So 20. 5. 2023 | 19:00–21:00 | Moravské divadlo
Wolfgang Amadeus Mozart TITUS Moravské divadlo Olomouc
Druhá premiéra Mozartovy „korunovační“ opery zkomponované na objednávku českých stavů. Koho chceme jako vůdce či vůdkyni v dobách krize? Co vše uděláme pro to, abychom získali moc? Velkorysý opus o překročení vlastního stínu a síle odpuštění v režii Veroniky Loulové a Jiřího Havelky. V italském znění s českými a anglickými titulky | English Friendly
Jak vypadá nebo má vypadat tradiční podoba opery? Existuje něco jako klasické zpracování? Proč stále oprašujeme operu pokrytou prachem? Proč si o všem něco myslíme? Inscenace v režijním tandemu Veroniky Loulové a Jiřího Havelky se zabývá tématem vnímání klasického díla v současnosti a zkoumá naše představy o dávné historii.
Opera zkomponovaná k příležitosti korunovace Leopolda II. na českého krále nese v překladu název Velkorysost Titova. Dílo bylo objednáno českými stavy a poprvé uvedeno ve Stavovském divadle v Praze v září 1791. Libreto napsal Caterino Mazzolà podle předlohy Pietra Metastasia. Hlavní postavou je římský císař Titus, kterého se snaží zabít dcera bývalého císaře, Vitellia. Námět díla vychází z antiky a samotný příběh se odehrává roku 79. n. l. v Římě.
režie a dramaturgie Jiří Havelka a Veronika Loulová
libreto Caterino Mazzolà
dirigent Petr Šumník / Tomáš Hanák
sbormistr Lubomíra Hellová
scéna a light design Wariot Ideal
kostýmy Andrea Králová
asistent režie Vojtěch Pačák
hudební příprava Milada Jedličková / Lucie Kaucká
inspicient Dana Krajevskaja
nápověda Žofie Křížková / Marie Burianová
obsazení
Titus Eduard Martyniuk / Jakub Rousek
Sextus Vojtěch Pekla, j. h.
Annius Anastasia Martyniuk / Eliška Zajícová, j. h.
Publius Jiří Přibyl / David Szendiuch
Vitellia Radoslava Müller / Barbora Řeřichová
Servilia Helena Beránková / Roxane Choux, j. h.
první premiéra 19. 5. 2023, druhá premiéra 20. 5. 2023 v rámci DF
Nová umělecká šéfka opery a operety MDO Veronika Loulová je ve svých 27 letech nejmladší ředitelkou operního domu v Evropě. Časopisem Forbes letos byla zařazena do žebříčku „30 pod 30“ zahrnující třicet mladých českých talentů napříč obory.
Vystudovala netradiční kombinaci: operní režii na HAMU a režii alternativního divadla na DAMU. Založila a vede platformu RUN OPERUN, 30členný umělecký soubor, jehož cílem je přiblížit operu širokému publiku. Má na kontě režii a koordinaci desítek projektů, mj. Případ Figaro, Operní orloj, Operní klystýr, La Traviata na Stalinovi a další. S režisérem Jiřím Havelkou nastudovala operu Zabijačka, jež vznikla u příležitosti zakončení českého předsednictví v Radě EU 2022.
Režisér, autor, herec a moderátor Jiří Havelka (1980) patří mezi nejvšestrannější persony českého kulturního prostoru. V roce 2003 absolvoval režii na KALD DAMU, kterou v letech 2011–2019 vedl.
Již od raných inscenačních pokusů se soustředí převážně na kolektivní improvizaci jako metodu tvorby originálních autorských výpovědí. Zaměřuje se na možnosti divadelního časoprostoru v celé jeho šíři. Jeho práce vychází z jevištní iluze, zdůrazňuje v ní jedinečnost divadla jako nástroje přímé komunikace a snoubí principy činoherního, alternativního a často i pohybového divadla.
Začínal ve Studiu Ypsilon a pohostinsky tvořil na řadě předních tuzemských (Dejvické divadlo, HaDivadlo, Divadlo Na zábradlí) i slovenských scén (Slovenské národné divadlo, Slovenské komorné divadlo Martin).
Na Nové scéně ND zaujal svými inscenacemi Experiment myší ráj (2016) či adaptací Medkovy hry Plukovník Švec (2018). V posledních letech vzbudil pozornost především uvedením autorských textů v Huse na provázku – Gádžové jdou do nebe (2020) a Vykouření (2022), v nichž s notnou dávkou ironie a nadsázky zpracovává citlivá společenská témata.
Etabloval se také jako filmový režisér: adaptace původně divadelního textu Vlastníci získala rekordních 12 nominací na Českého lva, z nichž Jiří Havelka získal ocenění v kategorii Nejlepší scénář, za který si odnesl také Cenu české filmové kritiky.
Divadelní Flora Havelkovu tvorbu reflektuje dlouhodobě: krom titulů jeho domovského divadla Vosto5 nabídla v roce 2015 i jeho režisérský profil. V dalších letech pozornosti festivalu neunikla ani zdárná spolupráce se Slovenským národním divadlem Elity – kriminální příběh s politickým pozadím (2017) nebo politicky angažovaný divadelní experiment Vražda krále Gonzaga (2017), jejž Havelka nastudoval se souborem Dejvického divadla.
Moravské divadlo Olomouc (MDO) patří k nejstarším divadelním budovám u nás (otevřeno 1830). Čítá tři soubory – opera/opereta, balet a činohra, v jejímž čele stojí od roku 2016 Roman Vencl. Baletní sekci vede Jan Fousek. Uměleckou šéfkou opery a operety byla nedávno jmenována zakladatelka operního spolku RUN OPERUN Veronika Loulová, která po jedenácti letech na pozici vystřídala dirigenta Miloslava Oswalda.
V roce 1996 inicioval tehdejší ředitel MDO Václav Kožušník vznik Divadelní Flory – projektu, který se z oblastní přehlídky moravských vícesouborových divadel vyprofiloval do podoby jednoho z nejprestižnějších středoevropských festivalů.
……………………………
Rozhovor s režisérkou Veronikou Loulovou a Vilmou Bořkovec, šéfdramaturgyní opery MDO
https://www.amu.cz/…nameni/3728/
Audiorozhovor s režisérkou (ČRo Vltava – Vizitka)
https://www.mujrozhlas.cz/…ika-veronika
Rozhovor s režisérkou
https://www.divadelni-noviny.cz/…a-kontinuitu