Ne 14. 5. 2023 | 16:00–17:15 | S-klub
Miřenka Čechová
& Tantehorse
INVISIBLE II. / BARBORA KAUFMANNOVÁ
Autobiografická docu-dance inscenace prohlubující téma autorky a protagonistky Baletek ve vztahu k její minulosti klasické tanečnice. Drásavý dialog režisérky Miřenky Čechové s bývalou spolužačkou z konzervatoře, která se stala členkou baletního souboru.
Vyslovit nahlas veřejná tajemství, pravdy, o kterých nikdy nebylo vhodné mluvit. Odhalit veřejně svou minulost, traumata, křehkost, prohry, skutečné zájmy, vyžaduje sílu vyspělé a vyrovnané osobnosti s vnitřní harmonií, která ví, proč to dělá. Barbora Vašků Kaufmannová, bývalá sólistka baletu Národního divadla moravskoslezského, je takovou osobností.
Zuzana Smugalová, Taneční aktuality, 7. 11. 2021
Diváci […] postupně více a více nahlížejí nejen do scénického příbytku Barbory Vašků Kaufmanové, ale spolu s ní mají možnost seznat nelichotivé divadelní praktiky i finanční ohodnocení sólistky v regionálním divadle – to je dosti vzdálené oficiálně uváděnému platovému průměru. Děje se tak bez přehnaného sentimentu a nostalgie. Právě neokázalost dává vyniknout niternějším fazetám výpovědi, s níž lze konfrontovat vlastní zkušenost vztahující se k tématu ukončení jedné profesní kariéry.
Lucie Dercsényiová, art.ceskatelevize.cz, 9. 11. 2021
Barbora Vašků Kaufmannová musela svoji hořkou zkušenost zpracovat i oplakat a doufat, že odvaha o tom promluvit nahlas na nezávislé scéně přispěje k léčení a hlavně k prevenci tichých druhů násilí. Takže: respekt!
Jana Návratová, Svět a divadlo IV, 2021
Unikátní docu-dance cyklus Invisible oceňované české choreografky Miřenky Čechové pojednává o ženách – umělkyních, které se ztrácejí ze světla ramp a tím i z centra pozornosti – ať už vlivem politických událostí, věku, konce kariéry, mateřství nebo nerovné startovní čáry.
V jeho druhém díle tentokrát svůj „neviditelný“ autobiografický příběh o snech, pokoře, ambicích a iluzích, ale také o bolesti, tichu a koncích odhaluje bývalá sólistka baletu Národního divadla moravskoslezského v Ostravě Barbora Vašků Kaufmannová. S ní se Miřenka Čechová spřátelila během studií na pražské taneční konzervatoři, spolu ve škole sdílely dobré i zlé, cigarety i trápení. Na rozdíl od rebelující Miřenky se Barbora baletkou stala, a to velmi úspěšnou – za výkon v baletech Macbeth a Spor aneb Dotyky a spojení byla na konci nultých let nominovaná na Cenu Thálie.
Barbora Vašků Kaufmannová se v Invisible II. nebála jít s kůži na trh a poukázat na trýznivé, vzrušující i překvapivě fádní a nehvězdné momenty v kariéře vrcholové tanečnice, která se navíc musí vyrovnat se šikanou svých nadřízených a následně i s nedobrovolným koncem kariéry. Pod hlavičkou produkce Tantehorse tak s diváky sdílí nejen svůj dosavadní život zasvěcený klasickému tanci a niternosti svých pocitů, ale i všeobecně zamlčované a mnohdy až šokující skutečnosti z prostředí profesionálního baletu, které dávno získaly status komunitní normálnosti.
koncept, režie Miřenka Čechová
dramaturgie Barbora Baronová
scénografie a kostýmy Lucia Škandíková
hudba Martin Tvrdý
light design Filip Horn
produkce Jakub Urban
účinkuje Barbora Vašků Kaufmannová
premiéra 25. 10. 2021
Všestranně nadaná umělkyně – performerka, choreografka, režisérka a spisovatelka – Miřenka Čechová (1982) je jednou z nejvýraznějších osobností české taneční scény a fyzického divadla. Je spoluzakladatelkou a kmenovou režisérkou progresivních tuzemských divadelních skupin Spitfire Company (spolu s Petrem Boháčem) a Tantehorse (spolu s Radimem Vizvárym), působí ale i jako nezávislá tvůrkyně a performerka. Její projekty volně překračují hranice zavedených divadelních forem a žánrů. Ve své tvorbě organicky propojuje slovo s propracovaným pohybovým vyjádřením, pevnou strukturu s improvizací, vycházející z přítomného momentu a tanec s pantomimou. Vytvořila si osobitý umělecký styl, jenž se opírá o dokumentární přístup a principy multimediality.
Po absolutoriu na Taneční konzervatoři v Praze vystudovala Miřenka Čechová paralelně pražskou DAMU i HAMU – na níž zároveň v oblasti režie fyzického a mimického divadla obhájila svou disertační práci. Od roku 2012 zde nepravidelně vede předmět Autorská tvorba. Během doktorského studia získala prestižní Fulbrightovo stipendium pro výzkum a pedagogickou činnost na American University ve Washingtonu DC, kde pod její záštitou vznikl nový obor Fyzického divadla. Jako akademička přednášela i na dalších amerických univerzitách, mj. na Floridě, v Missouri či Pensylvánii.
Za své převážně autorské, sólové počiny získala množství prestižních zahraničních ocenění, např. Herald Angel Award na Edinburském Fringe festivalu (2012), cenu The Best of Contemporary Dance (2012) v anketě deníku Washington Post nebo cenu za Nejlepší zámořskou produkci na festivalu National Arts v Jihoafrické republice (2013).
V roce 2020 Miřenka Čechová vydala knihu Baletky, která získala cenu Divadelních novin za publikační počin a stala se předobrazem divadelních projektů metaBaletky a Baletky. Po experimentálním debutu Miss AmeriKa (2018) se jedná o její druhou prózu, v níž vychází z vlastních zkušeností a deníkových zápisků a sebeironicky vykresluje syrový, nelítostný obraz studií na taneční konzervatoři. V současnosti se věnuje především žánru tzv. docu-dance a na domovské scéně Tantehorse režíruje sérii Invisible. Cyklus inscenací vypovídá o skutečných ženách-umělkyních, jež byly z různých důvodů nuceny skončit svou vrcholovou kariéru, jako např. Barbora Kaufmannová.
Barbora Vašků Kaufmannová vystudovala taneční konzervatoř v Praze a v roce 2001 nastoupila do angažmá v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, kde od roku 2008 působila jako sólistka baletu. Vedle toho absolvovala studium rekreologie a tělesné výchovy na Ostravské univerzitě. V současnosti vyučuje na Janáčkově konzervatoři a jako lektorka baletu vede kurzy pro veřejnost – od malých dětí až po dospělé posluchače.
Docu-dance je dnes již celosvětově etablovaným a hojně využívaným žánrem taneční umělecké tvorby. Dává možnost nahlédnout za oponu vlastní taneční události přímo do reálného (autobiografického) světa tanečnic a tanečníků. Nabízí tak perspektivu tanečního zpracování konkrétního tématu přímým způsobem, nikoliv re-prezentací vybrané skutečnosti. Jedním z nejvýraznějších reprezentantů tohoto žánru ve světě je francouzský choreograf Jérôme Bel. Svým cyklem tzv. „roztančených autobiografií“, v rámci něhož se nad svou profesní taneční kariérou zamýšlela například významná tanečnice v souboru pařížské Opery Véronique Doisneau (2004), světoznámý reprezentant tradičního thajského tance Pichet Klunchun (2005) či Cédric Andrieux (2009), epochální tanečník v Merce Cunningham Dance Company.
Miřenka Čechová se autorsky věnuje tomuto žánru dlouhodobě a na tuzemské taneční scéně je de facto jeho pionýrkou.
……………………
Rozhovor s Barborou Kaufmannovou
https://vltava.rozhlas.cz/…nace-8710056
Rozhovor s Miřenkou Čechovou, ArtZóna ČT
https://www.ceskatelevize.cz/…cast/898676/
Rozhovor s Miřenkou Čechovou, Vizitka, Mozaika – ČRo Vltava
https://vltava.rozhlas.cz/…rika-8175963
foto Vojtěch Brtnický