Pá 12. 5. 2023 | 16:30–17:45 | S-klub
Adrienn Hód & ME-SA SOFT SPOT
Co nás jako lidské bytosti definuje? Jaké pohybové konvence, gesta nebo výrazy tváře? A co s námi udělá, když dojde k jejich subverzi…? Atypické experimentální představení ikony maďarské taneční scény, mnohonásobné tamní Choreografky roku Adrienn Hód, a špičkových slovenských tanečnic Soni Ferienčíkové a Martiny Hajdyly.
English Friendly
Experimentální inscenace Soft Spot […] je vysoce abstraktním dílem, které popírá mýtus estetičnosti tance a subtilně se noří do otázek po lidském těle, vlastnostech, osobnostních rysech a významu mimiky obličeje a gesta.
Clara Zanga, Taneční aktuality, 25. 3. 2023
Soft Spot je chôdza po tenkom ľade divadelnosti a odvážna introspekcia v dnešnom „obalovom svete“, ktorá nám dáva jedinečný priestor skutočného spoločného zážitku.
Divadelná Nitra 2022
Když Adrienn Hód, nejúspěšnější maďarská exportní umělkyně současného tance, slibuje experimentální představení, člověk opravdu neví, co má čekat: vždyť už mnoho let nedělá nic jiného, než že experimentuje s hranicemi divadla, performance, osobnosti a lidského těla.
Lena Megyeri, Springback Magazine, 8. 11. 2022
Soft Spot […] patří nesporně mezi nejpropracovanější projekty na současné taneční scéně.
Lucie Kocourková, Opera+, 18. 3. 2022
…inspirací byla zranitelnost fontanely každé nově narozené bytosti…
Na počátku byla výzva ke spolupráci dvou silných tanečních osobností ze Slovenska s ikonou maďarské scény Adrienn Hód z HODWORKS. Soňa Ferienčíková oslovila Martinu Hajdylu k dialogu dvou matek, které se vydají pod taktovkou nekonvenční maďarské choreografky zkoumat význam těla v reakci na aktuální dění v jejich životě i kolem nás. Toto inspirativní propojení tří famózních umělkyň vedlo ke vzniku důmyslného choreografického díla zkoumajícího prostřednictvím improvizace a výzkumu fyzičnosti vztah mezi tělem, osobní identitou a významem. Soft Spot si tak pohrává s otázkami autenticity a individuality, které jsou během představení budované a současně stírané, zpochybňované i znovu objevované. Podrývá zažité vzorce vnímání určitých gestických a pohybových konvencí jako něčeho, co nám pomáhá orientovat se v každodenním životě. Zároveň však po celou dobu velmi subtilně hledá i ono křehké, zranitelné místo uvnitř nás všech. Soft Spot je bezpochyby ojedinělým experimentem s rozměry divácké percepce prováděným nejen na tanečnicích, ale především na přihlížejících samotných.
choreografie Adrienn Hód
hudební skladatel Ábris Gryllus
dramaturgie Ármin Szabó-Székely
pohybová spolupráce Márcio Kerber Canabarro
vizuální spolupráce Mária Júdová
kostýmní výtvarník Lucia Škandíková
světelný designér Tomáš Morávek
světelný technik Dano Kozlík
tvorba a interpretace Martina Hajdyla a Soňa Ferienčíková
koprodukce: ME-SA, BOD.Y ngo, HODWORKS
partneři koprodukce: Tanec Praha z. ú. / PONEC – taneční divadlo, Platforma pre súčasný tanec, Asociácia Bratislava v pohybe
Tvorba maďarské choreografky Adrienn Hód (1975) je oceňována pro svůj důraz na experimentální aspekt. Ve svých dílech se soustřeďuje na tělo samotné, vyčleňuje ho z jeho kulturního kontextu a umísťuje do prázdného prostoru. Na scéně vytváří intimní situace, ve kterých se tanečníkovi dostává prostoru a důvěry k otevření vlastní fyzičnosti. Hód se nebojí pracovat s konceptem neznámého: její technika se zakládá na improvizaci, která je ovšem na scéně pevně ukotvena.
Adrienn Hód založila a od roku 2007 vede mezinárodně uznávanou taneční skupinu Hodworks, s níž nastudovala mj. i ceněné radikální performance Grace a Solos, které Flora uvedla v roce 2016 a 2018.
Hód vytvořila i choreografie k filmům László Nemese Saulův syn (2015) a Sunset (2018). Několikrát získala prestižní maďarskou Cenu Rudolfa Labána a mnoho jejích děl bylo vybráno sítí Aerowaves jako jedny z nejlepších současných tanečních produkcí vůbec.
Soňa Ferienčíková (1987) je slovenská tanečnice, performerka, lektorka a zakladatelka taneční organizace BOD.Yngo. Své široké profesní vzdělání získala na tanečních školách v Bratislavě, Praze, Antverpách, Salzburgu a New Yorku. Věnuje se také experimentálnímu a dokumentárnímu divadlu a tanečním filmům. Její sólo Everywhen (2018) bylo nominováno na slovenskou divadelní cenu DOSKY zaujalo také na České taneční platformě.
Martina Hajdyla Lacová (1986) je slovenská tanečnice a choreografka sídlící v Praze. Absolvovala Konzervatórium J. L. Bellu v Banské Bystrici i Akademii múzických umění v Praze, obor Pedagogika tance. V roce 2015 se stala Tanečnicí roku za svůj výkon v inscenaci SuperNaturals. Za sólo L – One of the Seven byla nominována na Thálii 2016. Je zakládající členkou taneční skupiny ME-SA.
Taneční skupina ME-SA vznikla v roce 2008 vyústěním úspěšné spolupráce česko-slovenské trojice tanečnic Hany Kalouskové, Martiny Hajdyla Lacové a Karolíny Hejnové (Párové) s choreografkou Ji Eun Lee. Svůj taneční triptych Objekty a zrnka (2007), Angels and Demons (2008) a Blame Me (2009) autorky představily i na Divadelní Floře. V současnosti ME-SA funguje jako nezávislá platforma otevřená autorským projektům i rozmanitým vizím hostujících choreografů. Opakovaně figuruje na seznamu „Priority Companies“ evropské taneční sítě Aerowaves i v nominacích na prestižní taneční ceny.
..............................
Rozhovor Hany Polanské s Adrienn Hód nejen o inscenaci SOFT SPOT (Podhoubí.com)
https://www.podhoubi.com/…jevi%C5%A1ti
foto Vojtěch Brtnický