So 20. 5. 2023 | 16:30–17:15 | Muzeum moderního umění – Trojlodí
Simone Dede Ayivi a kol. THE KIDS ARE ALRIGHT
„Chceme, aby naše děti měly lepší život,“ říkali naši rodiče a… tvrdíme to i my. Jak vyrůstala druhá a třetí přistěhovalecká generace a jaké představy o „lepším životě“ má? – Jedna z nejinvenčnějších a „nejhravějších“ zástupkyň současné nezávislé německé scény zve diváky, vyzbrojené sluchátky a empatií, na hřiště své divadelní instalace.
V německém znění s českými titulky.
Simone Dede Ayivi se daří díky inscenaci prostoru uchopit dětské vzpomínky nikoli nostalgicky, nýbrž jako impuls k přemýšlení – ještě než padne první slovo. (…) Na jedné straně svádí k pomyšlení, že člověk není sám, na druhé straně zvyšuje u bílých diváků citlivost pro strach, úzkost a poranění, která by měl vnímat nikoli snad ze soucitu, ale ze solidarity.
Benno Schirrmeister, taz.de, 23. 2. 2022
Diváci si připadají jako na dětském hřišti obklopeném obrazovkami; mohou pomalu kroužit na kolotoči nebo se lehce kolébat na houpačce. Ale tato komfortní zóna se záhy projeví jako klamná, když protagonisté začnou vyprávět o Německu 90. let plném rasismu, kdy nemohli spát u okna ze strachu, aby je někdo nezastřelil. Bez obalu vyprávějí o tom, jak se strach a nedůvěra jejich rodičů vůči Němcům přenesly na ně samé; vyprávějí, jak bojovali proti ostychu, vyloučení i vlastní ctižádosti, právě proto, že jejich rodiče chtěli, aby to tu oni měli lepší. (…) Intimní a zasahující.
Theater heute, 8–9/2022
Ve Spolkové republice Německo hledá nejpozději od 50. let útočiště množství lidí z nejrůznějších koutů světa s vidinou lepší budoucnosti pro sebe i pro své děti. Velká očekávání a sny však často narážejí na realitu. Akceptování zdánlivé „jinakosti“ dodnes není úplnou samozřejmostí a lidé jiného původu jsou u našich západních sousedů stále terčem předsudků, narážek a útoků.
Simone Dede Ayivi – černá autorka, divadelní dokumentaristka a jedna z nejvýraznějších osobností tamní nezávislé scény – sdílí svědectví o vyrůstání v Německu během 90. let 20. století, kdy nehostinná atmosféra vrcholila smrtelnými útoky radikální pravice napříč celou zemí. Dnes, kdy Německem opět otřásla série extremistických akcí, se Ayivi a její vrstevníci ptají, co zůstalo z nadějí jejich rodičů a jaká budoucnost na ně a na jejich děti čeká… Podaří se společnosti někdy prolomit spirálu rasismu a násilí?
The Kids Are Alright se minulý rok dostalo do výběru festivalu Impulse, jenž prezentuje nejzajímavější inscenace nezávislé scény v Německu. Flora tuto performativní instalaci – v rámci prvního hostování Simone Dede Ayivi v České republice – představí v prostoru olomouckého Muzea moderního umění.
koncept Simone Dede Ayivi
video Jones Seitz
scénografie Theresa Reiwer
zvuk a hudba Katharina Pelosi
světlo Frieder Miller
asistentka produkce, dramaturgická spolupráce Selma Böhmelmann
asistentka scénografie Chris Erlbeck
exteriérové záběry Thomas Machholz
odborná konzultace Nabila Bushra, Fatma Kar, Lenssa Mohammed, Dan Thy Nguyen, Kadir Özdemir
management Ehrliche Arbeit – Freies Kulturbüro
technická výroba Gefährliche Arbeit
Inscenace Simone Dede Ayivi und Kompliz*innen (Simone Dede Ayivi a spolupachatelé*telky) vznikla v koprodukci s nezávislou berlínskou scénou SOPHIENSÆLE.
Uvedení inscenace v rámci festivalu je podpořeno z prostředků Výboru pro kulturu a evropské záležitosti berlínského senátu, v rámci programu Mezinárodní kulturní výměny.
Simone Dede Ayivi (1982) je režisérka, performerka, autorka a aktivistka, přičemž všechny tyto aspekty spojuje ve své umělecké tvorbě. Zaměřuje se na transgenerační a feministická témata, která publiku předkládá v nezvykle hravých (auto)biografických projektech. Dlouhodobě se věnuje problematice života migrantů v Německu a jejich dětí, které se zde – jako i ona – už narodily. Prostřednictvím dokumentární tvorby dává prostor hlasům z marginalizovaných komunit a zároveň zpochybňuje konvenční nazírání reality.
Simone Dede Ayivi absolvovala kulturní studia a estetickou praxi na univerzitě v Hildesheimu. Publikuje v magazínech Zeit Online, Tagesspiegel, taz anebo Missy Magazin. Angažuje se také ve spolku ISD – Initiative Schwarzer Menschen in Deutschland (Iniciativa černošských obyvatel v Německu). Působila mimo jiné jako režisérka v divadlech Schauspielhaus Graz a Theater Oberhausen, se svým týmem vytvořila inscenace pro SOPHIENSÆLE, Pavillon Hannover, Künstlerhaus Mousonturm Frankfurt anebo festival Theaterformen.
„Středobodem inscenací Simone Dede Ayivi je vždy jedna věc: solidarita. V různých estetických prostředích se jí daří stavět mosty mezi lidmi různého původu, věku, pohlaví a vždy otevírá dialog mezi nimi a jejich komunitou. Výzkum z mnoha perspektiv osciluje mezi individuálními zkušenostmi a normativními vzorci, které je třeba prolomit. V jejích inscenacích se tak vždy skrývá možnost vidět sebe i protějšek nově a vnímat je jinak,“ stojí ve stanovisku odborné poroty, jež vloni režisérce Ayivi přiřkla nejprestižnější ocenění v rámci nezávislého divadla v Německu – Cenu George Taboriho 2022.
Sophiensäle Berlin či SOPHIENSÆLE je prostor pro tvorbu nezávislého scénického umění. Sídlí v historické budově na jedné z nejstarších ulic Berlína – na více než 300 let staré Sophienstraße, podle níž nese svůj název.
Začínající i renomovaní umělci z lokální i mezinárodní scény zde vytvářejí a uvádějí inovativní a experimentální díla, koncepty a styly. Program zahrnuje tanec, performance, činoherní i hudební divadlo a diskurzivní formáty. Divadlo v roce 1996 založila choreografka Sasha Waltz, kulturní podnikatel Jochen Sandig, dramaturg Zebu Kluth a režiséři Jo Fabian a Dirk Cieslak. Od roku 2011 je uměleckou vedoucí Franziska Werner.
SOPHIENSÆLE patří do sítě mezinárodně orientovaných nezávislých divadel, podobně jako jsou Kampnagel (Hamburk), Mousonturm (Frankfurt nad Mohanem), FFT (Düsseldorf), Theaterhaus Gessnerallee (Curych) nebo brut (Vídeň). Je také součástí produkční platformy Freischwimmen a jednou z lokací renomovaného festivalu Tanz im August. Svá díla zde mj. prezentovali umělci Florentina Holzinger, Thorsten Lensing, Milo Rau/IIPM a umělecké skupiny Henrike Iglesias, Monster Truck, Turbo Pascal nebo Interrobang.
………………………
Interview se Simone Dede Ayivi
https://vimeo.com/279837482
Rozhovor se Simone Dede Ayivi o afrofuturismu a black-facingu
https://www.neuewiener.at/…regisseurin/
foto Mayra Wallraff / Theresa Reiwer / Robin Junicke