prodej a rezervace vstupenek
Moravské divadlo Olomouc
WebTicket

pokladna MDO
tel. 585 500 500
pokladna@mdol.cz

FESTIVALOVÉ ŘEVUE

VIDEOZPRAVODAJ

20. 5.
20:00Moravské divadlo
AFFORDANCE
420PEOPLE

hudba music
Henry Purcell, Lajkó Félix, Louis Armstrong,
Katsui Yuji, Ella Fitzgerald & Duke Ellington,
Amos Ben-Tal, Robert + Roland Lippok    
tančí dancers
Helena Arenbergerová, Zuzana Herenyiová, Václav Kuneš,
Kenta Kojiri, Nataša Novotná, Milan Odstrčil, Štěpán Pechar, Alexander Volný, Rei Watanabe
host guest Michael Schumacher
choreografie choreography Václav Kuneš

Teorii afordancí (affordances) představil v roce 1977 psycholog J. J. Gibson. Vychází z toho, že v objektech je implicitně skryto, co s nimi lze provádět. Jinými slovy: věci na nás „křičí“, co s nimi máme udělat. Klika „volá“ stiskni mě, schod stoupni na mě, pivo vypij mě. A různí pozorovatelé mají různé interpretace afordancí.
Choreograf Václav Kuneš si s myšlenkou afordancí stále pohrává, od premiéry na jaře 2010 představení Affordance doplnil o další, původně neuváděné části. Základem Affordance je improvizační umění dlouholetého člena Ballett Frankfurt Michaela Schumachera, který do choreografického konceptu vstupuje jako aktér či glosátor. Schumacher rád boří zažité tendence mezi diváky a interprety, svou jevištní zkušeností dokáže dát jednotlivým tanečním pasážím nový podtext. Tanečníci během představení nikdy netuší, kdy a kde se objeví. Tento moment překvapení „visí“ nad představením od začátku a dodává mu zvláštní průběh. Všichni interpreti – včetně diváků – musejí být během inscenace neustále „ve střehu”.
Každé uvedení Kunešovy choreografie je proto originální, dění na jevišti se vždy proměňuje.

Lehkost, s jakou se mohli partneři spolehnout jeden na druhého, neustálý úsměv na tváři tanečnice, momenty pravděpodobné improvizace, ale tak dokonalé, že doteď uvažuji, zda skutečně šlo o improvizaci – jednoduše překrásné.
(...) Celé představení Affordance, stejně jako úvodní dvě díla, vysílalo do obecenstva nesmírně pozitivní signál. Přiznávám se, že jsem těžko odtrhávala oči od Nataši Novotné a věnovala svou pozornost jiným tanečníkům, přestože byli prvotřídní. Její fluidum na jevišti je strhující. (…) 420PEOPLE je bezesporu náš momentálně nejkvalitnější soubor současného tance. Virtuozita, s jakou tanečníci na jevišti zacházeli s tělem, je na úrovni světové špičky. Radost, která z představení čiší, navíc nasvědčuje tomu, že se tanečníci pohybem netrápí, jak to vypadá při mnohých současných produkcích.
Kristýna Slezáková, Hudební Rozhledy 2010/7

Michael Schumacher svým improvizačním umem v roli „zřízence“ zprostředkoval nový a neobvyklý zážitek – zábavnou sebereflexi choreografie současného tance.
Helena Kozlová, Scena.cz / 27. 4. 2010


Václav Kuneš (1975)
po absolutoriu na Taneční konzervatoři v Praze nastoupil v roce 1993 do Nederlands Dans Theater 2 a v roce 1998 do Nederlands Dans Theater 1 pod vedením Jiřího Kyliána. Jako tanečník spolupracoval s řadou předních světových choreografů – mj. s O. Naharinem, H. van Manenem, W. Forsythem, P. Lightfootem, M. Ekem či J. Ingerem. Za výkon v duetu choreografa S. Teshigawary Scream and Whisper obdržel v Cannes ocenění Tanečník roku 2005.
Od roku 2004 je na „volné noze“. Jako choreograf působil v Laterně magice – inscenace Graffiti (2002), v Nederlands Dans Theater 2 – Perspective (2003), v Copenhagen International Ballet – Sweat Tears (2004), na holandských scénách Korzo – Paedocypris Pronetica – small fish (2006) a Station Zuid – Wishes and Fears (2007) či ve francouzském souboru Ballet de l'Opera National de Bordeaux – Temporary condition (2010).
Mezníkem jeho umělecké dráhy je také spolupráce s J. Kyliánem (např. Last Touch First, 2008), jehož choreografie od roku 2005 nastudovával v dalších tanečních souborech, nebo prestižní hostování s R. Bolem v jeho Bole&Friends gala's.
Od roku 2006 je Kunešovo jméno spojeno s projektem 420PEOPLE, pro který vytvořil inscenace Small Hour (2007), On an Even Keel a Golden Crock (obě 2008), Ghost Note či A Small hour ago (obě 2009). Nejnovější choreografie Affordance a REEN (obě 2010) měly premiéru na Nové scéně Národního divadla. Na hudbu jazzové legendy Niny Simone vytvořil inscenaci Neen-ya (2010), jež byla zahrnuta do baletního trojvečera Taneční delikatesy v Jihočeském divadle České Budějovice.

Michael Schumacher
se řadí mezi umělce, kteří byli odchováni klasickým a moderním tancem. V minulosti působil v řadě průlomových souborů – například Ballett Frankfurt, Twyla Tharp Dance, Feld Ballet, Pretty Ugly Dance Company nebo Magpie Music Dance Company. Jako tanečník, choreograf a učitel si Schumacher vypěstoval specifický přístup k žánru improvizace. Spolupracoval mimo jiné s řadou průkopnických hudebníků, jakými jsou například hráč na bicí Han Bennink, houslistka Mary Oliver nebo skladatel a hráč na violoncello Alex Waterman. V současné době žije v Amsterodamu a vede workshopy pohybové analýzy a improvizace po celém světě.
Českému publiku je Michael Schumacher znám především jako spolupracovník J. Kyliána (Nederlands Dans Theater: Last Touch First, Divadlo Archa, 2009). Jeho práce byla v roce 2008 oceněna nejvyšším nizozemským oceněním Golden Swan 2008 za celoživotní umělecký přínos. V tomtéž roce mu byl svěřen Kyliánův prsten (Jiří Kylián Ring) – putovní ocenění pro tvůrčího a inovativního choreografa, jehož povinností je předat po dvou letech prsten další osobnosti z řad světových choreografů.

420PEOPLE
je český taneční soubor, který na přelomu let 2006/07 založila tanečnice a choreografka Nataša Novotná (nyní výkonná ředitelka) společně se svým kolegou z NDT 2 Václavem Kunešem (nyní umělecký ředitel) a produkčním Ondřejem Kotrčem. Název vychází ze zahraniční telefonní předvolby do ČR a symbolizuje tak zaměření souboru: zúročením zkušeností ze zahraničí přispět k rozvoji českého tanečního žánru doma.
Jde o spojení tvůrců, kteří trvají na devizách výjimečné interpretační úrovně a profesionality, přitom však neopomíjejí hravost a odvahu, se kterou prezentují na jevišti slovník současného tance, improvizaci jako součást tvorby a netradiční dialog s divákem formou diskuze po samotném představení.

420PEOPLE chtějí odkrýt českému publiku pojem současný tanec; ukázat jeho mnohovrstevnatost, barevnost a široký záběr v té nejvyšší možné kvalitě a profesionalitě – přístupnou, ovšem nepodbízivou formou. Repertoár souboru je založen na intenzivní spolupráci českých a zahraničních tvůrců (M. Schumacher, O. Naharin, K. Kusuda, C. Bos-Kroese, A. Lagraa, S. Takeuchi aj.), kteří zároveň během svého působení v Čechách vedou taneční workshopy.
Už první choreografie Václava Kuneše s názvem Small Hour přinesla souboru 420PEOPLE řadu ocenění (Cena Sazky a Divadelních novin, Nejlepší počin sezony 2008 v oboru tance a baletu, ocenění kritiků tanečního magazínu Dance Europe za nejlepší taneční výkon Nataši Novotné, která zároveň získala i Cenu Thálie 2008 a titul Tanečník roku na festivalu Tanec Praha). Titul Small Hour převzal do svého repertoáru švédský Skanes Danstheater a texaský Dominic Walsh Dance Theater v Houstonu. Umělecký vedoucí 420PEOPLE Václav Kuneš je autorem většiny inscenací skupiny, Nataša Novotná, doposud působící jako tanečnice, loni debutovala také jako choreografka inscenací Sacrebleu.
Kromě úspěšných hostování v Evropě, zahájil soubor v roce 2010 rezidenci na Nové scéně Národního divadla premiérovou inscenací Václava Kuneše Affordance.
Jako první český umělecký subjekt byl projekt 420PEOPLE v lednu letošního roku zařazen do mezinárodní online video knihovny Numéridanse, jež je spravována lyonským Domem tance (Maison de la Danse de Lyon).

Prvním představením, které jste uvedli na Nové scéně ND, byl titul Affordance, ve kterém jste vsadili na amerického mistra taneční improvizace, Michaela Schumachera. Co vás vedlo k tomuto výběru?
Václav: Když jsme plánovali program na první představení na Nové scéně, měli jsme představu, že by především měl zaujmout co nejširší publikum. Nevěděli jsme, kdo na nás bude na Novou scénu chodit. Hledali jsme nenásilnou formu, která by přitom ještě pořád byla kvalitní,
a upustili jsme od zavedeného schématu složeného večera. Rozhodli jsme se, že uvedeme naše nejúspěšnější choreografie – moji Small Hour a B/olero Ohada Naharina – a druhou polovinu večera sestavíme jiným způsobem. Samotný nápad nechat Michaela Schumachera, aby improvizoval v rámci existujících choreografií, je už tak dva roky starý.
Většina choreografií v Affordance uvedených je českému divákovi známá, přesto byl první večer označen jako premiéra.
Václav: Chtěl jsem se na své starší věci podívat z jiného úhlu, abych s odstupem času zjistil, co jim třeba chybí, kde se tomu dá pomoct, třeba právě za přispění Michaela Schumachera. Domnívám se, že je důležité vnímat představení jako celek, nikoliv jako jednotlivé choreografie. Kombinace s Michaelem vyvolala velkou diskuzi a zájem diváků právě proto, že něco takového viděli poprvé, tedy v premiéře. A do detailu vzato, sólo Wall to Wall a finále z Ghost Note byly české premiéry.
Nataša: I reprízovat je důležité, a to nejen pro vývoj díla samotného – jde myslím i o to dát divákovi, který má o tanec zájem, možnost naučit se číst ho různým způsobem. Je to jako dívat se znovu na film nebo číst znovu knihu, která nás zaujme, objevovat v jednom obraze či textu nové věci.
Nezdá se vám, že Michael přece jen příliš odvádí pozornost od smyslu samotných choreografií?
Václav: Ono je to buď – anebo. V tomhle případě jde o možnost vnímat představení trochu jinak. Kdybychom chtěli, aby se diváci soustředili na choreografie, udělali bychom komponovaný večer, ale já jsem chtěl, aby se lidé soustředili na okamžitost, bezprostřednost a kumšt tanečníků.
A od začátku jsem chtěl, aby byl v představení humorný prvek, věděl jsem, co dokáže Michael s lidmi udělat, jakou atmosféru dovede navodit. A spíš než se uvádět složeným večerem – kde po každé věci lidé zatleskají, tanečníci odejdou, lidé si čtou v programu, co bude dál, a pak se pokračuje – rozhodli jsme se raději udělat pásmo.
Důležitý je prvek odlehčení – i odlehčení pojmu „současný tanec“. Nabídnout něco velmi kvalitního, dobré výkony, kvalitně připravené jeviště, světla atd., ale trošičku to „shodit“, nebrat se vážně…
Nataša: ...přímo ovlivnit atmosféru hlediště a chtít ještě něco navíc po divákovi, určitou spolupráci v tom smyslu, že nejen my tanečníci, ale i on si musí s neřízeným prvkem, v tomto případě s Michaelem, poradit. Záleží pak už na něm samotném jak.
z rozhovoru Lucie Kocourkové
s Natašou Novotnou a Václavem Kunešem
Taneční aktuality / 9. 8. 2010

The effortlessness with which the dancers rely on each other, the incessant smile on their faces, the moments of presumable improvisation – which was nevertheless so flawless that I actually doubt it was improvised – all these things make the production simply magnificent.
(...) The whole performance as well as the two previous productions sent an unbelievably positive energy to the audience. I must admit I could not stop looking at Nataša Novotná and pay more attention to other dancers even though they were amazing. Her personal magnetism on stage was mesmerizing. (...) 420PEOPLE are without any doubts our best contemporary dance company at the moment. The virtuosity of their movements on stage proves that the dancers are not in pain as it seems in many other contemporary productions.
Kristýna Slezáková, Hudební Rozhledy / 2010 No. 7

The master of improvisation, Michael Schumacher as „an assistant“ provided the audience with an unusual experience – an amusing self-image of the contemporary dance choreography.
Helena Kozlová, Scena.cz / April 27, 2010

Václav Kuneš (b. 1975)
After finishing the Dance Conservatory in Prague in 1993, he joined the Nederlands Dans Theater 2. In 1998, he joined the Nederlands Dans Theater 1 under the direction of Jiři Kylián. As a dancer he worked with many famous choreographers like for example Ohad Naharin, H. van Manen, W. Forsythe, P. Lightfoot, M. Ek, J. Inger, and many others. He was awarded the Dancer of the Year in 2005 for his performance in the duet Scream and Whisper choreographed by S. Teshigawary.
In 2004, he decided to continue as a freelance dancer and choreographer. As a choreographer he worked at Laterna Magika – the production Graffiti (2002), at Nederlands Dans Theater 2 – Perspective (2003), at Copenhagen International Ballet – Sweat Tears (2004), in the Netherlands at Korzo – Paedocypris Pronetica – small fish (2006) and at Station Zuid – Wishes and Fears (2007) or with the French ensemble of Ballet de l'Opera National de Bordeaux – Temporary condition (2010).
The turning point in his career is the cooperation with Jiří Kylián (e. g. Last Touch First, 2008), whose choreographies he danced also in other dance companies, or his prestigious hosting performance with Robert Bolle in his Gala Roberto Bolle & friends.
Since 2006, his name has been associated with 420PEOPLE, where he created the productions Small Hour (2007), On an Even Keel, Golden Crock (both in 2008), Ghost Note, A Small Hour Ago (both in 2009). His newest choreographies Affordance and REEN (both in 2010) were premiered at the New Stage of the National Theatre. To the music of the legendary Nina Simone, he created a production Neen-ya (2010), which was included in the ballet event Czech Dance Highlight at South Bohemian Theatre in České Budějovice.


420PEOPLE
420PEOPLE is a Czech dance company founded in 2006/2007 by a dancer and choreographer Nataša Novotná (the executive director) together with her colleague from NDT 2 Václav Kuneš (the artistic director) and the producer Ondřej Kotrč. The name comes from the Czech Republic country code 420 and therefore symbolises the aim of the company – make use of the experience from abroad to contribute to the progress of the Czech dance.
The creators of 420PEOPLE insist on unusual interpretation and professionalism. However, they do not neglect playfulness and boldness with which they present the language of the contemporary theatre, the improvisation and the unusual dialogue with the audience in form of
a discussion after each of the productions.
420PEOPLE want to introduce the contemporary dance to the Czech audience in a very accessible yet unobtrusive manner; show its multiple layers and diversity in the highest quality and professionalism. The programme of the ensemble is based on an intensive cooperation of Czech and foreign dancers (M. Schumacher, O. Naharin, K. Kusuda, C. Bos-Kroese, A. Lagraa, S. Takeuchi and so on), who also lead dance workshops during their stay in the Czech Republic.




05 01
02 03 04 05 06 07 08
09 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 2011

celý program / programme / tisk / vstupenky

o festivalu / about festival / fotografie

festivalové řevue / videozpravodaj

mediální ohlasy

download

sponzoři a partneři

kontakty / contact

archiv

home





pořadatel
spolupořadatel
hlavní partneři
za podpory

festival se koná za finanční spoluúčasti
Olomouckého kraje,
statutárního města Olomouc
a Ministerstva kultury ČR

hlavní mediální partner