So 14. 11. 2020 | 21:00–21:50 | Konvikt – Divadlo K3
foto Katarína Kočanová
Lukáša nevnímam ako interpreta, ale naozaj ako spolutvorcu. Ja ako choreograf skôr riešim zvonku každý detail. Navyše, mám veľmi rád presnosť a minimalizmus. (…) Choreografia je v Habibi najmä o samotnej situácii, dôležitejší než jednotlivé kroky je celý „frame“. Lukáš si v tom mohol hľadať, čo mu sedí a čo nie. Viac ako choreografovanie je to modifikácia tela v nejakej situácii a priestore. (…) Nie je dôležitý samotný príbeh, ale to, čo je z neho aplikovateľné aj dnes a pre nás. Ide o univerzálny príbeh, (…) aj keď je desať rokov starý a navyše z Iránu, dokáže slúžiť ako metafora.
YURI KOREC V ROZHOVORU V RÁMCI FESTIVALU KIOSK ŽILINA 2019, MLOKI.SK
Renomovaný slovenský tanečník a choreograf s mezinárodním backgroundem Yuri Korec přenáší problematiku pronásledování LGBT komunit v totalitních systémech do středoevropského prostoru a vytváří aluzi na stále vyhrocenější projevy nesnášenlivosti ve zdánlivě humánní demokratické společnosti.
V rámci Divadelní Flory uváděné Habibi 2196–18 je aktualizovaným reenactmentem původní, mezinárodně věhlasné taneční inscenace Habibi rakouské choreografky Helene Weinzierl, jíž byl Korec spoluautorem a jejíž palčivé, v inscenaci explicitně diskutované téma nechává rezonovat rovněž napříč slovenským (a českým) uměleckým prostředím. Do nové verze Yuri Korec obsadil tanečníka Lukáše Záhoráka (Lukáš Zahy).
režie a choreografie Yuri Korec
dramaturgie Jakub Turčan
hudba Oliver Stotz
světelný design Jojo blue
video Markus Huber
video animace Petra Hinterberger
grafický design Ivana Kleinová
námět Helene Weinzierl, Erich Rudolf, Yuri Korec
koprodukce CieLaroque
choreografie a performance Lukáš Zahy
premiéra 10. 12. 2018
Inscenace vznikla za přispění Fondu na podporu umenia.
Juraj Korec je slovenský choreograf, performer a pedagog současného tance. Pod hlavičkou Yuri Korec & Company se soustřeďuje na vlastní produkce.
Absolvoval studium na Katedře taneční a hudební tvorby VŠMU v Bratislavě, přičemž už během studia tančil s Divadlem Štúdio tanca, profesionální taneční scénou v Banské Bystrici. S choreografkou Martou Polákovou v roce 2002 založil v Bratislavě soubor DAJV, což byl jeden z milníků v kontextu scény současného tance na Slovensku. Na VŠMU dokončil doktorandské studium v oboru tanečního umění a od roku 2015 zde pedagogicky působí.
Během své umělecké taneční dráhy spolupracoval s mnoha skupinami napříč celou Evropou, mj. s Ventura Dance Company (Švýcarsko), Retina Dance Company (Belgie), Jean Abreu Company (Velká Británie), Cocoondance Company and Stephanie Thiersch/Mouvoir (Německo), CieLaroque/Helene Weinzierl (Rakousko) či Stephanie Schober & Dance Company (Velká Británie).
Mezi jeho nejvýznamnější choreografie patří performance ph-neutral (2005) premiérovaná na BXL Bravo v Kaaitheateru v Bruselu, taneční sólo new bit-new beat (2006) prvně uvedené na Tanz House Festival 06 v Salzburgu a výsledek coachingového projektu pro taneční absolventy beat it (2009) presentované na Long Dance Night Salzburg (ve spolupráci s Helene Weinzierl).
V mezinárodní koprodukci vytvořil multimediální taneční performanci h a b i t a t (2010), ve spolupráci s Matanem Levkowichem taneční sólo Zero nebo performanci 20/20 vision or from-BREAK-on pod záštitou rakouského tanečního souboru CieLaroque/Helene Weinzierl. S taneční performancí d-BODY-m (2017) úspěšně vystupoval po celém Slovensku i v zahraničí.
Korec se podílel i na tanečních filmech The Day (2004, s A. Petrovičem a J. Vlkem) a DARKROOM (2007, s P. Bebjakem). Jeho nejúspěšnější taneční film voiceS vytvořený ve spolupráci s Petrem Bebjakem/D.N.A. Production a CieLaroque/Helene Weinzierl získal několik mezinárodních ocenění.
Intenzivně se také věnuje dotykové terapeutické metodě Rolfing, která obnovuje přirozené vyvážení těla v gravitaci. V březnu 2011 se stal prvním certifikovaným rolferem na Slovensku.
Konvikt = Umělecké centrum Univerzity Palackého v Olomouci
foto Katarína Kočanová