špičkových interpretů, jež bylo v-nabité celoevropské konkurenci zařazeno mezi dvacet vybraných titulů sítě Aerowaves.
choreografie Renan Martins de Oliveira
hudba Gašper Piano
kostýmy Perez Armero
světla Ints Plavnieks
alternace Helena Araujo
premiéra 7. 11. 2014
spolutvůrci a účinkující Martina Hajdyla Lacová / Renan Martins de Oliveira, Soňa Ferienčíková, Karolína Hejnová, Benjamin Pohlig
Ve svém českém debutu se brazilský choreograf Renan Martins de Oliveira snaží vytvořit čistě taneční představení, v němž pohybový slovník vzniká z touhy, ba nutnosti dotýkat se a být spolu. Čtveřice tanečníků se ocitá v krizi, která je výchozím bodem rozporuplné cesty konfliktu a rozřešení. S jejich pulzující, až vysilující živelností ostře kontrastuje jemně nostalgická zvuková krajina slovinského kytaristy Gašpera Piana.
Mezinárodní počin skupiny ME-SA byl vybrán mezi dvacet titulů prestižní evropské taneční sítě Aerowaves TWENTY 2016.
Občas se hlouček [tanečníků] rozpadne na dvojice, občas je někdo vynesen do vzduchu. Jejich vysilující vzájemné působení se odráží se stále hlasitějším dechem a přenáší se na diváky. Ani nepostřehnete, že si při pohledu na tanečníky silně mačkáte vlastní dlaně. (…) Hudba opět začne nabírat na obrátkách, akce tanečníků na intenzitě, vše rychleji, více do prostoru i do výšky. Závěr je žene do extatického běsnění, je vidět, že si ho užívají, sem tam úsměv na tváři a sem tam výkřik.
Daniela Machová, Taneční aktuality, 2. 10. 2015
(…) tanečníci klesají na zem, vzpínají se k výskokům, nárazům těl ve vzduchu, začínají na sebe mluvit, ačkoli je agónie elektrické kytary přehlušuje. Pohybují se jako neřízený živel nebo lavina a v tom okamžiku už „s sebou“ berou i diváky, na které jejich energie přechází. Nikdo v tu chvíli nezůstává nezasažen a zřejmá radost z pohybu je nakažlivá.
Lucie Kocourková, Opera Plus, 26. 9. 2015
Renan Martins de Oliveira začal studovat tanec v 16 letech v Riu de Janeiru na Deborah Colker Movement Center a už o rok poté získal stipendium na salcburské akademii SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance). V roce 2012 absolvoval školu současného tance P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) v Bruselu, kam také natrvalo přesídlil. Působí jako choreograf, tanečník i lektor workshopů a master class napříč celou Evropou. Jako člen souboru Damaged Goods Company tančí v představení Meg Stuart Violet či v projektu Anny Teresy de Keersmaeker a Alaina Franca Re:Zeitung. Coby interpret se objevil v inscenacích Iztoka Kovace, Marysii Stoklosy či Pierra Droulerse. Inscenace Let Me Die In My Footsteps je jeho choreografickým debutem na českém jevišti, které okusil i jako tanečník – několik prvních uvedení odtančil spolu s tanečníky.
Taneční skupina ME-SA vznikla v roce 2008 vyústěním úspěšné spolupráce česko-slovenské trojice tanečnic Hany Kalouskové, Martiny Hajdyla Lacové a Karolíny Hejnové (Párové) s choreografkou Ji Eun Lee. Svůj taneční triptych Objekty a zrnka, Angels and Demons a Blame Me autorky představily i na Divadelní Floře 2007, 2008 a 2011.
Dnes ME-SA funguje jako nezávislá platforma otevřená autorským projektům i rozmanitým vizím hostujících choreografů, jako jsou Jozef Vlk a Debris Company, Rasmus Ölme či Lenka Vágnerová. O výjimečnosti projektů svědčí i opakované nominace na Taneční inscenaci roku a titul Tanečnice roku 2015 udělený Martině Hajdyla Lacové za výkon v představení SuperNaturals.
ME-SA jako jediný český taneční soubor třikrát figuruje na seznamu „Priority Companies“ evropské taneční sítě Aerowaves TWENTY 16: pro rok 2013 a 2015 to byly projekty Much More Than Nothing a SuperNaturals od choreografického dua Peter Šavel/Stano Dobák, letos je to performance Let Me Die In My Footsteps.
In his Czech debut work, the Brazilian choreographer Renan Martins de Oliveira attempts to create a pure dance piece where the vocabulary is generated from the desire or actual necessity of being together. In Let Me Die in My Footsteps, four dancers embody crisis as a departing point in an ambiguous journey of conflict and resolution. The soundscape created by Gasper Piano, in contrast to the dancer’s strenuous physicality, offers a subtle sense of nostalgia.
This international project by the ME-SA group was chosen as one of the 20 best productions of the prestigious European dance network Aerowaves TWENTY 2016.
Sometimes the group of dancers breaks into couples, sometimes one of them is held up in the air. Their exhausting mutual activity is reflected by the increasing intensity of their breathing, and comes across to the audience. You will not even notice that while watching the dancers you firmly clench your fists.
Daniela Machová, Taneční aktuality, 2 October 2015
Renan Martins de Oliveira started his education in Rio de Janeiro at the Deborah Colker Movement Center at the age of 16, and one year later won a full scholarship to study at SEAD (Salzburg Experimental Academy of Dance) in Austria. In 2010 he joined P.A.R.T.S. (Performing Arts Research and Training Studios) in Brussels and moved there. He works as a choreographer, dancer, and workshop and master class lecturer all across Europe. Renan is currently a performer in Re:Zeitung, a project by Anne Teresa de Keersmaeker and Alain Franco together with the P.A.R.T.S. Foundation and a member of the Meg Stuart/Damaged Goods Company as performer in Violet. As a performer he has danced in productions of Iztok Kovac, Marysia Stoklosa či Pierre Droulers. The production Let Me Die In My Footsteps is his choreographic debut on the Czech stage which he tasted also a performer – he danced the first few productions together with his dancers.
The dance group ME-SA was created in 2008 as a result of a very successful Czech and Slovak cooperation of three performers Hana Kalousková, Martina Hajdyla Lacová and Karolína Hejnová (Párová) with choreographer Ji Eun Lee. Their dance triptych Objects and Grains, Angels and Demons and Blame Me were performed at the Flora Theatre Festival in 2007, 2008 and 2011.
At present ME-SA works as an open platform that combines original projects with inviting various guest choreographers such as Jozef Vlk and Debris Company, Rasmus Ölme or Lenka Vágnerová. The exceptional quality of the productions can be proved by repeated nominations for Dance Production of the Year and Dancer of the Year 2015 awarded to Martina Hajdyla Lacová for her performance in SuperNaturals.
ME-SA is the only Czech dance company which has been part of the “Priority Companies” list decided by the European dance network Aerowaves TWENTY 16: in 2013 and 2015 – it was Much More Than Nothing and SuperNaturals directed by the duo of choreographers Peter Šavel/Stano Dobák, this year it is the production Let Me Die In My Footsteps.