DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Út 17. 5. 2022 | 16:30–17:05 | S-klub

    vstupenky

    Moritz Ostruschnjak TANZANWEISUNGEN
    (It won't be like this forever)

    Brilantní gesto, reagující na sociální distanci posledních dvou let, založené na fúzi různorodých tanečních stylů a jejich neotřelém prolínání. „Energická smršť“ Daniela Conanta v důmyslné kompozici oceňovaného německého choreografa, jež vznikla ve spolupráci s Bavorskou státní operou, byla přizvána na Tanzplattform Deutschland a zvolena do selekce Twenty21 Artist networku Aerowaves.
    Beseda po představení

    Cena vstupenek:

    Inscenace TANZANWEISUNGEN je plná odkazů sebereflexe i ironie. Ostruschnjak je věrný svému eklektickému stylu a nechává tanečníka s lehkostí přeskakovat z tradičního bavorského tance Schuhplattler do baletního grand jeté či z boxerské práce nohou do breakdance. Veškerá akce je propojena zvukem: bušení, tleskání, dýchání, skákání či odskoky zaplňují prostor v neutichajícím rytmu. 

    platforma Aerowaves, Twenty21 Artist

    On a platform surrounded by fluorescent gas tubes, a slim person, wearing a baseball cap, mustard yellow T-shirt and bright red boxer shorts, a caricature of himself, pumps himself up to a triumphant victory pose.(…) and starts to "Schuhplattel“, beats changing, increasingly complex rhythmic beats on chest, stomach and thighs, stomps with sneaker-shoed feet, jumps and turns. (…) Conant spends a full 15 minutes in acrobatic body twists, dribbles like Muhammad Ali, demonstrates a variety of tricky ballet steps and poses. He demonstrates ballet as physical training, what dancers have been practicing ironically at home since the crisis for the day when all they can do will once again merge into visible art.

    Eva-Elisabeth Fischer, Süddeutsche Zeitung, June 08th 2020

    Winking drastically. Under exceptional circumstances. And aware of the current explosive situation. Moritz Ostruschnjak makes all this physically palpable in his premiere „Tanzanweisungen“ . What you see is a firework of steps, turns and kicks (…) sometimes upbeat, sometimes contritely contrite. Boxing arms, signal fingers, sexy hips and punches against heart and forehead. In between again and again graceful balletic sprinklings. (…) Like a rubber ball turned into a human being with an occasional flaccid side. Whether it's burning energy with imaginary rope skipping or gun salvos. Conclusion: Ostruschnjak's „Dance Instructions“ are an occasional piece, but by no means a compromise theatre!

    Vesna Mlakar, Abendzeitung München, June 8th 2020

     

    Pokyny k tanci, jak by mohl znít český název tanečního sóla, vycházejí ze zkušenosti umělce s pandemickou situací posledních dvou let. Především se sociální distancí, jež je pro umělecký svět založený na vzájemném dialogu s divákem naprosto fatální. K protikladu nehybnosti tohoto zvláštního bezčasí staví Moritz Ostruschnjak energetickou, svižnou choreografii ve famózním provedení původem kanadského tanečníka Daniela Conanta. „Nebude to takhle navždy,“ stojí na ceduli, s níž choreograf krouží kolem scény, zatímco na ní protagonista neúnavně a v rychle se střídajícím tempu předestírá svůj rozmanitý pohybový kánon zahrnující gesta vzdoru, boje i vítězství, stylizované mužnosti, klasického baletu, pózy z tančíren či charakteristické pohyby nejrůznějších sportů. Sledujeme absurdní sled různorodých elementů, které se vzájemně překrývají, ironizují a kontrují a v rafinované kombinaci se pak hravě, přesto nelítostně, ženou do vlastní záhuby. Společensko-kritický přesah této choreografie zůstává i letos výsostně aktuální!

     

    choreografie Moritz Ostruschnjak

    asistent choreografie Daniela Bendini
    asistent dramaturgie Carmen Kovac
    světelný design Benedikt Zehm
    kostýmy Daniela Bendini, Moritz Ostruschnjak 
    manažer produkce Hannah Melder 

    účinkuje Daniel Conant

    premiéra 7. 6. 2020

    Inscenace vznikla za přispění Tanz International, fondu na podporu hostování tanečních produkcí v rámci německého národního programu NATIONALE PERFORMANCE NETZ dotovaného zmocněnkyní spolkové vlády pro kulturu a média.

     

    „U mě je vždycky na prvním místě pocit, a pak teprve zkoumám a čtu."

    Moritz Ostruschnjak (1982), jedna z nejvýraznějších osobností mnichovské nezávislé taneční scény, se ve svých dílech zabývá proměnami fyzických prožitků a sociálních struktur současnosti vlivem masivní digitalizace a virtualizace života. Mezi specifické rysy jeho tvorby patří princip mashupu, tj. kombinování a transformování obsahu do nových rovin, a vkládání „hypertextových odkazů“, které na vliv technologií v běžném životě rovněž explicitně ukazují.
    Současný tanec studoval na mnichovské akademii Iwanson International School of Contemporary Dance, načež absolvoval stáž u renomovaného francouzského choreografa Maurice Béjarta v Lausanne, kde se mimo klasického tance soustředil i na techniku orientálního tance či japonského bojového umění s mečem kendó. Od roku 2013 pracuje jako choreograf na volné noze.
    Již jeho sólo Island of Only Oneland (2013) tematizovalo fenomén Hikkikomori, tedy jedinců, již se vlivem tlaku okolí a frustrace ze stavu společnosti od ní raději distancují (a obklopeni pouze virtuální realitou se izolují ve svých domovech). Okrajově se k tomuto motivu vrací i ve své surrealistické show YESTER:NOW (2021), jejímž prostřednictvím se snaží vypořádat s děním spojeným s pandemickou situací; odbornou porotou německé divadelní ceny Der Faust 2021 byla produkce označena za jednu z „nejinovativnějších a nejsilnějších inscenací uplynulé sezóny“. Kvalitu jeho děl dokládá i hostování na prestižních festivalech. Mrazivá koláž Unstern byla uvedena na Tanzplattform Deutschland 2020 a na letošním ročníku se představil sebereflexivní ironizující choreografií Tanzanweisungen (It won't be like this forever), jež byla vybrána i sítí Aerowaves mezi 20 nejlepších performancí roku.

     

    ..............

    portrét choreografa Moritze Ostruschnjaka
    https://www.sueddeutsche.de/…ll-1.4830748

    rozhovor s Moritzem Ostruschnjakem a Danielem Conantem
    https://www.google.com/url…

     

    foto Wilfried Hösel a Franz Kimmel