režie Michael Tarant
překlad Martin Hilský
dramaturgie Markéta Kočí Machačíková
scéna a kostýmy Tomáš Moravec
hudební dramaturgie Lubomíra Hellová
pohybová spolupráce Jiří Pokorný
premiéra 19. 2. 2016
osoby a obsazení
Alonso Jaroslav Krejčí
Sebastian Václav Bahník
Prospero Petr Kubes
Antonio Roman Vencl
Ferdinand Vojtěch Lipina
Miranda Vendula Fialová
Gonzalo Václav Legner, j. h.
Adrian Tomáš Krejčí
Kaliban Jiří Nebenführ, j. h. / Josef Vrána, j. h.
Trinkulo Radan Hlubinka / Josef Vrána, j. h.
Stefano Jan Ťoupalík
Kapitán a námořníci Neil E. Baker, Lukáš Pořízka, Petr Bukva
Ariel a duchové Anna Stropnická, Matěj Vaniš, j. h., Veronika Malá, j. h., Angelika Sbouli, j. h., Eliška Soukupová, j. h., Eva Sýkorová, j. h
Vrcholné dílo Shakespearovy tvorby bývá žánrově řazeno k romancím. Traduje se, že jde o obraz jeho života: tak jako všemocný dramatik řídí životy svých postav, tak i zatrpklý, pomstou zaslepený hrdina Prospero ovládá pomocí kouzel osudy zbloudilých trosečníků. Závěr hry přináší hrdinovo zmoudření, odpuštění a prozření, že láska je kouzlo největší. A jako se mág vzdává své moci i vědění, tak se i Shakespeare loučí s divadlem, v němž měl tu moc vytvářet nový svět, kouzelnou iluzi. Bouře je hra o konci a loučení, hra o divadle světa a jeho proměnách. Právě zde zaznívá proslulé „Ze stejné látky jsme, z níž spřádají se sny, a život je jen ostrůvek, co ze všech stran je obklopen spánkem.“ Režisér Michael Tarant si nemohl vybrat symboličtější titul před svým odchodem z pozice šéfa olomoucké činohry.
Jevišti dominuje obrovská dřevěná konstrukce s lany, která se otočením mění z troskotajícího korábu na prostředí ostrova, kde nacházejí útočiště různé postavy. Zároveň je jakýmsi metaforickým kolem času, které se na točně otáčí a odměřuje naše bytí na tomto světě. Režisér také používá výrazně nápadité svícení scény, kdy se pomocí různých barevných filtrů snaží plasticky vrstvit prostor a současně vytvářet tajemnou atmosféru, ovšem místy ten jistě v dobrém úmyslu budovaný barokní šerosvit převládne nad viditelností a postavy se pak poněkud ztrácejí ve tmě.
Pavla Bergmannová, ČRo Vltava – Kritické panorama, 29. 2. 2016
Tarant vystavěl inscenaci podle sofistikovaných vývodů a závěrů Hilského. Přebírá jeho relativizující pohled na Prospera, který je vylíčen v první části inscenace jako despotický vládce a manipulátor sledující vlastní cíle, a to i ve vztahu k milované dceři. Soustředí se na cynický obraz neschopnosti, prospěchářství a intrikujícího politikaření „vládnoucí“ společnosti kolem neapolského krále Alonsa i na zdůraznění komediální funkce šaškovské dvojice Trinkulo a Stefano.
Tatjana Lazorčáková, Divadelní noviny, 15. 3. 2016
Michael Tarant (1953) vystudoval Státní konzervatoř v Praze, obor herectví/režie. Jako umělecký šéf následně působil ve Východočeském divadle v Pardubicích (1990–1992), v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (NDM, 1992–1994), v hradeckém Klicperově divadle (1994–1996) či v Městském divadle Kladno (1996–1999).
Na scéně Moravského divadla vytvořil významné inscenace, mj. drama Ten, který dostává políčky (1999, Andrejev), biblické podobenství…přijď království tvé (1999, Mašková) či Zeyerovu pohádku Radúz a Mahulena (1998). Na ně úspěšně navázal režiemi Na miskách vah (2010, Harwood), Markéta Lazarová (2011, Vančura), Stavitel Solness (2012, Ibsen), Hamlet (2014) či Amadeus (2015, Shaffer) ve svém pětiletém, právě končícím angažmá (2010–2016). Často zve ke spolupráci výrazné zjevy české kultury (Martin Hilský, Vladimír Franz), leckdy z nedivadelního prostředí (Laco Deczi, Michael Rittstein).
Dosud režíroval na 140 činoherních, baletních, ale také operních titulů na českých i zahraničních scénách (Německo, Španělsko, Švédsko, Polsko, Litva) – k diváckým hitům patřily mj. Mozartovy opery s librety přebásněnými Jarkem Nohavicou (2007: Potrestaný prostopášník aneb Don Giovanni, 2009: Figarova svatba, obě v NDM Ostrava). Za inscenaci Verdiho opery Attila v MDO obdržel hlavní cenu na festivalu Opera 2007.