Pá 18. 5. 2018 | 19:00–00:00 | Moravské divadlo
Henrik Ibsen NORA (Domeček pro panenky) Divadlo pod Palmovkou Praha
PROTI ZDI
Sugestivní Tereza Dočkalová (Cena Thálie) ve výsostně současném, nepatetickém pojetí nejslavnější hrdinky „otce moderního dramatu“. Prudký náraz do zdi dobových konvencí v originální interpretaci a výmluvném výtvarném gestu režiséra Jana Nebeského.
Po představení bude následovat beseda.
režie Jan Nebeský
překlad František Fröhlich
scéna Jan Nebeský, Jana Preková
kostýmy Jana Preková
dramaturgie Daria Ullrichová
hudba Miroslav Hloucal
choreografie Nataša Novotná
premiéra 16. 12. 2016
osoby a obsazení
JUDr. Torvald Helmer Jan Teplý
Nora, jeho žena Tereza Dočkalová
MUDr. Henri Rank Jan Hušek
Kristina Lindová Kateřina Holánová
JUDr. Nils Krogstad Radek Valenta
Posluhovačka Hana Seidlová
Hudebník Emil Viklický, Jakub Tökely, Miroslav Hlouchal
Tereza Dočkalová byla za roli Nory oceněna Cenou Thálie za mimořádný jevištní výkon.
Dokonalými střihy mezi dětskou naivitou, dospělým sebeuvědoměním i sžíravou ironií vystihla Noru skvělá Tereza Dočkalová. Poletuje po jevišti jako nepolapitelný ptáček, nevinně poulí oči na svého manžela Tornvalda (Jan Teplý), marnivě se promenuje a koketuje s doktorem Rankem (Jan Hušek), aby v závěru zahodila všechny masky a hrdě bosa odešla vstříc absolutní nejistotě.
Marcela Magdová, Metro, 21. 1. 2017
Režisérovi a Tereze Dočkalové se podařilo nenásilně a sugestivně docílit současného vyznění staré hry a předložit úchvatný a živý jevištní příběh, který mě nadchl.
Milan Uhde, anketa k Cenám Divadelních novin, 8. 1. 2018
Nebeský (…) předvádí, že se za zastarale znějícími dialogy skrývají i jemnější a z dnešního úhlu pohledu nosnější motivy, než by se mohlo zdát. S dráždivou víceznačností naopak rozehrává Nořin vnitřní konflikt, zdůrazňuje hrdinčina tápání i nejistoty – a důsledně se přitom vyhýbá jednoduchým odpovědím.
Vladimír Mikulka, Divadelní noviny.cz, 24.1.2017
Divadlo pod Palmovkou Praha má složitou historii, jež sahá až do 19. století. Během let měnilo nejen název a prostory, ale i umělecké směřování. Jeho doménou se stala především dramatika, která umožnila víceméně realistický způsob vyprávění a zároveň dovolila atraktivní herecké a režijní uchopení. Libeňskou scénu formovali tvůrci jako Jaroslav Dudek, Pavel Háša, Václav Lohniský, Otomar Krejča či Jan Grossman. V roce 1963 se zde uskutečnila evropská premiéra hry Kdo se bojí Virginie Wolfové, a to za účasti autora E. F. Albeeho. Od počátku tisíciletí bylo divadlo sužováno zničujícími povodněmi a na jistou dobu se vytratilo z povědomí veřejnosti. V roce 2013 se novým ředitelem a uměleckým šéfem stal režisér Michal Lang, který se s novým hereckým souborem v září 2015 divadelní život do rekonstruovaných domovských prostor naplno navrátil. V ambiciózním repertoáru figuruje světová klasika, např. Krvavá svatba (2013), Večer tříkrálový (2016), Nora (2016) ale i nové hry dotýkající se naléhavých témat, jako jsou Celebrity (2014) či Spolupracovníci (2015). V roce 2015 bylo otevřeno Studio Palmoffka, reprezentované mj. autorem a hercem Tomášem Dianiškou (Talent roku 2016), které tvoří druhou dramaturgickou linii divadla a cílí především na mladé tvůrce a aktuální, provokativní náměty. Od roku 2016 divadlo pořádá festival středoevropského divadla PALM OFF FEST. Letošní sezóna je jubilejní, 70. v pořadí.