So 13. 5. 2023 | 18:00–19:00 | Moravské divadlo
Miřenka Čechová
& Spitfire Company
BALETKY
„Mají dvě tváře. Usměvavou a dokonalou, kterou vidí publikum. A pak tu odvrácenou, když zmizí za oponou, předpisový úsměv jim spadne a tvář se zkřiví do ztrhaného šklebu, protože se dusí…“ Syrový a sebeironický fokus na prostředí tanečních konzervatoří a divoká 90. léta. Černohumorný popis sveřepého boje proti despotickému, dogmatickému systému a ztrátě vlastní identity.
Miřenka Čechová vytvořila multižánrovou podobu své knihy Baletky, v níž líčí nesnadnou a místy až krutou cestu mladých dívek za baletním snem. Vznikla inscenace velmi osobní a se silným emočním nábojem, hrdinka se před diváky odhaluje fyzicky, ale hlavně psychicky – znovu dokáže prožít svá traumata, ale i dojít ke katarzi.
Jana Machalická, Lidovky.cz, 25. 2. 2022
Inscenace širokou škálou jevištních prostředků upozorňuje na toxické prostředí, jemuž musí čelit adeptky baletního umění. Nejsilnější jsou Baletky tam, kde své téma formulují metaforicky. Je znát, že se pro Miřenku Čechovou jedná o hodně osobní námět […].
Lukáš Dubský, i-divadlo.cz, 19. 9. 2022
Miřenka je královnou jeviště a na účinku a bohatosti struktury si dává záležet.
Jana Návratová, Taneční aktuality, 20. 3. 2022
Co si to couráš po zemi? Aha, to je tvůj zadek…
Baletky Miřenky Čechové lze jednoznačně označit za bestseller jak na knižních pultech, tak divadelních prknech. Sólová multimediální performance vychází ze stejnojmenné knižní předlohy a navazuje na metaBALETKY uvedené online v době lockdownu, které reagovaly na vlnu emocí způsobených vydáním autobiografického románu z prostředí taneční konzervatoře v 90. letech.
Inspirovaná vlastní dívčí zkušeností předkládá Miřenka Čechová ve své performanci drsné praktiky používané při studiu klasického tance: neúnosně fyzicky a psychicky náročný, bolestný, osobnost degradující život dětských adeptek baletu na konzervatoři tak, jak jej sama zažila. Barvitě a s notnou dávkou černého humoru líčí ovšem i prostředí internátů na pozadí atmosféry divokých „devadesátek“. Především zde ale s odstupem nahlíží na sebe sama – do duše dívky bojující proti despotickému dogmatickému systému, kvůli němuž možná až příliš předčasně procitla z dětského snu o velkém jevišti a která nyní hledá svou vlastní identitu coby mladý, pochybující člověk v jemu nepochopitelném prostředí…
Baletky opětovně prokazují nesporné umělecké kvality Miřenky Čechové a její schopnost působivých transformací na scéně, za něž byla nominovaná na Cenu Thálie 2022 pro oblast Alternativního divadla.
koncept, režie, performance Miřenka Čechová
hudba live Mary C
dramaturgie Martina Kinská
hudba Martin Tvrdý
light design Filip Horn
animace Linda Arbanová
video Tereza Vejvodová
kostýmy a objekty Eva Matoušová
scéna Petr Boháč a Eva Matoušová
režijní spolupráce Janka Ryšánek Schmidtová
herecká spolupráce Tereza Dočkalová
premiéra 23. 2. 2023
Všestranně nadaná umělkyně – performerka, choreografka, režisérka a spisovatelka – Miřenka Čechová (1982) je jednou z nejvýraznějších osobností české taneční scény a fyzického divadla. Je spoluzakladatelkou a kmenovou režisérkou progresivních tuzemských divadelních skupin Spitfire Company (spolu s Petrem Boháčem) a Tantehorse (spolu s Radimem Vizvárym), působí ale i jako nezávislá tvůrkyně a performerka. Její projekty volně překračují hranice zavedených divadelních forem a žánrů. Ve své tvorbě organicky propojuje slovo s propracovaným pohybovým vyjádřením, pevnou strukturu s improvizací, vycházející z přítomného momentu a tanec s pantomimou. Vytvořila si osobitý umělecký styl, jenž se opírá o dokumentární přístup a principy multimediality.
Po absolutoriu na Taneční konzervatoři v Praze vystudovala Miřenka Čechová paralelně pražskou DAMU i HAMU – na níž zároveň v oblasti režie fyzického a mimického divadla obhájila svou disertační práci. Od roku 2012 zde nepravidelně vede předmět Autorská tvorba. Během doktorského studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium pro výzkum a pedagogickou činnost na American University ve Washingtonu DC, kde pod její záštitou vznikl nový obor Fyzického divadla. Jako akademička přednášela i na dalších amerických univerzitách, mj. na Floridě, v Missouri či Pensylvánii.
Za své převážně autorské, sólové počiny získala množství prestižních zahraničních ocenění, např. Herald Angel Award na Edinburském Fringe festivalu (2012), cenu The Best of Contemporary Dance (2012) v anketě deníku Washington Post nebo cenu za Nejlepší zámořskou produkci na festivalu National Arts v Jihoafrické republice (2013).
V roce 2020 vydala knihu Baletky, která získala cenu Divadelních novin za publikační počin a stala se předobrazem divadelních projektů metaBaletky a Baletky. Po experimentálním debutu Miss AmeriKa (2018) se jedná o její druhou prózu, v níž vychází z vlastních zkušeností a deníkových zápisků a sebeironicky vykresluje syrový, nelítostný obraz studií na taneční konzervatoři. V současnosti se věnuje především žánru tzv. docu-dance a na domovské scéně Tantehorse režíruje sérii Invisible. Cyklus inscenací vypovídá o skutečných ženách-umělkyních, jež byly z různých důvodů nuceny skončit svou vrcholovou kariéru, jako např. Barbora Kaufmannová.
.....................................
Miřenka Čechová:
Rubrika Osobnost, ArtZóna ČT
https://www.ceskatelevize.cz/…cast/898676/
Rozhovor Vizitka, Mozaika – ČRo Vltava
https://vltava.rozhlas.cz/…rika-8175963
Report a minirozhovor Veroniky Joškové Štefanové, Mozaika – ČRo Vltava
https://vltava.rozhlas.cz/…hova-8687142
Esej Alice Koubové o Baletkách I a II, Taneční zóna
https://www.academia.edu/…C4%9Bn%C3%A1
Četba na pokračování: Miss AmeriKa, ČRo Vltava
https://www.mujrozhlas.cz/…-novem-druhu
foto Vojtěch Brtnický / Jan Hromádko / Ondřej Košík