St 11. 11. 2020 | 16:30–17:50 | Kosinova 7 – Molitorova knihovna
ĽÚBIM ŤA A DÁVAJ SI POZOR Divadlo NUDE Bratislava
Čtyři bytové etudy, které v bezprostředním kontaktu s diváky mapují peripetie mateřství. Intimní vhled do „ženského světa“, jenž získal Cenu bratislavského diváka na loňském ročníku festivalu Nová dráma. Režie a dramaturgie: Malgot, Ondrušová, Štorcelová
foto Juraj Zmatek
Tvorkyne pripomínajú problémy materstva v čase, keď sa očakáva perfektné fungovanie ženy vo všetkých úrovniach a oblastiach, ktorým sa venuje. A najmä v materstve. (…) Prostredníctvom štyroch žien v štyroch okruhoch ich samoty spoznávame hĺbku citov, strachov a úzkostí, ktoré si obyčajne nechávame pre seba.
DÁRIA F. FEHÉROVÁ, KØD, 7/2018
Hoci by zrejme bolo zavádzajúce označiť inscenácie Divadla NUDE za feministické, zoskupenie sa ako jedno z mála na Slovensku vedome venuje ženám a ženským témam. Naopak, divácky zážitok, ktorý inscenácia sprostredkuje, rozhodne nie je určený iba údajne nežnejšiemu pohlaviu, skôr naopak.
MARTINA MAŠLÁROVÁ, FESTIVAL DIVADELNÁ NITRA, NITRAFEST.SK, 8. 9. 2020
Představení bude v rámci Divadelní Flory adaptováno pro prostor nově otevřeného kulturního centra Molitorova knihovna v Kosinově ulici.
text kolektiv autorek
režie a dramaturgie Veronika Malgot, Lýdia Ondrušová
dramaturgická spolupráce Marek Godovič
námět, scénografie, kostýmy Laura Štorcelová
hudba Gab
foto Juraj Zmatek
video Šima Mullerová
účinkují Lenka Libjaková, Lýdia Ondrušová, Mirka Ábelová / Michaela Fech, Veronika Malgot / Libuša Bachratá, Gab
premiéra 11. června 2018
Pro diváky od 18 let.
Inscenace vznikla za přispění Fondu na podporu umenia, který je hlavním partnerem projektu.
Progresivní bratislavské Divadlo NUDE vytváří autorské inscenace, v kterých se snaží systematicky experimentovat s formami klasického činoherního divadla a otvírat osobní, aktuální a tabuizovaná témata. Výraznou dramaturgickou linkou je ohledávání různých aspektů života ženy. Kulturní stereotypy např. nahlodává imerzivní happening Prepáč, len odpíšem (2017), kde herci a diváci představují spolužáky ze střední školy a jejich mobilní telefony tvoří paralelní jeviště k prostřenému stolu společné večeře, nebo monodrama o manželství Mala Dr. Csabová pravdu? (2019), inspirované příručkou Čo má vedieť dievča pred vydajom?. Feministické poselství nesla i syrová performance Stop Fucking Smiling (2018). Nedávný počin ANDY! to be seen (2020) reflektovalo skrze osobnost Andyho Warhola téma slávy a umění. Letos v září měla premiéru inscenace Pasáž 5, která se týkala tématu stáří a stárnutí.
Jádro skupiny tvoří trojice umělkyň, jež dohromady svedlo studium na VŠMU v Bratislavě. Lýdia Ondrušová zde vystudovala loutkářskou tvorbu, ve svých dílech se nicméně zaměřuje na dokumentární divadlo, kterým reflektuje vztahy a postavení ženy v dnešní společnosti. Veronika Malgot absolvovala na VŠMU studium režie a dramaturgie. Věnuje se produkci nezávislých projektů v oblasti současného tance, v autorské tvorbě pak inklinuje k fyzickému divadlu, performanci a tanci. Za koncept jejich společného divadelního debutu MAMA MA MÁ _ _ _ _ získaly cenu Dosky 2015 v kategorii Objev roku. Scénická výtvarnice Laura Štorcelová dosud spolupracovala se slovenskými, českými či indonéskými divadly. Zabývá se divadelní scénografií a jejím přesahem do fotografie. V současnosti si rozšiřuje vzdělání v Ateliéru vvv (vizuálne. verbálne. verejné) na Katedře intermédií VŠVU.
foto Juraj Zmatek