DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Pá 17. 5. 2024 | 20:00–22:00 | Moravské divadlo

    vstupenky

    Georg Büchner – Michal Hába VOJCEK_jednorozměrný člověk Lachende Bestien

    FREIHEIT

    Sociální porno z dob pozdního kapitalismu aneb My všichni jsme (tak trochu) Vojcek. Kultovní drama Georga Büchnera o „zločinu z vášně“ – v divokém remixu Lachende Bestien a režii Michala Háby. V představení se kouří, předstírá sex a mravnost je ohrožovaná operou. Pro diváky od 15 let.
    Od 19:30 dramaturgický úvod Michala Háby ve foyer MDO.

    Cena vstupenek: 60–390 Kč

    Vojcek je smršť. Poutavá, vtipná, rozjívená smršť zahalená v blyštivých třásních, dýmu a popových beatech. (1) 

    Zásluhu na svižnosti inscenace mají především všichni herci, kteří až do poslední chvíle drží neskutečné tempo, proplétají se zákruty monologů, přesně časují pointy gagů. (2)
    Eliška Hankovcová, blog Nadivadlo (1) / Deník N (2)

     

    Nadčasový Büchnerův fragment z roku 1836 stále pudí k novým výkladům a zpracováním. Hlavní hrdina je symbolem vykořisťování a ztráty osobní svobody, proto volba titulu do programu 27DF s mottem „Volnost“ nemůže překvapit. Po Vojckovi z Vinohrad v režii Daniely Špinar (na DF 2011) a Woyzeckovi z HaDivadla od Miroslava Bambuška (DF 2021) Flora tentokrát nabídne divokou jízdu s Lachende Bestien.
    Režisér Michal Hába po jiných velkých postavách světové literatury – Kohlhaasovi (na programu 25DF) a Peer Gyntovi (na programu 27DF ve čt 16. 5.) – účtuje tentokrát s Vojckem. Předlohu dekonstruuje a závažné téma zpracovává s nadsázkou a humorem. Jeho třeskutá crazy adaptace otevírá téma masové zábavy, manipulace a odcizení člověka. A také jeho zahlcení – informacemi, prací, zábavou. Do fyzicky náročné „taneční“ titulní úlohy obsadil stále známějšího Marka Kristiana Hochmana, který se v roli Vojcka divákům DF představil už před třemi lety právě v Bambuškově variaci. 

     

    režie a scénář Michal Hába

    asistence režie Veronika Macková
    dramaturgie a produkce Veronika Linka
    výprava Adriana Černá
    hudba Jindřich Čížek 

    hrají Kryštof Bartoš, Jindřich Čížek, Mark Kristian Hochman, Ondřej Jiráček a Marie Machová

    premiéra 27. 1. 2024

    pro diváky od 15 let

     

    Herec a režisér Michal Hába (1986) absolvoval stáže v berlínských divadlech Volksbühne (u Franka Castorfa) a Maxim Gorki Theater (u Sebastiana Baumgartena), jež výrazně formovaly jeho režijní jazyk. Umělecky se hlásí k odkazu dramatika Bertolta Brechta, ale jeho tvůrčí styl se inspiruje u významných německých tvůrců, jako jsou Frank Castorf, René Pollesch, Christoph Marthaler, Herbert Fritsch a především Christoph Schlingensief. Jeho svébytné inscenace vynikají zejména dramaturgickou důsledností a otevřenými, na jevišti exponovanými levicovými postoji. Obecně se soustředí na současné politicko-kritické divadlo a snaží se reagovat na aktuální společenský vývoj, mimo jiné i tvorbou v nezávislé divadelní skupině Lachende Bestien, jejíž je uměleckým vedoucím.
    Tematicky Hába vychází ze současných i klasických textů, které ovšem dekonstruuje a obohacuje o nové významy. Dokládají to jeho práce v Městských divadlech pražských, kde nastudoval mj. Grillparzerovu Slávu a pád krále Otakara (2019) nebo Hrdiny kapitalistické práce (2020), i inscenace vzniklé pod hlavičkou souboru Lachende Bestien jako interpretace Sikorova Zámku na Loiře (2019) či svérázné, jeho již třetí, režijní zúčtování s Kleistovým románem Kohlhaas (2022). Všechny výše zmíněné tituly byly uvedeny na programu Divadelní Flory.

    Pražský alternativní divadelní soubor Lachende Bestien se zformoval kolem osoby režiséra Michala Háby, hudebníka Jindřicha Čížka a scénografky Adriany Černé už v roce 2011. Skupina je považována za jeden z nejprogresivnějších pražských divadelních subjektů. V současné době působí v prostoru Divadla X10.
    Lachende Bestien navazují na tradici Brechtovského divadla a to nejen zcizujícím herectvím, ale zejména analytickým pohledem na realitu. Ve svých projektech tematizují a zpochybňují ideu kapitalismu a programově se zabývají sociální nerovností. Výsledkem této profilace je společensko-kritické, angažované a apelativní divadlo, pro něž je zároveň typická sebeironie a nadhled nad vážnými tématy. 

    …………………………………………

    Rozhovor s režisérem Hábou a hercem Hochmanem / ČRo Vltava
    https://vltava.rozhlas.cz/…utou-9165190  

    Reportáž o zkoušení inscenace / ČRo Vltava – Mozaika
    https://vltava.rozhlas.cz/…utou-9165190  

    Michal Hába o plánech s Lachende Bestien v Divadle X10 / ČRo Vltava
    https://vltava.rozhlas.cz/…vaji-8912193 

    „Člověk jednorozměrný“ – sociologické heslo / Sociologická encyklopedie online
    https://encyklopedie.soc.cas.cz/…4%9Brn%C3%BD

     

    foto Patrik Borecký