podzimních Dnů židovské kultury.
V němčině s českými titulky.
beseda po představení
pá 9. 5. | 20:30–01:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
so 10. 5. | 09:30–10:30 | Konvikt | šapitó | volný vstup
so 10. 5. | 11:00–13:00 | Konvikt | Divadlo K3 | 490 / 300 Kč
Taneční workshop s Jaegerem Wilkinsonem a Luisou Heilbron.
so 10. 5. | 14:00–15:45 | Divadlo na cucky | 300 / 200 Kč
Didier Eribon, Adam Svozil
Divadlo na cucky
Jak těžké je vyrůstat jako příslušník pracující třídy a k umění tíhnoucí gay v provinčním městě? Jak souvisí zpochybňování vůdčí role elit s nárůstem pravicového extremismu?
Osobně laděné úvahy nad dospíváním i exkluzivitou vzdělání ve stylizované „besedě s evropskou intelektuální megastar“.
Režie: Adam Svozil
so 10. 5. | 17:00–19:30 | Moravské divadlo | 60 – 390 Kč
Max Porter
Schauspielhaus Bochum
Drsné i melancholické snové výjevy inspirované dílem E. A. Poea a Emily Dickinson – v příběhu o loučení s milovaným člověkem. O smutku a síle rodiny.
Cena Der Faust pro nejlepší německou divadelní Herečku roku 2024 – famózní Annu Drexler.
Na den přesně po roce se do Olomouce vrací (po loňském uvedení Nového života) špičkový mezinárodní soubor, aby s německým režisérem Christopherem Rüpingem společně oficiálně odstartovali 28DF!
V němčině s českými titulky.
od 18:30 dramaturgický úvod
so 10. 5. | 20:30–01:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
ne 11. 5. | 09:00–10:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
ne 11. 5. | 10:15–11:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
ne 11. 5. | 14:30–15:40 | S-klub | 300 / 200 Kč
Lenio Kaklea
BODHI PROJECT Salzburg
Pětice interpretů zkoumá fenomén mládí v dynamické a syrové choreografické partituře respektované řecké tvůrkyně.
Mnohovrstevnaté, provokativní dílo, jež v odvážně explicitních sekvencích tematizuje různé polohy toho, co znamená „být dospívajícím“. Formálně nespoutaná show plná dýmu a kvalitní pop music!
Doporučená přístupnost od 15 let.
ne 11. 5. | 17:00–18:20 | Moravské divadlo | 60 – 390 Kč
Janek Lesák – Natálie Strýčková Preslová
Národní divadlo Praha
Kde bereme své utkvělé představy o něčem, k čemu nemáme relevantní informace? Formuje je okolní prostředí nebo třeba… umění?
Projekt Činohry ND a platformy ND Young – ve spolupráci s teenagery z dětských domovů pod režijním a dramaturgickým vedením Janka Lesáka a Natálie Strýčkové Preslové.
Emočně působivé, ale i hravé, sebeironické a hlavně autentické svědectví o světě, k němuž se váže mnoho předsudků a mýtů.
beseda po představení
po 12. 5. | 09:00–10:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
po 12. 5. | 14:30–15:00 | S-klub | 240 / 160 Kč
Angela Nwagbo, Siaka Toure
„Mým posláním je vyvrátit etnocentrismus, ukázat lidem, jak moc jsme si všichni podobní, a vzdát úctu africkým kulturám a filozofiím, jimiž jsem měla možnost se inspirovat.“
Angela Nwagbo
Tanečně-hudební duet česko-nigerijské performerky a senegalského perkusisty o hledání kulturní a sociální sounáležitosti.
beseda po představení
po 12. 5. | 17:30–19:10 | Moravské divadlo | 60 – 490 Kč
Jakub Čermák, Marta Ljubková, Pier Paolo Pasolini
Divadlo v Dlouhé Praha
Jednotvárný, vyprázdněný život středostavovské rodiny rozvrátí tajemný cizinec – ďábelsky svůdný „vykupitel“, po jehož odjezdu už nic není jako dřív…
Jevištní zpracování knižního námětu Pasoliniho nejednoznačného, kontroverzního filmu o „střetu materiálních a duchovních hodnot“, přetaveného do atmosférického světa podmanivých obrazů, v němž není třeba slov. Režie: Jakub Čermák
Doporučená přístupnost od 15 let.
od 19:00 dramaturgický úvod
út 13. 5. | 09:00–10:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
út 13. 5. | 11:30–13:30 | Konvikt | Divadlo K3
Taneční workshop Angely Nwagbo a Siaky Toure pro účastníky edukativního programu FloraLab.
út 13. 5. | 14:30–15:50 | Central | 350 / 200 Kč
Eszter Salamon
Zkoumání vztahu matky a dcery skrze tělesný dialog Eszter Salamon a Erzsébet Gyarmati – v těsném kontaktu s diváky, kterým nabízí naprosto unikátní intimní prožitek.
První tuzemské hostování renomované choreografky a performerky, prezentující svá díla v nejvýznamnějších divadelních i muzejních sálech celého světa.
út 13. 5. | 17:00–18:30 | Moravské divadlo | 154 – 500 Kč
Engelbert Humperdinck
Moravské divadlo Olomouc
„Rodinná opera“ plná vizuálních lákadel a symbolických výjevů, oslovující děti i dospělé. Nejslavnější opus čelného představitele německého pozdního romantismu, na motivy pohádky bratří Grimmů – v invenčním a imaginativním uchopení režisérky Elišky Říhové.
Odolají Hänsel s Gretel svodům virtuální reality a přelstí mlsnou Ježibabu…?
od 18:30 dramaturgický úvod
út 13. 5. | 19:00–23:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
st 14. 5. | 09:00–10:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
st 14. 5. | 11:00–12:30 | Konvikt | šapitó | volný vstup
diskuze s Eliškou Říhovou a Veronikou Kos Loulovou
st 14. 5. | 14:00–15:30 | Konvikt | filmový sál | volný vstup
Panelová diskuze organizovaná performanční sekcí Katedry divadelních a filmových studií FF UP Olomouc.
st 14. 5. | 17:00–19:30 | Moravské divadlo | 154 –550 Kč
Leoš Janáček
Moravské divadlo Olomouc
Nadčasový, mrazivý příběh z moravského venkova o žárlivosti, odpuštění a naději. Inscenace původní verze Janáčkovy opery z roku 1904 vznikla v koprodukci s ND Brno v rámci festivalu Janáček Brno 2024.
Česká hudební klasika pohledem výlučně ženského inscenačního týmu – v čele s odcházející uměleckou šéfkou opery MDO režisérkou Veronikou Kos Loulovou.
od 18:30 dramaturgický úvod
čt 15. 5. | 15:00–15:45 | Central | 240 / 160 Kč
Tomáš Janypka
„Kovboj je pro mě popkulturní ikona i někdo, kdo se stará o zvířata v krajině. Kovboj je taky hledačem diamantů…“
tanečník a choreograf Tomáš Janypka (širší nominace na Cenu Thálie za oblast alternativního divadla)
Osobitý komentář k archetypální postavě muže-kovboje v nynějším světě, jehož průvodním znakem je osamělost. – Muže, jenž se nebojí ukázat svou křehkost a zranitelnost.
čt 15. 5. | 17:00–18:40 | Moravské divadlo | 60 – 590 Kč
Petr Erbes & Boris Jedinák
Divadlo Na zábradlí Praha
Skvělou hudbou pulzující, halucinogenní náladou umocněná a nadsázkou kořeněnými hereckými kreacemi korunovaná originální reflexe bizarního půlročního účinkování vybraných umělců z ČSSR v americkém „hlavním městě zábavy“ na konci 60. let.
Karel Gott (navždy) mit uns aneb „Co se stalo ve Vegas, zůstane ve Vegas!“
Režie: Petr Erbes & Boris Jedinák
beseda po představení
čt 15. 5. | 20:00–23:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
pá 16. 5. | 09:00–10:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
pá 16. 5. | 13:30–14:40 | Divadlo na cucky | 300 / 200 Kč
Katarína K. Cvečková, Alžbeta Vrzgula
Divadlo Petra Mankoveckého Bratislava
„Smířila jsem se s životem na Slovensku. Všude jsou nějaké problémy, ale těm zdejším aspoň rozumím.“ – Názory mladých žen, reflektujících specifické životní období nabité osobními i společenskými turbulencemi, zaznamenalo duo autorek se čtveřicí hereček formou dokumentárnímu výzkumu.
Empatický projekt režisérky Alžbety Vrzguly v mnoha variacích a proměnlivých reáliích propojuje zkušenost dnešních třicátnic s postoji jejich vrstevnic z období normalizace.
pá 16. 5. | 16:00–17:00 | Central | 490 / 300 Kč
Martin Krč, Pavol Viecha
Slovenské národné divadlo Bratislava
V říjnu 1928 zabila skupina vesničanů během tragického útoku na romskou osadu u západoslovenské obce Pobedim šest lidí.
Režisér Pavol Viecha striktně vychází z archivních materiálů, zkoumá privátní pohnutky i společenské okolnosti krvavého činu, hledá a nachází souvislosti s naší současností.
pá 16. 5. | 18:00–19:45 | S-klub | 350 / 200 Kč
Marina Carr
Slovenské komorné divadlo Martin
Strhující příběh silné hrdinky ve světě ovládaném muži.
Ceny Dosky za nejlepší ženský i mužský herecký výkon v sezoně 2022/23 pro dlouholeté opory martinského ansámblu – Luciu Jaškovou, hrdou vdovu po zavražděném králi a vzdorující matku zabitých dětí, i jejího soupeře v neúprosném duelu – Marka Geišberga v roli Agamemnóna.
Trpce aktuální inscenace režiséra Lukáše Brutovského o démonech války.
pá 16. 5. | 20:00–21:15 | Konvikt | šapitó | volný vstup
Euforické melodické linky i extatická vyvrcholení v DJ setu nezaměnitelné persony slovenské hudební scény.
pá 16. 5. | 21:30–22:45 | Konvikt | šapitó | volný vstup
Připravte se ztratit v tvrdých beatech, bubbly zvucích a neustálém „WTF?“.
pá 16. 5. | 23:00–01:30 | Konvikt | šapitó | volný vstup
so 17. 5. | 09:00–10:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
so 17. 5. | 11:30–12:40 | Divadlo na cucky | 300 / 200 Kč
Katarína K. Cvečková, Alžbeta Vrzgula
Divadlo Petra Mankoveckého Bratislava
„Smířila jsem se s životem na Slovensku. Všude jsou nějaké problémy, ale těm zdejším aspoň rozumím.“ – Názory mladých žen, reflektujících specifické životní období nabité osobními i společenskými turbulencemi, zaznamenalo duo autorek se čtveřicí hereček formou dokumentárnímu výzkumu.
Empatický projekt režisérky Alžbety Vrzguly v mnoha variacích a proměnlivých reáliích propojuje zkušenost dnešních třicátnic s postoji jejich vrstevnic z období normalizace.
beseda po představení
so 17. 5. | 15:00–16:40 | S-klub | 350 / 200 Kč
Lukáš Brutovský
Slovenské národné divadlo Bratislava
Asociativní exkurze do fantaskní krajiny, v níž se Johann Gottfried Herder setkává s Cyrilem, Metodějem i současnými Slováky.
Ponor do historie i výsostně divadelní zachycení jejího otisku v přítomnosti. Scénická mozaika o nekončícím „odlivu mozků“.
Jevištní poéma režiséra Lukáše Brutovského – „o zemi, z níž se odchází“…
so 17. 5. | 18:00–20:00 | Moravské divadlo | 60 – 490 Kč
Pavel Vilikovský
Slovenské národné divadlo Bratislava
Nejprestižnějšími slovenskými divadelními cenami Dosky 2024 (Nejlepší inscenace a Nejlepší režie sezony) ověnčená brilantní adaptace břitké esejistické novely ve finále festivalového profilu tamní první scény!
Hvězdné kvarteto Richard Stanke, Robert Roth, Alexander Bárta a Ľuboš Kostelný – oceněné za výjimečnou hereckou souhru výroční Cenou Nadace Tatra banky – v režii Dušana D. Pařízka.
od 19:30 dramaturgický úvod
so 17. 5. | 20:30–21:45 | Konvikt | šapitó | volný vstup
„Na politiku myslím každý den, už si nevzpomínám na bezstarostné Slovensko.“
Dušan Vlk
První olomoucký koncert „prešovského knížete alternativního rapu“!
so 17. 5. | 21:59–01:00 | Konvikt | šapitó | volný vstup
Roman Samotný aka DJ Vesnu už přes 13 let vytváří v Bratislavě oázy svobody pro slovenskou queer komunitu. Zakladatel legendárního baru Tepláreň.
ne 18. 5. | 09:30–10:30 | Konvikt | šapitó | volný vstup
Beseda s režisérem Lukášem Brutovským a dramaturgem Miro Dachem.
ne 18. 5. | 09:30–10:40 | Divadlo na cucky | 300 / 200 Kč
Katarína K. Cvečková, Alžbeta Vrzgula
Divadlo Petra Mankoveckého Bratislava
„Smířila jsem se s životem na Slovensku. Všude jsou nějaké problémy, ale těm zdejším aspoň rozumím.“ – Názory mladých žen, reflektujících specifické životní období nabité osobními i společenskými turbulencemi, zaznamenalo duo autorek se čtveřicí hereček formou dokumentárnímu výzkumu.
Empatický projekt režisérky Alžbety Vrzguly v mnoha variacích a proměnlivých reáliích propojuje zkušenost dnešních třicátnic s postoji jejich vrstevnic z období normalizace.
ne 18. 5. | 12:00–13:30 | Konvikt | šapitó | volný vstup
Beseda k inscenaci Pes na ceste a k festivalovému profilu činohry Slovenského národného divadla.
Hosté: šéfka činohry SND Miriam Kičiňová a režisér inscenace Pes na ceste Dušan D. Pařízek.
Moderují redaktorka SME Soňa Jánošová a kritička Katarína K. Cvečková.
ne 18. 5. | 14:30–15:55 | Central | 300 / 200 Kč
Júlia Rázusová, kol.
Slzy Janka Borodáča
Naléhavá „fyzická báseň“ vycházející z memoárů Stefana Zweiga Svět včerejška.
Vzpomínky senzitivního rakouského humanisty jako motivace (i memento) pro výpověď slovenských divadelnic, která akcentuje paralely mezi „soumrakem civilizace“ meziválečného období a zneklidňující perspektivou dnešní reality.
„Pokud si člověk či národ nepamatuje svou minulost, nemá identitu.“
režisérka Júlia Rázusová
ne 18. 5. | 17:30–19:30 | Moravské divadlo | 60 – 390 Kč
kolektivní autorství
Theaterhaus Jena, Wunderbaum, Post Paradies
Nečekaná senzace minulé divadelní sezony.
Neotřelá satira plná černého humoru a mystifikace získala po jarních pozvánkách na Heidelberger Stückemarkt a Berliner Theatertreffen v letním hlasování měsíčníku Theater heute pečeť nejlepší německojazyčné Inscenace roku 2024!
Exkluzivní oficiální zakončení 28DF pod režijní taktovkou Waltera Barta.
V němčině s českými titulky.
od 19:00 dramaturgický úvod
po 19. 5. | 09:00–10:15 | Konvikt | šapitó | volný vstup
Beseda k situaci v nezřizované slovenské kultuře a k postavení tamních menšin.
Hosté: režisérka Júlia Rázusová, teatroložka Dáša Čiripová, divadelník Šimon Ferstl, redaktor týdeníku Respekt Jan H. Vitvar, ředitel festivalu Drama Queer Róbert Pakan a aktivista a zakladatel klubu Tepláreň Roman Samotný.
Moderují redaktorka SME Soňa Jánošová, kritička Katarína K. Cvečková
1. část
po 19. 5. | 11:30–12:30 | Konvikt | šapitó | volný vstup
Beseda k situaci v nezřizované slovenské kultuře a k postavení tamních menšin.
Hosté: režisérka Júlia Rázusová, teatroložka Dáša Čiripová, divadelník Šimon Ferstl, redaktor týdeníku Respekt Jan H. Vitvar, ředitel festivalu Drama Queer Róbert Pakan a aktivista a zakladatel klubu Tepláreň Roman Samotný.
Moderují redaktorka SME Soňa Jánošová, kritička Katarína K. Cvečková
2. část
po 19. 5. | 14:30–15:10 | Konvikt | Divadlo K3 | 240 / 160 Kč
threeiscompany, Jaro Viňarský
Jak si představujeme budoucnost? – Nejen pro sebe, ale i pro generace po nás? Jaký svět jim přenecháme?
Apelativní gesto choreografa Jara Viňarského a souboru threeiscompany – s fyzicky neobyčejně disponovanou Soňou Ferienčíkovou – obdrželo výroční Cenu Dosky v kategorii Mimořádný počin v tanečním divadle.
Symbolický epilog čtyřdenního fokusu na angažovanou divadelní tvorbu sousední země, v níž je hlas nezávislé kultury politicky umlčován.
beseda po představení