prodej a rezervace vstupenek pokladna MDO
|
PÁ20. 5.
18:00Konvikt / filmový sál
FRIMay 20
6:00 pmKonvikt / film hall
DALIBOR
Československo Czechoslovakia 1956 režie director Václav Krška scénář screenplay Václav Krška, Jaroslav Beránek kamera director of photography Ferdinand Pečenka předloha based on the opera by Bedřich Smetana, Josef Wenzig hudba music Bedřich Smetana (z opery Dalibor from the opera Dalibor) hrají cast Václav Bednář, Karel Fiala, Věra Heroldová, Přemysl Kočí, Josef Celerin, Jana Rybářová a další Příběh o pomstě a lásce na motivy Smetanovy opery převedl na filmové plátno téměř sto let od její premiéry režisér Václav Krška, který rok předtím natočil rovněž životopisný snímek Z mého života jako poctu tomuto významnému českému skladateli. Stejně jako u své předchozí adaptace Měsíc nad řekou dokázal i zde Krška zachovat původní autorský námět bez jakékoliv snahy o aktualizaci či dobový posun. Ale zatímco Smetanovi vytýkali doboví kritici „wagneriánství“, novátorské postupy v operním umění a nedůstojný přístup k národní legendě, Krška svým filmem nadchl. Díky skutečnosti, že jako jeden z prvních úspěšně dovedl spojit operu a film, byl snímek nominován mj. na Zlatou Palmu festivalu v Cannes. Režisér Václav Krška, laureát státní ceny, se prvně setkal s problematikou zfilmované opery, nebo alespoň její části, při natáčení životopisného filmu o Bedřichu Smetanovi. Prokázal zde a pak ovšem při zfilmování Dalibora vzácnou hudební citlivost a vynikající filmařské mistrovství ve snaze spojit dvě umění tak nesourodá, jako je opera a film. Zfilmovaný Dalibor je odvážným u nás prakticky novým filmovým útvarem. Ve srovnání se zfilmovanými operami jiných proveniencí vidíme, že tento pokus je velmi úspěšný. Filmový přehled 31/1956
Dalibor, stejně jako jeho řídcí předchůdci a početní následovníci, k nimž patřili umělci takových kvalit jako Bergman, Losey a vlastně i Fellini, dokazoval, že filmové dílo, vyjádřené pouze hudbou a zpěvem, nemusí působit staticky a aranžovaně. Naopak: vnitřní hudební dramatičnost je silnou nositelkou ryze filmových významů – sugeruje třeba přirozenou patetizaci, může nenásilně vytvářet paralelizace mezi kauzalitou osudů a jejich prožíváním. Jan Dvořák, Poetický svět Václava Kršky
Dalibor – a model example of Czech hero – the avenger and idealist. The story about revenge and love based on the opera by Smetana is adapted for the screen by the director Václav Krška who made an autobiographical film From My Life as a tribute to this famous Czech composer a year before that. While Smetana was defamed by the critics for his „wagnerianism“, innovative methods in the art of opera and undignified approach to the national legend, Krška fascinated everyone with his film. Thanks to the fact that it merged opera and film for the first time successfully, the film was nominated, besides other prizes, also for the Golden Palm at Cannes Film Festival. |
celý program / programme / tisk / vstupenky o festivalu / about festival / fotografie festivalové řevue / videozpravodaj
|