SAYAT NOVA

.
NE18
 
20:30Wurmova 7 > Divadlo na cucky

 
PO19
 
20:00Wurmova 7 > Divadlo na cucky
Maldonado – Koenig – Beuter
SAYAT NOVA
První repríza scénické interpretace stejnojmenného filmu
S. Paradžanova v podání mexické performerky Cristiny Maldonado,
francouzské zpěvačky Laureline Koenig a německého hudebníka
Marcuse Beutera.
 

 

pohyb a obraz Cristina Maldonado
hlas a zpěv Laureline Koenig
zvuk a hudba Marcus Beuter
koprodukce Jedefrau.org a DW7 o.p.s.

premiéra 18. 5. a 19. 5. 2014 v rámci festivalu Divadelní Flora

účinkují
Cristina Maldonado, Laureline Koenig, Marcus Beuter

Vznik projektu podpořili: Fondo Nacional para la Cultura y las Artes, México, Grant Creadores con Trayectoria 2012–2014, FONCA, Divadlo na cucky (DW7 o.p.s.) a Jedefrau.org

Cristina Maldonado, Laureline Koenig, Marcus Beuter – tři umělci různých národností, z nichž každý má specifický vztah k Arménii a její kultuře – se v srpnu 2013 setkali na rezidenčním programu v Jerevanu. Zde vytvořili (a v první skice také prezentovali) svůj společný projekt – scénickou interpretaci stejnojmenného filmu Sergeje Paradžanova Sajat-Nova, u nás známého pod názvem Barva granátového jablka (1968). Přelomový snímek, který se odehrává na Kavkaze v 18. století a líčí život „ašuga“ – arménského básníka a pěvce jménem Sajat-Nova, pak každý z trojice tvůrců vykládá a komentuje jinou formou projevu: Cristina Maldonado obrazem a pohybem, Laureline Koenig hlasem a zpěvem a Marcus Beuter zvukem a hudbou. Představení Sayat Nova je součástí projektu What She Does, ve kterém Cristina Maldonado recykluje filmy, vytváří vizuální koláže v reálném čase a snaží se tak působit proti pasivitě a nečinnosti, kterou v nás tento žánr obvykle vytváří.

 

Cristina Maldonado (*1974) pochází z Mexika a ve své tvorbě navazuje na vlastní pohybové základy, které jí umožňují jedinečný přístup k vizuálním a konceptuálním experimentům
s videem, zvukem, koláží a performancí. Její práce slučuje experimentální divadlo, tanec, participativní umění a nová a stará média. Zabývá se především tématy, jako jsou tělo, komunikace či intimita. Vytváří experimentální konstrukce, které propojují instalaci s videem a živou akcí. Od roku 2003 režíruje nejrůznější umělecké a divadelní projekty v České republice, jako například Experiment in Terror (DOX, 2011), Teorie chtění (Roxy/NoD, 2009), Fact (festival 4+4 Dny v pohybu, 2004), Study on Fact and Fragility (PQ, 2010), Audio-witness, Honestly Old (MeetFactory, 2010), Melodrama Mexicano (Transteatral festival, 2010). V roce 2010 iniciovala uměleckou spolupráci mezi Mexikem a Českou republikou. Té se zúčastnilo více než 17 umělců, kteří se společně podíleli na vytvoření experimentálních představení v obou zemích.

Laureline Koenig (*1979) se narodila ve Francii. Od mládí se věnovala různým uměleckým disciplínám – tanci, hudbě, modernímu cirkusu a hlavně zpěvu v jeho tradiční i soudobé podobě. Od roku 1998 tříbila své vypravěčské dovednosti ve spolupráci s mezinárodními vypravěči a etnology. V práci směřuje pozornost k současným tématům a možnostem aplikace ústní slovesnosti, otázkám identity, tradic a jejích přenosů, přičemž se snaží překračovat zažité hranice a omezení.

 

.

  Divadlo Konvikt Statutární město Olomouc Olomoucký kraj Ministerstvo kultury Moravské divadlo Olomouc Česká televize