prodej a rezervace vstupenek pokladna MDO
|
SO14. 5.
19:00Konvikt / filmový sál
SATMay 14
7:00 pmKonvikt / film hall
PUDR A BENZIN
POWDER AND PETROL Československo Czechoslovakia 1931 režie director Jindřich Honzl námět based on the play by Jiří Voskovec a Jan Werich scénář screenplay Jiří Voskovec, Jan Werich a Jindřich Honzl kamera director fo photography Václav Vích hudba music Jaroslav Ježek hrají cast Jiří Voskovec, Jan Werich, Ella Šárková, Bohuš Záhorský, Vojtěch Plachý-Tůma, Joe Jenčík a další Filmové prvotiny komického dua Voskovec + Werich svým stylem vycházely především z poetiky představení dvojice v Osvobozeném divadle. Snímek Pudr a benzin je společným filmovým debutem V+W a režiséra Jindřicha Honzla, v němž svádí řidič se strážníkem v pásmu skečů boj o srdce půvabné herečky Marty. Kromě Jiřího Voskovce neměla však tato trojice s natáčením filmů dosud žádnou zkušenost – a už vůbec ne s filmem zvukovým, který zrovna na počátku 30. let vstupoval do kin. Jeho úskalí se stala předmětem parodických výstupů v divadelních představeních V+W a přestože byl tedy Pudr a benzín krokem do neznáma a ne vždy dokonalým experimentem s novou formou, V+W si před kamerou se svým komediantstvím vystačili. Z celé jejich filmografie je tento snímek snad nejméně ideologicky zatížený. To, co bylo filmu kritikou vytýkáno (nedostatečné dramaturgické a režijní vedení), nahlížíme zpětně jako autorskou svobodu, kterou Honzl svým kamarádům a divadelním kolegům poskytl. Pudr a benzín spojuje mj. scény z původních her Osvobozeného divadla, ale jejich adaptace si nijak nezadá s velkými hereckými čísly Charlieho Chaplina, Bustera Keatona, nebo Harolda Lloyda. Dnes máme takto možnost zhlédnout jediné autentické záběry z divadelních představení V+W, konkrétně ukázky ze Smoking revue a ze Severu proti Jihu. Film jsme měli rádi mnohem dřív než divadlo, a to, co jsme začali dělat na divadle, naučili jsme se jen a jen z filmu. V+W, Kinorevue 1936/37
Nebýt impulzu V+W, patrně by nebyl ani Semafor, Reduta, Večerní Brno, Horníček+Kopecký, Lasica+Satinský, Radošinské naivní divadlo, Jára Cimrman, Vodňanský, Skoumal, Burian, Dědeček a další písničkářské dvojice či trojice, o solitérech nemluvě. Nevznikla by třeba ani podstatná část české filmové vlny 60. let i dramatiky Václava Havla. Vladimír Just, iDNES.cz
Kritiku jednoznačně zaujala Ježkova hudba, klíčovým hudebním číslem se stal foxtrot Nikdo nic nikdy nemá míti za definitivní, využitý později ve hře Golem. Zazněl i foxtrot o mravencích – Ezop a mravenec – použitý v Caesarovi, a také populární skladba Bugatti-step. František Cingr, Tiskoví magnáti Voskovec a Werich
First films of the duo Voskovec + Werich followed mainly the style and poetics of the Liberated Theatre (Osvobozené divadlo). The film Powder and Petrol is a debut of V+W and the director Jindřich Honzl while Voskovec was the only one from the trio to have an experience with filmmaking. Powder and Petrol was a step in the dark and it did not always handle the experiment with new form. Nevertheless, the comic duo V+W works amazingly well in front of the camera and their comic talents could be easily compared to stars like Charlie Chaplin, Buster Keaton or Harold Lloyd. |
celý program / programme / tisk / vstupenky o festivalu / about festival / fotografie festivalové řevue / videozpravodaj
|