Tekutá Evropa

 
PÁ 12. 5. Moravské divadlo
Bohuslav Martinů
ŘECKÉ PAŠIJE
Moravské divadlo Olomouc

SO 13. 5. (2x) S-klub
Anna Saavedra
OLGA (Horrory z Hrádečku)
Divadlo LETÍ

NE 14. 5. Moravské divadlo
Yael Ronen & Ensemble
THE SITUATION
Maxim Gorki Theater Berlín

ÚT 16. 5. S-klub
Ladislav Fuks – Miloš Horanský
PAN THEODOR MUNDSTOCK
Studio Hrdinů Praha

PO 15. 5. Moravské divadlo
Jiří Havelka
ELITY - kriminální příběh s politickým pozadím
Slovenské národné divadlo Bratislava

ÚT 16. 5. Moravské divadlo
Oliver Frljić
BALKAN MACHT FREI
Residenztheater Mnichov

ST 17. 5. S-klub
Thomas Bernhard
SÍLA ZVYKU
HaDivadlo Brno

ST 17. 5. Moravské divadlo
David Zábranský
HEREC A TRUHLÁŘ MAJER MLUVÍ O STAVU SVÉ DOMOVINY
Studio Hrdinů Praha

ČT 18. 5. S-klub
Elfriede Jelinek
DÍLO
Studio Hrdinů Praha & Mezery, o.s.

PÁ 19. + SO 20. 5. S-klub
Hermann Broch – Ivan Buraj
NÁMĚSÍČNÍCI (Imitace a tušení)
HaDivadlo Brno

PÁ 19. 5. Moravské divadlo
Jaroslav Hašek – Dušan D. Pařízek
KAUZA SCHWEJK
Studio Hrdinů Praha – Theater Bremen – Wiener Festwochen

SO 20. 5. Moravské divadlo
Michail Bulgakov
MISTR A MARKÉTKA
Moravské divadlo Olomouc
 

Mnoho let měly jednotlivé ročníky Divadelní Flory své specifické téma, jež určovalo jejich programové zacílení. Tento dramaturgický akcent se ovšem stával stále více omezujícím elementem a festival se postupem času začal profilovat jako žánrově i obsahově otevřená platforma zastřešující různé programové sekce. Jeho jednotlivé linie mapovaly konkrétní umělecké nebo společenské fenomény, divadelní dění v mezinárodním či žánrovém kontextu nebo prezentovaly profily zajímavých režisérů a ansámblů.

Na začátku třetí dekády své existence se festival hlásí k ústřednímu leitmotivu, který zní: TEKUTÁ EVROPA. Festivalové motto dramaturgicky vymezuje činoherní část přehlídky a implicitně komunikuje s jejím tanečním a performativním programem.

Činoherní tituly 21. Divadelní Flory spojuje povětšinou silně autorská reflexe událostí, postojů a myšlení, jež v moderních dějinách formovaly (a dosud formují) „tvář současné Evropy“; charakterizuje je potřeba komentovat přelomové i méně exponované dějinné situace a zaznamenat jejich dopad na osudy skutečných, ale i fiktivních osobností, společně obývajících mentálně proměnlivý prostor „starého kontinentu“.

Autenticky reprodukované ozvuky blízkovýchodního konfliktu v reáliích současného Berlína (Situation), nekompromisní, adresná sonda do temných komnat česko-slovenských (post)komunistických person (Elity), zneklidňující konfrontace uhlazených německých reálií a „balkánské výbušnosti“, spojená s palčivým drásáním letitých stigmat (Balkan macht frei), disputace na téma české národní identity (Herec a truhlář…), mrazivě trefná paralela ke zmatečné komunikaci v současných, byrokracií zatížených, evropsko-unijních strukturách (Kauza Schwejk), neokázalá pocta dějinami nerozdrolené integritě silné osobnosti (Olga), meditativní ohlédnutí za největší genocidou 20. století (Mundstock), groteskní reflexe nenaplněné touhy po absolutní dokonalosti (Síla zvyku), hlasité boření historického a společenského tabu (Dílo), éterické zachycení rozpadu letitých evropských hodnot se sebeironickým dovětkem (Náměsíčníci)…
…nejen těmito tématy rezonuje reprezentativní průřez aktuální českou a německou divadelní tvorbou, s níž se budou moci diváci programového bloku TEKUTÁ EVROPA seznámit; jeho pětidenní součástí je pak profilový fokus na kmenové inscenace přední české divadelní scény – pražského Studia Hrdinů.