DIVADELNÍ FLORA
Menu

    So 14. 5. 2022 | 19:30–21:00 | Moravské divadlo

    vstupenky

    Manuela Infante NOISE. ŠUMĚNÍ DAVU Schauspielhaus Bochum

    NOISE. DAS RAUSCHEN DER MENGE

    Herecký „Talent roku 2020“, famózní Gina Haller, ve strhující rekonstrukci brutálního policejního zásahu v Santiago de Chile před třemi lety. Unikátní představení na pomezí poetické instalace, rozhlasové hry a koncertu. Politický statement chilské scenáristky a režisérky Manuely Infante, jedné z nevýraznějších osobností latinskoamerického divadla a vítězky berlínského festivalu Stückemarkt des Theatertreffens.
    V německém znění s českými titulky.

    Cena vstupenek:

    Večer plný hluku, světla a velkého talentu!
    Hubert Spiegel, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 6. 7. 2021

    Sólo hrané a zpívané Ginou Haller je sice politické divadlo, ale ne nějaká laciná agitka. Je poetické až k hranicím kýče a vyvíjí vlastní vyprávěcí logiku, která jde obvyklým diskurzům a technikám vyprávění proti srsti.
    Cornelia Fiedler, Süddeutsche Zeitung, 7. 6. 2021

    Ginu Haller už jsme v Bochumi viděli v mnoha skvělých rolích. Zde ale její herecké umění dosahuje naprostého vrcholu. 
    Jürgen Boebers-Süßmann, Westdeutsche Allgemeine Zeitung, 3. 7. 2021

    Gina Haller a zvukař Diego Noguera nás svým devadesátiminutovým paso doble, jež se odehrává mezi jevištěm a mixážním pultem, uvádějí do transu smyslů. Jsme z toho šťastní i zděšení zároveň. Noise, hluk nebo ruch současně znějících frekvencí, je zároveň připomenutím mnohohlasých protestů v Chile v roce 2019. Být u toho, jak Gina Haller tuto akustickou polyfonii na jevišti vytváří, je grandiózní zážitek. 
    Karin E. Yeşilada, nachtkritik.de, 2. 6. 2021

     

    Na podzim 2019 vyšlo do ulic Santiaga a dalších měst Chile takřka milion lidí. Třicet let po pádu Pinochetovy diktatury čelil jihoamerický stát navzdory hospodářskému růstu velké sociální nerovnosti a chudobě. Stačilo „jen“ o třicet pesos zdražit lístky na metro a v zemi vypukly největší protesty v historii. Represivní reakce státu si vyžádala sedm tisíc zatčení, stovky raněných a devatenáct obětí na životech. Přes tři sta lidí utrpělo poranění zraku poté, co policie začala střílet demonstrantům přímo do očí – a právě oni se stali symbolem hnutí. „Chtějí nás oslepit, ale teď vidíme o mnoho jasněji“ zněl nápis na jednom z transparentů.
    V davu protestujících byla i jedna z předních osobností jihoamerického divadla, Manuela Infante. Když díky výhře prestižního festivalu nových dramatických textů Stückemarkt berlínského Theatertreffen dostala možnost napsat a režírovat hru v činohře Schauspielhaus Bochum, vrátila se k událostem roku 2019 v rodném Chile. Vznikla originální inscenace na pomezí poetické instalace, rozhlasové hry a koncertu, která prostřednictvím zvukových obrazů nahlíží nejen chilské protesty a jejich akustické fenomény, ale i dynamiku masových hnutí jako takových.
    Jakou sílu má hluk ulice? Jakou roli během politických nepokojů hraje tichá pošta? Jak se naopak davem šíří dezinformace? Mohou zvuky fungovat jako zbraně? A konečně: čí hlas má váhu a čí zůstává nevyslyšen? Sugestivní jízdou vlnovými délkami světla a zvuku provází fantastická Gina Haller, ženský herecký talent roku 2020 (Theater heute), jejíž domovská scéna Schauspielhaus Bochum patří k nejprogresivnějším německým činohrám současnosti.

     

    režie Manuela Infante

    scéna, kostýmy, light design Rocío Hernández Marchant
    hudba, sound design Diego Noguera
    dramaturgie Felicitas Arnold

    účinkuje Gina Haller

     

    Manuela Infante (1980) je chilská dramatička, režisérka, scenáristka a hudebnice. Patří k nejplodnějším a nejinspirativnějším hlasům současné latinskoamerické divadelní scény.
    Je známá odvážným artikulováním teoretických, zdánlivě jevištně neuchopitelných problémů (ekologie, kolonialismus), jež s využitím nových médií vynalézavě aranžuje do atraktivních kompozic.
    Na Amsterdamské univerzitě vystudovala Kulturní analýzu a svou uměleckou dráhu vedle divadla nadále dělí mezi filozofii a hudbu. „Myslím, že divadlo spojuje hudbu a filozofii, protože divadlo je čistý rytmus, odehrává se jako rozvíjení rytmu v čase i prostoru, zároveň je to čistá myšlenka. Divadlo je složitý systém," vysvětlila v rozhovoru Infante, vedle jiného také členka indie-popové kapely Bahía Inútil.
    Její práce v rámci festivalů či mezioborových projektů procestovaly tři kontinenty (od USA přes Argentinu, Španělsko, Irsko, Německo, Singapur, Koreu až po Japonsko). Manuela Infante je první žena, která byla jmenována ředitelkou Národního festivalu dramaturgie v Chile (Muestra Nacional de Dramaturgia).

    Gina Haller (1987) pochází ze Švýcarska, ale herectví vystudovala na Cours Florent v Paříži v „Classe libre Promotion XXX“ a poté na umělecké akademii v Bernu. Prošla krátkým angažmá v Theater Trier a Theater Bremen, od sezóny 2018/19 je členkou Schauspielhaus Bochum. Spolupracovala s renomovanými režiséry, jako jsou Johan Simons, Sebastian Nübling, Thorleifur Örn Arnarsson, Marco Štorman, Alice Buddeberg, Julia Wissert, Alize Zandwijk nebo Nina Mattenklotz.
    Produkuje i své vlastní inscenace, naposledy projekt Jeder Tag ein Vollmond (Každý den úplněk), na kterém spolupracovala s dramatičkou Katjou Brunner a hercem Risto Kübarem. Za své herecké umění už získala řadu divadelních cen, k nejprestižnějším patří Cena pro ženský herecký talent roku 2020 v anketě časopisu Theater heute či Berlínská umělecká cena za scénické umění 2021.

    Schauspielhaus Bochum je městské divadlo s více než stoletou historií. Dlouhodobě patří k nejprogresivnějším německým scénám. Pod vlivem uměleckého ředitele Johana Simonse, nizozemského divadelního a operního režiséra, se v současnosti profiluje jako divadlo akcentující multikulturnost společnosti na pozadí (post)industriálního dědictví regionu Porúří, v němž se nachází. Svůj tvůrčí domov zde nacházejí umělci rozličných kultur, národností i oborů – kromě herectví také tance, performance, hudby, filmu či instalace.
    Na svých čtyřech scénách (Schauspielhaus, Kammerspiele, Oval Office a Theaterrevier) nabízí vedle inscenací pro mládež a interpretací klasických her zejména světové premiéry autorských projektů, které jsou častým hostem významných mezinárodních festivalů – např. letošní pozvání inscenace Das neue Leben (Nový život) Christophera Rüpinga na prestižní festival Berliner Theatertreffen.

    ……………………………

    portrét Manuely Infante s rozborem dosavadního díla
    https://www.americantheatre.org/…e-for-ideas/

     

    foto Nicole Marianna Wytyczak