DIVADELNÍ FLORA
Menu

    Po 20. 5. 2024 | 10:00–15:30 | Konvikt

    CED Talks ve spolupráci s 27DF Divadlo a diverzita II: WOMEN LEADERS

    KONFERENCE
    Interní workshop pro divadelní profesionály a profesionálky. Registrační formulář zde.

    Cena vstupenek: –

    Je vyžadována závazná registrace předem a to prostřednictvím tohoto formuláře.

    Mezinárodní diskuzní platforma CED Talks DIVADLO A DIVERZITA vytváří prostor pro diskuzi o současném stavu a podmínkách divadelní tvorby, kterou je nutno více otevírat inspirativním vlivům přesahujícím národní narativy a zároveň obohacovat o různorodé hlasy a perspektivy místních menšin a komunit. Nepřehlédnutelným aspektem diverzity a aktuálním tématem je rovněž stále nedostatečný počet žen působících ve vedoucích funkcích divadelních a kulturních institucí, stejně jako jejich slabá až minimální účast na podobném typu akcí konajících se ve veřejném prostoru a v médiích. Pravidelné setkávání, sdílení a výměna zkušeností s výraznými osobnostmi – women leaders – z řad zahraniční odborné veřejnosti je tedy podstatnou podporou a inspirací nejen pro jejich protějšky z České republiky, ale i pro širokou kulturní a akademickou obec.
    Iniciátorem a garantem projektu je Centrum experimentálního divadla Brno. Kurátorky programové řady jsou dramaturgyně a překladatelka Viktorie Knotková a režisérka a scénografka Kamila Polívková.

    Nultý ročník se uskuteční 19. + 20. 5. 2024 ve spolupráci s festivalem Divadelní Flora Olomouc a zaměří se na německojazyčné prostředí. Tématem je pronikání / protínání a propojování různých kulturních vlivů s důrazem na „východoevropský“ diskurz.

     

    Druhá část CED Talks DIVADLO A DIVERZITA: WOMEN LEADERS propojuje výrazné ženské osobnosti z německojazyčného a českého divadelního prostředí. Ve společné diskuzi se setkají intendantka Dortmundské činohry Julia Wissert s ředitelkou Divadla X10 Lenkou Havlíkovou a šéfdramaturgyně Curyšské činohry Katinka Deecke s dramaturgyní Sodjou Lotker. Všechny čtyři kreativní producentky budou prezentovat svou práci a sdílet zkušenosti a témata, která spojují jejich profesní zájmy a činnost, tedy především mezinárodní a mezioborové přesahy. Diskuze se rovněž dotkne působení žen ve vedoucích funkcích a nutných systémových změn, které by v budoucnu vedly k jejich většímu zastoupení a vlivu na pracovní a životní podmínky – tedy k výraznější diverzitě divadelního prostředí.

    10:00 – 10:30
    Shermin Langhoff: Pozdravení a uvítání

    10:30 – 12:00
    Julia Wissert a Lenka Havlíková
    debatu moderuje Viktorie Knotková

    Setkání těchto dvou osobností německého a českého divadla otevře prostor pro diskuzi o nutnosti strukturálních a systémových změn a kultivaci prostředí, ve kterém umělci a umělkyně pracují jak ve sféře zřizované, tak nezávislé scény.

    12:00 – 13:30
    Obědová pauza

    13:30 – 15:00
    Katinka Deecke a Sodja Lotker
    debatu moderuje Viktorie Knotková

    Dialog dvou výrazných dramaturgyň a kurátorek umění se bude odvíjet od jejich zkušenosti s mezinárodními projekty, oborovými přesahy a výzkumem či rozvíjením progresivních dramaturgických metod. Tématem bude rovněž sdílená dramaturgie, resp. nehierarchické vedení tvůrčích týmů.

    15:00 – 15:30
    závěrečná diskuze: Julia Wissert, Lenka Havlíková, Sodja Lotker, Katinka Deecke a publikum

     

    Shermin Langhoff je od roku 2013 intendantkou berlínského divadla Maxim Gorki Theater.
    Na počátku svého profesního života působila v oblasti nakladatelství a televizní tvorby. Po mnoha letech u filmu, kdy spolupracovala na projektech jako je například film Proti zdi (Gegen die Wand) režiséra Fatiha Akina, pracovala v letech 2004–2008 jako kurátorka v berlínském divadle Hebbel am Ufer (HAU). Založila zde „Akademii autodidaktů“ (Akademie der Autodidakten), která poskytla mnoha talentovaným umělcům platformu pro jejich tvorbu. V roce 2006 zahájila sérii projektů Beyond Belonging, k nimž přizvala umělce z oborů jako je výtvarné umění, literatura a film. V roce 2008 založila umělecký prostor Ballhaus Naunynstraße v berlínské čtvrti Kreuzberg a vytvořila zde koncept postmigrantského divadla. Od té doby je tento koncept široce diskutován a mezinárodně uznáván.
    V roce 2013 se Shermin Langhoff stala intendantkou berlínského divadla Maxim Gorki Theater. Právě pod jejím vedením se Gorki proslavilo po celém světě: s vícejazyčným souborem vypráví příběhy dnešní různorodé společnosti v současných hrách a radikálních reinterpretacích divadelní klasiky. Pod jejím vedením se Gorki profiluje jako umělecká scéna, kde jsou koncepty národa, identity a příslušnosti kriticky nahlíženy prizmatem historie a zviditelňováním globálních vazeb.
    Od počátku svého působení proto Shermin Langhoff pořádá každé dva roky interdisciplinární výstavní přehlídku s názvem Berlínský podzimní salon (Berliner Herbstsalon). Kromě mnoha dalších projektů založila v roce 2015 v Gorki platformu pro profesionály se zkušeností s životem v exilu, Exile Ensemble, kterou tvoří herci a herečky ze Sýrie a dalších oblastí válečného konfliktu.
    V letech 2014 a 2016 bylo Gorki zvoleno německy mluvícími kritiky v anketě časopisu Theater heute Divadlem roku. Mnoho inscenací získalo národní i mezinárodní ocenění a bylo opakovaně pozváno na prestižní festival Theatertreffen.
    Shermin Langhoff obdržela za svou práci například Berlínskou divadelní cenu nadace Preußische Seehandlung, Evropskou kulturní cenu KAIROS nadace Alfreda Toepfera a Cenu Mosese Mendelssohna udělovanou berlínskou vládou. V roce 2017 obdržela Spolkový kříž za zásluhy v oblasti kultury, který jí udělil německý prezident Joachim Gauck.

    Oceňovaná režisérka a intendantka Dortmundské činohry (Theater Dortmund) Julia Wissert se ve své práci zaměřuje na kritickou reflexi pracovního prostředí, v němž se jako POC (Person of Color) pohybuje. Je autorkou řady textů, článků a přednášek na téma strukturálního rasismu v německojazyčné divadelní oblasti. V roce 2017 vypracovala společně s právničkou Sonjou Laaser Antirasistickou doložku (Anti-Rassismus Klausel). Tento dokument se stal dodatkem k pracovním smlouvám, v němž se vedení kulturních institucí zavazuje, že bude usilovat o urychlené řešení jakéhokoliv diskriminačního chování vůči spolupracujícím umělcům a umělkyním. Její režijní tvorba se pohybuje na pomezí činohry, performance, site-specific a zvukové instalace.


    Dramaturgyně Katinka Deecke vystudovala francouzskou literaturu a divadelní vědu v Paříži, magisterský titul získala na Vysoké škole ve Frankfurtu. V Berlíně pracovala jako produkční mezinárodního uměleckého projektu 80*81 Georga Dieze a Christophera Rotha. Působila jako operní dramaturgyně v Theater Bremen, kde rovněž kurátorovala a organizovala mezioborové projekty, přehlídky a festivaly. Byla součástí uměleckého vedení divadla Münchner Kammerspiele Matthiase Lilienthala, podílela se na festivalu Ruhrtriennale pod vedením Stephanie Carp, a jako umělkyně na volné noze působila ve Stuttgartské opeře, v MC93 v Paříži, na Mezinárodním festivalu v Manchesteru, v Théâtre Vidy-Lausanne, v Teatro Madrid, na Avignonském festivalu, Benátském bienále aj. Od roku 2019 je šéfdramaturgyní progresívního uměleckého týmu v Curyšské činohře (Schauspielhaus Zürich).


    Lenka Havlíková je ředitelka a kreativní producentka pražského Divadla X10. Poté, kdy jako dramaturgyně působila ve významných studiových divadlech (Činoherní studio v Ústí nad
    Labem, HaDivadlo) a v Národním divadle, začala realizovat vlastní projekty jako nezávislá producentka. V roce 2013 založila společně s režisérkou Ewou Zembok a herečkou Annou Císařovskou Divadlo X10, které se zaměřuje na současnou dramatiku. Kromě vlastní divadelní činnosti se věnuje rozvoji neziskového divadelního sektoru jako takového. V květnu 2016 byla na ustavující schůzi Asociace nezávislých divadel České republiky (AND ČR) zvolena 1. místopředsedkyní této profesní organizace divadelních subjektů z oblasti neziskové sféry, na přípravě jejíhož založení se od počátku podílela. Od roku 2021 je předsedkyní AND ČR.

    Sodja Zupanc Lotker je původem ze Srbska a po ukončení studia režie a dramaturgie na pražské DAMU absolvovala doktorandské studium dramaturgii prostoru na Universität Wien (Vídeňská univerzita), Zürcher Hochschule der Künste (Vysoká škola umění v Curychu) a pražské AMU. Vyučuje dramaturgii, přednáší na zahraničních univerzitách a vede magisterské studium Sdíleného divadla (Directing Devised and Object Theatre) na DAMU KALD v Praze. Mezi lety 2008 až 2015 byla uměleckou ředitelkou světové výstavy divadelní architektury a scénografie Pražské Quadriennale a působila jako koordinátorka řady mezinárodních uměleckých výzkumů jako například Global City Local City, Space – Performing Arts in Public Space and Urban Heat a nebo Kostume Agency artistic research na Kunsthøgskolen i Oslo (Norská akademie umění v Oslu). Pracuje jako dramaturgyně nezávislých divadelních, tanečních a instalačních projektů a je kurátorkou mezinárodního festivalu Pražské křižovatky v Národním divadle v Praze.


    Viktorie Knotková působí jako dramaturgyně, překladatelka a moderátorka v Německu a České republice. Vystudovala divadelní dramaturgii na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a Max Reinhardt Seminar ve Vídni. Souběžně se studiem byla v letech 2009 až 2012 zaměstnána jako dramaturgyně Pražského komorního divadla pod vedením Dušana D. Pařízka. V letech 2012 až 2018 byla stálou dramaturgyní činohry Theater Bremen, kde i nadále pravidelně hostuje. Mezi lety 2021 a 2023 působila v Divadle Husa na provázku. Od roku 2018 se věnuje studiu psychoterapie v Brémách, spoluorganizuje česko- německý festival Tak se dělá jaro, podílí se na realizaci brémského literárního festivalu globale° a působí jako libretistka a dramaturgyně na volné noze se zaměřením na mezinárodní a interkulturní projekty.


    Projekt se uskutečňuje za finanční podpory Evropské unie1712232686-003

     

    foto hostek:

    Julia Wissert
    Shermin Langhoff
    Katinka Deecke
    Sodja Lotker